Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová"— Transkript prezentace:

1 Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává výklad o vzniku a významu lidových pohádek jako žánru lidové slovesnosti. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

2 Lidové pohádky Lidové pohádky patří k nejstarším projevům ústní slovesnosti. Každý národ vypodobnil svůj způsob života ve vymyšlených příbězích, kde hrdinové překonali bezpráví či chudobu a svým důvtipem, dobrým srdcem a poctivostí vítězili nad zlem, příkořím osudu i lidí… Zvláštností českých pohádek je to, že zlo nebývá úplně zničeno, ale často je napraveno.

3 Pohádka (báchorka) Vyprávění se zajímavým, napínavým dějem
Vyjadřuje touhu prostých lidí po spravedlnosti a lepším životě Lidé věděli, že zázraky se nedějí, proto řešili složité situace pomocí nadpřirozených bytostí nebo kouzelných předmětů Hlavní hrdina je kladný, překonává překážky a nástrahy. Plní většinou tři úkoly Dobro obvykle zvítězí nad zlem, zlo je potrestáno nebo napraveno

4 Znaky pohádek Typický začátek Tři úkoly, tři hádanky Byl jednou jeden…
Kdysi dávno… Za sedmero/devatero horami…. Typický konec A žili spolu šťastně až do smrti. A byla svatba: já jsem na ní také byl, dobře jedl, dobře pil…. A jestli neumřeli, žijí dodnes. Magická čísla tři, sedm, devět, dvanáct Tři úkoly, tři hádanky Protiklady chudý – bohatý, chytrý – hloupý… Nadpřirozené bytosti/schopnosti …draci, kouzelný dědeček/babička, skřítkové, čarodějnice…/zvířata mluví, hrdina je neviditelný, zmizí, objeví se … Kouzelné věci prsten, hůlka, koberec, sedmimílové boty

5 Chytrá horákyně Pohádka Boženy Němcové, hlavní hrdinkou je dívka. Autorka věřila, že ženy jsou stejně statečné jako muži Jedna z mála pohádek, kde nepomáhají hrdinům čáry a kouzla 1. Ve které další pohádce B. Němcové je hlavní hrdinkou dívka? 2. Ve které známé knize B. Němcové je hlavní hrdinkou žena? 3. Jakým způsobem vítězí Manka nad zlem a nespravedlností?

6 Řešení: 1. Sedmero krkavců, O princezně se zlatou hvězdou na čele…
2. Babička (povídky Divá Bára, Karla…) 3. Svou moudrostí, důvtipem, chytrostí, zkušenostmi…

7 Podtrhni místa typická pro pohádku:
Když šlo děvčeti na dvanáctý rok, dal ji k bratru za husopasku…. Manka sloužila tři léta poctivě a bez reptáni, otec ale churavěl a stárnul, a ona musela domů… Pan prokurátor byl v rozpacích. Bohatého by si nerad byl rozhněval, a chudý měl přece právo na své straně. Rozsoudil tedy chytrým způsobem. Zavolal si každého zvlášť a dal jim hádačky: "Co je nejbystřejšího, co je nejsladšího a co nejbohatšího?" s tím doložením, kdo to uhodne, že dostane jalovici.

8 Řešení: Magická čísla Hádanky Tři úkoly Protiklady
Když šlo děvčeti na dvanáctý rok, dal ji k bratru za husopasku…. Manka sloužila tři léta poctivě a bez reptáni, otec ale churavěl a stárnul, a ona musela domů… Pan prokurátor byl v rozpacích. Bohatého by si nerad byl rozhněval, a chudý měl přece právo na své straně. Rozsoudil tedy chytrým způsobem. Zavolal si každého zvlášť a dal jim hádačky: "Co je nejbystřejšího, co je nejsladšího a co nejbohatšího?" s tím doložením, kdo to uhodne, že dostane jalovici. Magická čísla Hádanky Tři úkoly Protiklady

9 Jak byste odpověděli na otázky vy?

10 Řešení hádanek – sedlák a chalupník:
Sedlák: „Inu, já myslím, že nemůže být nic bystřejšího nad mého špicla, který všecko vyčmuchá a vyslídí, nic sladšího nad můj sud medu, který již čtyři léta leží, nic bohatšího než moje truhla tolarů.“ Chalupník: „Milostivý pane, já myslím, nejbystřejší že je oko, které mžikem všecko přehlídne, nejsladší že je spaní, neboť ať je člověk jak chce zarmoucen a utrmácen, když spí, neví o ničem a někdy se i ve snu potěší, a nejbohatší že je zem, z níž všecko naše bohatství pochází.“

11 Zhodnoť odpovědi obou bratrů:
Oba odpovídali na základě svých zkušeností. Proč bohatý sedlák považoval za největší bohatství pro život majetek? Jak uvažovali prostí lidé? Řešení: Bohatí se v pohádkách starali jen o to, aby měli co nejvíce peněz, kdežto obyčejní lidé věděli ze zkušenosti, že peníze nejsou všechno - zdraví ani lásku si nelze koupit. Vážili si i maličkostí všedního dne.

12 Prokurátor chtěl vědět, jestli si Manka poradí i s dalším úkolem.
Opět se uplatnilo magické číslo 3 Vzpomeň si, jak úkoly zněly a jak je Manka vyřešila. Obrázek ti napoví:

13 Řešení: Úkol: „Dobře tedy, když je tvá dcera tak chytrá, ať přijde zítra ke mně, ale ať to není ani ve dne ani v noci, ani ustrojená ani nahá, ani pěšky ani na voze.“ Řešení úkolu: Manka vzala režný, velmi řídký žok, oblékla ho na sebe, na jednu nohu vzala punčochu, na druhou naboso střevíc, a když bylo ke třetí hodině, mezi dnem a nocí, sedla na kozu a napolo pěšky, napolo po jezdecku do města se dostala.

14 Zdroje: AUTOR NEUVEDEN. e-shop rychle cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázky z galerie Klipart


Stáhnout ppt "Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová"

Podobné prezentace


Reklamy Google