Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávání pro konkurenceschopnost"— Transkript prezentace:

1 Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

2 Člověk a příroda/Přírodopis
Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Přírodopis Třída: VIII. Datum tvorby: Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk: Čeština Název VY_32_INOVACE_PŘ.8.54 Téma Přírodopis pro 6.-9.ročník Klíčová slova Savci, živorodí, hmyzožravci, placentálové

3 ANOTACE Prezentace 8. Nástěnný obraz – hmyzožravci
Druh materiálu: Prezentace Ročník: 8. Pomůcky: Nástěnný obraz – hmyzožravci Inovace: Materiál slouží k výuce, k zápisu do sešitu a podporuje aktivní opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Str. 5 – placentálové - znaky Str. 6-7 – opakování – žáci pracují podle pokynů v prezentaci (po kliknutí kontrola) Str – hmyzožravci – žáci pracují a s pomocí prezentace vypíší znaky a zástupce (kontrolu provádí kliknutím) Očekávaný výstup: Žák zná hlavní rozdíly mezi placentály a vačnatci, umí uvést hlavní znaky, způsob života i adaptace na prostředí hmyzožravců

4 Živorodí - placentálové
Hmyzožravci Živorodí - placentálové

5 Živorodí – placentálové
mláďata se vyvíjejí v těle samice placenta = obal plodu, který je s ním spojen pupečníkovou šňůrou placenta zajišťuje: mláďata se rodí dobře vyvinutá a po narození sají mateřské mléko DÝCHÁNÍ VÝŽIVU VYLUČOVÁNÍ

6 Zopakuj si – roztřiď dané znaky
VAČNATCI PLACENTÁLOVÉ mláďata se rodí nedokonale vyvinutá mláďata se rodí dobře vyvinutá samice mají vyvinutý vak mláďata po narození sají mléko mláďata po narození sají mléko samice mají vyvinutou placentu mléčný chrup je nahrazován trvalým

7 Opakování – spoj zástupce s čeledí
HMYZOŽRAVCI LETOUNI HLODAVCI ŠELMY CHOBOTNATCI KYTOVCI PRIMÁTI SUDOKOPYTNÍCI LICHOKOPYTNÍCI slon africký kuna lesní ježek západní nosorožec tuponosý kaloň jedlý prase divoké veverka obecná delfín obecný kočkodan zelený

8 Hmyzožravci primitivní starobylá skupina savců
zástupci se liší vzhledem, velikostí i stavbou těla velikost těla – od 3,5cm až do 45cm přizpůsobili se životu v různých prostředích Obr.2 Obr.1

9 Hmyzožravci – společné znaky
hlava je protažená v rypáček nejdůležitější smysly jsou čich a hmat (popř. sluch) potrava – hmyz chrup – velké množství drobných zubů většinou jsou aktivní v noci nemají dobře vyvinutý zrak spotřebují velké množství potravy (bez potravy brzy uhynou)

10 Hmyzožravci – naši zástupci
KRTEK OBECNÝ JEŽEK OBECNÝ REJSEK OBECNÝ REJSEC VODNÍ náš nejmenší hmyzožravec – rejsek malý (váží 3,5g) nejmenší savec – bělozubka nejmenší (žije v jižní Evropě, váží 2g a její délka s ocasem 6,5cm)

11 Krtek obecný přizpůsobil se životu pod zemí
vytváří hustou síť chodeb a přebytečnou hlínu vyhrne a vytváří krtinec – neoblíbený mezi zahrádkáři spotřebuje hodně hmyzu (redukuje přemnožený hmyz, který škodí na zahradě) – užitečný pro člověka přední nohy mají silné drápy má zakrnělé oči Obr.2

12 Ježek obecný má bodliny (ostny dlouhé 2-3cm)
v nebezpečí – svine se do klubíčka mláďata se rodí holá a slepá, ostny se vytváří až několik hodin po porodu v zimě – zimní spánek (stav strnulosti), před zimou si musí v těle vytvořit dostatečné zásoby potrava – hmyz, měkkýši (slimáci) Obr.1

13 Rejsek obecný Obr.3

14 Rejsek obecný žije na polích, loukách (v husté trávě)
má rychlý metabolismus – denně spotřebuje velké množství hmyzu (až 90% své hmotnosti) hnízdo si staví pod zemí aktivní po celý rok, neupadá do zimního spánku

15 Rejsec vodní žije v okolí vod, umí výborně plavat
noru si vyhrabává na suchých místech u břehu potrava – hmyz, rybí potěr, jikry, malé žáby největší z rejsků na spodní čelisti má žlázy – produkují jed (ochromuje kořist) – pro člověka není nebezpečný

16 Zopakuj si Výživu, dýchání a vylučování zajišťuje pro plod v těle samice hmyzožravců …………………… . Je s plodem spojena …………………………………….. . Nejdůležitější smysly hmyzožravců jsou ……….. a ………. . Krtek se přizpůsobil životu pod zemí, proto mu zakrněly ………….. . …………………… má na těle ostny a v zimě upadá do zimního spánku. …… žije na polích a má velmi rychlý metabolismus. placenta pupečníkovou šňůrou čich hmat oči Ježek obecný Rejsek obecný

17 Citace a zdroje Obr.1: Soubor:Hedgehog-en.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr.2: File:Talpa europaea MHNT.jpg. In: . Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr.3: Soubor:Common Shrew.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Růžena Koubová. Materiál vznikl v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost – projekt EU peníze školám.


Stáhnout ppt "Vzdělávání pro konkurenceschopnost"

Podobné prezentace


Reklamy Google