Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_C_13 Tematická oblast: Humanitní předměty 4. ročník Téma: Jan Otčenášek Autor: Mgr. Tereza Federselová Datum vytvoření: září 2013

2 Anotace: Materiál je určen pro žáky 4
Anotace: Materiál je určen pro žáky 4. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo českého spisovatele Jana Otčenáška. Prezentace je v závěru doplněna o text s otázkami pro zopakování probrané látky. Metodický pokyn: Vyučující s pomocí multimediální techniky použije materiál k výkladu a samostatné práci žáků.

3 Jan Otčenášek

4 Jan Otčenášek - život * 1924 spisovatel a scénárista
za války nasazen na práce v Německu na konci války se účastnil ilegálního hnutí od roku 1952 působil v sekretariátu Svazu československých spisovatelů později se stal tajemníkem Svazu československých spisovatelů v 60. letech se rozhodl pro povolání spisovatel + 1979

5 Jan Otčenášek - dílo Občan Brych
politický román o únorovém převratu 1948 hlavní hrdina, intelektuál Brych, váhá zda přijmout či odmítnout poúnorovou situaci → zpochybnění oficiálním pravdy pod tlakem doby je román ukončen přitakáním životu u nás

6 Jan Otčenášek - dílo Romeo, Julie a tma

7 Jan Otčenášek - dílo Romeo, Julie a tma baladická milostná novela
děj zasazen do doby okupace Československa, období heydrichiády příběh lásky mezi studentem Pavlem a židovkou Ester Při procházce parkem potká Pavel Ester, která se nedostavila ke transportu do Terezína. Pavel dívku ukryje. Po atentátu na Heydricha vstupují v platnost různá nařízení, mezi nimi i kruté tresty pro ty, kteří přechovávají nepřátele říše. Přestože milenci plánují svou budoucnost, Ester nakonec utíká, aby ochránila Pavla a jeho rodinu před nebezpečím. těžištěm díla je kontrast mezi láskou mladých lidí a teroru za heydrichiády

8 Jan Otčenášek - dílo Kulhavý Orfeus Když v ráji pršelo
román, který ukazuje snahu mládeže aktivně se podílet na odbojové činnosti vlastní zážitky autora z doby totálního nasazení Když v ráji pršelo román o mladé dvojici, která žije v primitivních podmínkách na Šumavě

9 Otázky Zařaďte autora do kontextu české literatury.
Zařaďte dílo Romeo, Julie a tma do kontextu autorovy tvorby. Uveďte hlavní motiv díla Romeo, Julie a tma. Vysvětlete titul Romeo, Julie a tma. Uveďte díla světové literatury se stejným námětem. Určete literární žánr díla Romeo, Julie a tma a charakterizujte jej. Jaká forma autorské řeči je použita v ukázce?

10 Romeo, Julie a tma - ukázka
„Nespouštěj zatemnění, chci vidět oblohu. Připadám si tu v noci jako v kobce.Nenávidím tmu.” „Já také!” Vyhověl jí a vrátil se na pohovku, zapálil si cigaretu a rudé světélko zatěkalo nad nimi jako bóje na rozhoupané hladině. Levičkou ji objal kolem ramenou, pokoušeje se odvést myšlenky k všedním věcem. Nenáviděl celou bytostí ty marné, zbytečné, skličující úvahy o smrti. Proč o tom začíná? Není dost na tom, že je jí dnes napěchováno celé město? Ale ona nic neví. „Co budeš dělat, až bude po válce? Myslím – kromě toho, že budeš mou ženou?” Ucítil, jak se k němu vděčně přimkla. „Tvou ženou? Pavle...” „Nu? Co je na tom? To je samozřejmé.” „Samozřejmé...” opakovala si pro sebe. „Ty nevěříš?” „Věřím. Tobě věřím. Jinak nikomu. Já už nikoho jiného nemám, víš? Ale připadá mi to tak divné. Kdy to bude? A co by sis se mnou počal? Budeš mě mít ještě rád, až bude po všem? Možná, kdyby toho všeho nebylo, že bychom se ani nepoznali, ani se neměli tak rádi. Co myslíš? Třeba bychom se minuli jen tak na ulici, ty bys šel s jinou ženou a ani by ses neohlédl...” „To není pravda,” ohradil se zprudka.

11 Řešení Zařaďte autora do kontextu české literatury.
próza 2. pol. 20. století autor oficiální literatury další oficiální autoři – Jan Drda, Julius Fučík

12 Řešení Zařaďte dílo Romeo, Julie a tma do kontextu autorovy tvorby.
dílo časově zařazené do období německé okupace díla s námětem okupace – Kulhavý Orfeus díla s „budovatelskou“ tématikou – Občan Brych díla s milostným námětem – Když v ráji pršelo

13 Řešení Uveďte hlavní námět díla. Vysvětlete titul Romeo, Julie a tma.
námět tragické lásky dvou mladých lidí, kterým nepřejí okolnosti Vysvětlete titul Romeo, Julie a tma. Romeo, Julie odkaz na William Shakespeara a jeho tragédii Romeo a Julie Romeo a Julie = Pavel a Ester tma symbolika období války, prostředí v Protektorátu Čechy a Morava, období stanného práva

14 Řešení Uveďte díla světové literatury se stejným námětem.
W. Shakespeare: Romeo a Julie R. Rolland: Petr a Lucie Určete literární žánr díla Romeo, Julie a tma a charakterizujte jej. novela próza kratšího rozsahu, stojící mezi povídkou a románem má sevřený děj a zajímavý příběh, který vede k překvapivému závěru

15 Řešení Jaká forma autorské řeči je použita v ukázce?
er-forma – vypravování ve 3. osobě Vyhověl jí a vrátil se na pohovku, zapálil si cigaretu a rudé světélko zatěkalo nad nimi jako bóje na rozhoupané hladině.

16 Použité zdroje Literatura
Prokop, V. Čítanka k Přehledu české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft, 2008. Prokop, V. Přehled české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft, 2008. Sochrová, M. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN

17 Použité zdroje Obrázky
319f232991/romeo%20julie%20a%20tma.jpg


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"

Podobné prezentace


Reklamy Google