Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMichaela Ivana Říhová
1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_5_2_VSTAVAČOVITÉ Číslo skupiny: 1 Autor:Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / BOTANIKA Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: ne Anotace: Pomocí prezentace popisování charakteristických znaků čeledi vstavačovité, jejich hospodářského významu a druhů. Zápis do sešitu. Závěrečné opakování. Ověřeno ve třídě: 7.B Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:
2
BOTANIKA: JEDNODĚLOŽNÉ ROSTLINY
Čeleď: VSTAVAČOVITÉ BOTANIKA: JEDNODĚLOŽNÉ ROSTLINY ČELEĎ: LILIOVITÉ
3
CHARAKTERISTIKA ČELEDI:
JEDNODĚLOŽNÉ , VYTRVALÉ BYLINY ZIMU PŘEČKÁVAJÍ PROSTŘEDNICTVÍM HLÍZ NEBO ODDENKŮ VĚTŠINA DRUHŮ ROSTE V TROPICKÝCH A SUBTROPICKÝCH OBLASTECH NĚKTERÉ DRUHY ROSTOU NA KMENECH STROMŮ OBR. 1
4
KVĚTY KVĚTYJSOU SOUMĚRNÉ, OBOUPOHLAVNÉ
OKVĚTÍ JE ZPRAVIDLA PESTŘE ZBARVENÉ POPIS KVĚTU: HORNÍ PYSK SLOUPEK (=TYČINKA SROSTLÁ S PESTÍKEM) Obr. 1
5
PLOD PYL JE SLEPENÝ A JE PŘENÁŠEN OPYLOVAČEM NAJEDNOU V PODOBĚ BRYLKY
PO OPYLENÍ HMYZEM A OPLOZENÍ VZNIKÁ ZE SEMENÍKU TOBOLKA TOBOLKA OBSAHUJE VELKÉ MNOŽSTVÍ SEMEN
6
PRSTNATEC MÁJOVÝ Obr. 2,3
7
VEMENÍK DVOULISTÝ Obr. 4
8
KRUŠTÍK ŠIROLISTÝ Obr. 1
9
PĚTIPRSTKA KLUBKOLISTÁ
Obr. 5
10
STŘEVÍČNÍK PANTOFLÍČEK
Obr. 7
11
HLÍSTNÍK HNÍZDÁK HLÍSTNÍK JE NEZELENÁ ROSTLINA, TUDÍŽ NEPROVÁDÍ FOTOSYNTÉZU Obr. 8
12
VYSVĚTLI, CO JE FOTOSYNTÉZA
FOTOSYNTÉZA JE PŘEMĚNA ANORGANICKÝCH LÁTEK NA LÁTKY ORGANICKÉ ORGANICKÁ LÁTKA NAPŘÍKLAD CUKR VODA SLUNEČNÁ ENERGIE OXID UHLIČITÝ ZPĚT
13
VANILOVNÍK PLOCHOLISTÝ
VÍŠ, K ČEMU SE POUŽÍVAJÍ JEJÍ TOBOLKY? Obr. 9
14
TOBOLKY SE POUŽÍVAJÍ JAKO KOŘENÍ
NEZRALÉ TOBOLKY VANILKY OBR. 10
15
OCHRANA TÉMĚŘ VŠECHNY DRUHY JSOU ZÁKONEM CHRÁNĚNY NESMÍ SE TRHAT
NUTNÉ JE TAKÉ CHRÁNIT JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Obr. 6
16
téměř všechny druhy jsou zákonem chráněny
Zápis do sešitu: Čeleď: VSTAVAČOVITÉ téměř všechny druhy jsou zákonem chráněny musíme chránit i prostředí, ve kterém žijí opylovačem je hmyz květy jsou oboupohlavné, nerozlišené – okvětí (sloupek a pysk) plodem je tobolka Druhy: prstnatec májový, vemeník dvoulistý, střevíčník pantoflíček, …
17
ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ: 1. Popiš květ vstavačovitých. Odpověď: oboupohlavní, nerozlišený (sloupek a pysk) 2. Jaký plod mají vstavačovité rostliny? Odpověď: tobolku 3. Řekni, kdo je hlavním opylovačem vstavačovitých rostlin? Odpověď: hmyz 4. Řekni, proč musíme chránit prostředí, ve kterém vstavačovité rostou? Odpověď: protože jich je málo a právě proto jsou zákonem chráněny 5. Poznej následující druhy. Odpověď: prstnatec májový, vemeník dvoulistý, střevíčník pantoflíček, hlístník hnízdák
20
POUŽITÉ ZDROJE Obr. 1-5 se souhlasem Renaty Daňkové
Není-li uvedeno jinak, vlastní práce autora. Čabradová,V. a kol, Přírodopis pro 7. ročník, Fraus, Plneň, 2005 /Cit /. Dostupný pod licencí public domain na WWW: OBR OBR avis_plants.jpg OBR. 9 volné dílo, OBR Obr. 1-5 se souhlasem Renaty Daňkové Obr.6 jsou dostupné pod licencí Microsoft Office 2007 na Office.com
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.