Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_12_INOVACE_ , Vaculík Autor Mgr. Veronika Mikešová Tematická oblast Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ Ročník 4. ročník Datum tvorby Anotace Materiál slouží k získání základních vědomostí o životě a tvorbě L. Vaculíka Metodický pokyn Studenti si během promítání prezentace dělají poznámky do svých sešitů.

2 Ludvík VACULÍK (1926)

3 spisovatel, novinář, disident
narodil se na Valašsku pochází z rodiny tesaře, přesvědčeného komunisty studium: Baťova škola práce, obuvnická a obchodní škola, Vysoká škola politická a sociální vychovatelem na chlapeckém internátu redaktorem v nakladatelství, rozhlasu a novinách (Literární noviny, Literární listy)

4 na IV. sjezdu československých spisovatelů (1967) projev > tvrdá kritika komunistického režimu > vyloučen z KSČ manifest Dva tisíce slov (červen 1968) zákaz publikovat (normalizace) zakladatel samizdatové edice PETLICE signatář Charty 77 autor fejetonů (navazuje na tradici českého fejetonu – Neruda, Čapek)

5 Charakteristika tvorby
počátek publikování: polovina 50. let důl. roli: FEJETONISTIKA jeho prózy se pohybují na hranici mezi realitou (osobní zážitek) a fikcí první prózy: oddanost komunistickým ideálům publikuje v samizdatu autobiografické rysy

6 Přehled tvorby iluze využití nejrůznějších útvarů českého jazyka
RUŠNÝ DŮM prozaická prvotina ovlivněna socialistickým realismem odehrává se na učňovském internátě SEKYRA kriticky hodnotí vlastní a otcovy politické iluze více časových rovin využití nejrůznějších útvarů českého jazyka

7 důležitou roli: Valašsko
sepětí rodových kořenů s přírodou ČESKÝ SNÁŘ deníkové záznamy, vzpomínky, úvahy, románové postupy záznamy z 22. ledna 1979 – 2. února 1980 život rodiny a přátel, činnost edice Petlice zážitky lidí z disentu záznamy policejních výslechů snaha o autentičnost x vědomá stylizace na hraně fikce a reality

8 JAK SE DĚLÁ CHLAPEC román vznikl jako polemika s prózou Smolná kniha (kniha jeho partnerky Lenky Procházkové) těžkosti partnerského vztahu (rozchod, kontakt se synem) autobiografie s prvky stylizace a fikce MORČATA román o moci a kořenech lidské agresivity střídání ich-formy s er-formou experimentální próza nesprávné užívání cizích slov

9 KONTROLNÍ OTÁZKY Co víš o životě Ludvíka Vaculíka? Charakterizuj tvorbu tohoto autora. Charakterizuj dílo Český snář. Charakterizuj dílo Jak se dělá chlapec. Charakterizuj dílo Morčata.

10 PRAMENY A POUŽITÁ LITERATURA:
Lehár J. a kol.: Česká literatura od počátků k dnešku. NLN, Praha 2004. Prokop V.: Přehled české literatury 20. století. O.K. – Soft. Sokolov 2004. Andree L.: Literatura pro 4. ročník středních škol. Didaktis, Brno 2010. autor: Wighjan, licence Creative Commons, BY-SA


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google