Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Sémantika – nauka o významu slov
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sémantika – nauka o významu slov VY_32_INOVACE_34_677 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Sada 34 Anotace Jazyk – sémantika, význam slova Klíčová slova Slovní význam, slovní význam věcný, význam gramatický, slova plnovýznamová, jednoznačná slova, mnohoznačná slova, metafora a metonymie Předmět Český jazyk a literatura Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojekt Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník - Mechanik seřizovač, Stavebnictví, Podnikání Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5
2
Sémantika – nauka o významu slov
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sémantika – nauka o významu slov Sémantika – součást jazykovědy (linkvistiky) – zabývá se významem slov. Slovo – základní složka pojmenování - základní lexikální jednotka jazyka a řeči - skupina hlásek( zřídka i jediná hláska), která má v daném jazyce zřejmý význam ( sémén = význam = sémantika). Objasni na příkladech : c, k, ovosl, slovo , židle, z… Slovo mívá většinou dva druhy významů : a) význam věcný b) význam mluvnický Věcný význam daného slova ( též význam lexikální) – je uváděn ve slovníku ( lexikonu) – označuje , pojmenovává určitou realitu. Slovo „dřevěný“- takový, který je vyroben ze dřeva. Slovo „židle“ – druh nábytku, slouží k uspokojování potřeby sedět. Slovní význam mluvnický ( též gramatický)- vyjadřuje uplatnění daného slova v mluvnici(gramatice). Mluvnický význam slova „židle – podstatné jméno ,ženského rodu, v 1. pádě jednotného čísla, ve větě může být podmětem, … Klllllll
3
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Slovo „k“ – je slovo neohebné, předložka, užívá se ve spojení se jménem – tvoří s ním tzv. předložkovou vazbu , např. k učiteli. Slova, která mají oba dva druhy významů ,tj. věcný i mluvnický, označujeme jako slova plnovýznamová. Urči významy slov : čtyřúhelník, užovka, zmatený, tento, dosud. Vlastnost slov - samostatnost slov = píší se vždy odděleně : do, škola, do školy, ulice, na , na ulici, s tím. Složky věcného významu : a) rozsah slova – souhrn všech předmětů a jevů, které slovo označuje, např. slovo „ čtyřúhelník“ – zahrnuje obrazce : čtverec, obdélník, kosočtverec, kosodélník, deltoid, lichoběžník b) obsah slova - podstatné rysy daného slova ne každý „čtyřúhelník“ je čtverec, pouze ten, který má všechny čtyři strany stejně dlouhé. Čím více předmětů a jevů slovo zahrnuje, tím větší má významový rozsah. Např. rostlina – strom - lípa – lípa velkolistá Z tohoto pohledu můžeme z hlediska věcného významu zjišťovat vztahy mezi slovy : a) nadřazenými, b) podřazenými, c) souřadnými . Vysvětli na příkladech : Hudební nástroje – kytara- viola – strunné hudební nástroje, housle had – užovka – plaz – živočich – zmije obecná Iba
4
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podle počtu věcných významů daného slova rozlišujeme : SLOVA JEDNOZNAČNÁ- mají 1 věčný význam (rovnice, Labe,…) SLOVA MNOHOZNAČNÁ- mají více věčných významů Zub - v ústech - součást ozubeného kola Jednoznačná slova Vlastní jména- Evropa, Bedřich Smetana, Česká republika, Jihlava,… Odborná slova- termíny: epidemie, alkaloid, příslovce, funkce, rovnice Citoslovce (zvukomalebná): bum, břink, bác, frnk Mnohoznačná slova - více významů věcných : Slovo „oko“ : 1. zrakový orgán 2. klička(smyčka) .- oko na zajíce, past 3. věc, předmět nebo část připomínající lidské oko ( na polévce, na punčoše, paví oko, vraní oko, volské oko,… 4. jednotka v kartách, v loterii- (prohrát o oko) 5. druh karetní hry- (hrát oko) Iba
5
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Význam základní (prvotní) : „Oko“ - součást těla- orgán zraku významy ostatní = (druhotné)- přenesené významy viz „oko“- významy 2- 5) „ucho“- u džbánu „jehla“- u starých gramofonů, u injekčních stříkaček, nástroj k rýsování strojních součástek 2 hlavní způsoby přenášení významů : 1. metafora 2. metonymie METAFORA- na základě podobnosti mezi dvěma jevy: „ucho u džbánu“ se tvarem podobá zrakovému orgánu. Proč se zařízení v samočinném počítači, které má uchovávat kódované informace, nazývá paměť? → obdobná funkce jako lidská paměť.
6
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje METONYMIE- přenášení významů na základě vnitřních souvislostí mezi dvěma jevy: „ kování“- nejen činnost- zpracovávání kovů, ale i též následek této činnosti- kovové součástky - výrobek Obdobně : „sběr“ - činnost a výsledek činnosti - nasbíraný materiál „psaní“ činnost a výsledek této činnosti = dopis, list četli jsme“ Jiráska“ - vztah mezi autorem a jeho dílem poslouchali Smetanu I malé dítě už zná Ladu a Alše. Praha uvítala milé hosty Praha = obyvatelé Prahy Vypít celou láhev. Láhev = její obsah . Vztah mezi částí a celkem (celým obsahem) a obráceně. Vysvětli : 1. Celé město se hrnulo na náměstí. 2. Ani vlas nezůstal suchý. 3. Mladičká gymnastka provedla dokonalý most.
7
gynekologický – lékařsky - vyšetřovací stůl
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje hudební - hoboj gynekologický – lékařsky - vyšetřovací stůl myslivecký - brokovnice s hlavněmi nad sebou „koza“ sportovní význam - nářadí železničářský- malá seřazovací lokomotiva rybnikářský - zábrana úniku ryb „koš“ sportovní - druh brankářského zákroku textilní - železná vložka v plechové bedně na sušení Vyberte ve Slovníku současné češtiny významy následujících slov : chlap, hlava, koruna, houba. Úkol:
8
Slovník současné češtiny
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Slovník současné češtiny Vlastní Lingea s.r.o. ISBN 978 –
9
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
10
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
11
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
12
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
13
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 13
15
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
16
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
17
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.