Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Sada 13 Anotace Odpružení vozidel Klíčová slova Jízda, oblast, hmota, bezpečnost, pružiny Předmět Automobily Autor, spoluautor Bc. Ladislav Hajný Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana
2
Odpružení Účel: Pérování (odpružení):
je soubor prvků vozidla, které tvoří pružné spojení náprav s rámem nebo samonosnou karoserií. Účel: zabezpečit jízdní pohodlí osob a chránit náklad před nežádoucími otřesy, toho se docílí snížením vibrace karoserie, které jsou zastoupené intenzitou a frekvencí svislého zrychlení. Odpružení snižuje intenzitu zrychlení v poměru hmotností: a₀ = mn mo . an = neodpružené hmoty odpružené hmoty . zrychlení neodpružené hmoty a = zrychlení
3
Odpružení Základní funkce: Oblast pohodlné jízdy:
maximální zabezpečení pohodlné jízdy maximální zabezpečení bezpečné jízdy zabezpečit stálý styk kola s vozovkou Oblast pohodlné jízdy: je soubor podmínek, které vytvářejí v prostoru pro posádku automobilu prostředí, které vyvolává jen minimální fyzickou a psychickou únavu. Kromě mechanického kmitání - rozhodující pro pohodlí jízdy mají vliv také jiné faktory jako je hluk, různé pachy, výhled řidiče, jízdní vlastnosti, topení, větrání a jiné další okolnosti.
4
Odpružení Standardně je oblast pohodlné jízdy kolem 70ti kmitů/min.
Lidské tělo je velmi složitý systém, na který působí nejen kmitání, je schopno vnímat nejen velikost zrychlení, ale také frekvenci a směr kmitání - důležitá je přitom také poloha těla. Proto pérování má mít přibližně stejný kmitočet jako při chůzi tj. 60 – 90 kmitů/min. f = (1 – 1,5) Hz = (1 – 1,5) kmitu/secˉ² = (60 – 90) kmitů/minˉ¹ Standardně je oblast pohodlné jízdy kolem 70ti kmitů/min. Základní požadavky z hlediska oblasti pohodlné jízdy: minimální svislé (kolmé) zrychlení kývavý pohyb ve svislé podélné rovině musí být minimální
5
Odpružení Základní kritéria pro bezpečnost jízdy: schopnost přenosu maximálních třecích sil v dotykových plochách pneumatik, velikost je mimo jiné dána velikostí zatížení kola kolísání zatíženého kola vlivem dynamických sil, které vznikají při jízdě po nerovné vozovce, zmenšují bezpečnost jízdy minimální kolísání svislého zatížení kola při přejezdu velkých nerovností nesmí kola vozidla ztrácet kontakt s vozovkou Po celou dobu, po kterou je styk mezi koly a vozovkou přerušen, nemohou kola přenášet žádné síly, tzn. tažné, brzdné ani suvné
6
Odpružení Prostorové pohyby: pohyby kola vzhledem ke karoserii
pohyby karoserie z hlediska vlivu zavěšení kol a) zdvih kola (propérování) b) příčný posuv kola c) naklánění kola d) podélný posuv kola e) otáčení kola f) natočení kol (rejd kola) g) propérování karoserie - zdvih kola h) naklánění karoserie -předklánění a zaklánění karoserie při rozjezdu a brzdění
7
Odpružení Odpružené hmoty: jsou všechny hmoty umístěné nad pružícím a tlumícím prvkem Neodpružené hmoty pod pružícím a
8
Odpružení Základní pojmy: Umístění na vozidle :
pérování je umístěno mezi nápravami a rámem nebo karoserií vozidla 2. Systém odpružení vozidla: - pneumatiky: absorbují kmity od drobných nerovností vozovky, a tím zmenšují výkmit náprav - pružná sedadla – doplňují celý systém a zachycují zejména kmity a chvění, které vznikají až za vozovými pružinami - vozové pružiny: jejich účel je již výše popsán
9
Odpružení Technické pojmy
propérování – určuje o jakou hodnotu (v cm) se listové pero prohne případně pružina stlačí při zvýšeném zatížení tuhost pera – udává, při jakém zatížení se pero stlačí / prohne o 1 cm kmitočet – počet kmitů pružiny za 1 min¯¹, čím větší kmitočet, tím je pérování tvrdší a naopak lineární pérování - je u vinutých pružin a zkrutných tyčí. U těchto pružících prvků roste jejich stlačení, zkroucení případně jejich průhyb lineárně (přímkově) se zatížením pérování progresivní – vazba pérování na zatížení, je lineární jen v určité části zatížení. Při dalším průhybu pružícího prvku se zatížení na 1cm průhybu zvyšuje (pero je tvrdší).
10
Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s odpružením motorových vozidel a jejich současným použitím v konstrukci stavby motorových vozidel. Cvičení: Vysvětlete technický pojem „oblast pohodlné jízdy“ a proč je v konstrukcích stavby motorových vozidel důležitý? Co jsou neodpružené hmoty vozidla - vyjmenujte? Z jakých důvodů se používá progresivní pérování? Děkuji za pozornost
11
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles V prezentaci použity vlastní citace a fotografie, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.