Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"— Transkript prezentace:

1 Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Mgr. Soňa Havlíčková Název DUM Kultura po 2. světové válce Kód DUM VY_32_INOVACE_ Datum vytvoření Předmět Dějepis Tematická oblast Dějiny 20. století Učivo ŠVP Kultura po druhé světové válce Anotace DUM Materiál obsahuje informace o základních kulturních trendech období po druhé světové válce. Metodický popis DUM je určen pro doplnění výkladu v hodině. Hodnocení DUM se osvědčil, pomohl k lepšímu pochopení a zapamatování učiva. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Kultura po 2. světové válce

3 Charakteristika období
Svět je rozdělený studenou válkou Západ – občané si mohou svobodně vybrat mezi náročným uměním a konzumní zábavou Totalitní režimy – kultura je nástrojem propagandy, je občanům vnucována Vzniká podzemní, ilegální kultura Cenzura a pronásledování Emigrace

4 Západní svět Tragická zkušenost druhé světové války
Thomas Mann, Lion Feuchtwanger – spisovatelé starší generace, vracejí se k válečným událostem Günther Grass – Plechový bubínek – kritika militarismu Joseph Heller – Hlava 22 – román, který upozorňuje na absurditu války Norman Mailer – popis válečných hrůz a útrap

5 Starší generace amerických spisovatelů
Ve filozofii téma absurdity lidské existence a odcizení jedince – existencialismus Jean Paul Sartre Albert Camus Starší generace amerických spisovatelů John Steinbeck William Faulkner Ernest Hemingway Filmové umění Neorealismus – Vittorio de Sica, Federico Fellini, Lucchino Visconti Sociální rpoblematika

6 Ingmar Bergman – švédský režisér, otázka vztahu jedince a společnosti
Luis Buñuel – inspirace surrealismem, kritika konzumní společnosti Nová vlna francouzských režisérů – Francois Truffaut, Jean-Luc Godard Ovlivněni italským neorealismem Odmítání tradičních filmových postupů Experimentální přístup Reflektují sociální a politické změny

7 Konzumní masová kultura
Přestávají existovat jednotící umělecké směry Tvůrci usilují o individualitu a vlastní umělecký výraz Mizí oddělení vyšší a nižší kultury Amerikanizace kultury Pop-art – Andy Warhol Banální náměty (polévková konzerva, láhev od coly) Kinetické umění – snaha o zachycení pohybu

8 Andy Warhol. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]
Andy Warhol. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

9 Jackson Pollock, Lyman Whitaker, Kinetic Art
Jackson Pollock, Lyman Whitaker, Kinetic Art. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

10 Movement in Squares, by Bridget Riley 1961, Intrinsic Harmony, by Richard Anuszkiewicz, 1965, Op-art. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

11 Op-art – optické efekty Umění akce – happening, performance
Snaží se do autorského díla zapojit i diváka U nás např. Ztohoven, Roman Týc Pop-music – hudba, jejímž cílem je pouze zábava Rock 'n' roll Elvis Presley, Beatles, Rolling Stones Folk Bob Dylan, Joan Baez – protestsongy, sociální kritika Klasická hudba – tendence sblížit umění a zábavu Muzikály – Leonard Bernstein West Side Story

12 Hollywoodská filmová tvorba Revolta proti konzumní společnosti
Expanze do celého světa Revolta proti konzumní společnosti Beat generation – Jack Kerouac: Na cestě, Allen Ginsberg, Lawrence Ferlinghetti Sílí v souvislosti s válkou ve Vietnamu – hnutí hippies Hippie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

13 Kultura v zemích sovětského bloku
Socialistický realismus Po Stalinově smrti větší svoboda tvorby Ilja Erenburg: Tání, Boris Pasternak: Doktor Živago, Alexandr Solženicyn: Jeden den Ivana Děnisoviče, Anna Achmatovová, Vladimir Vysockij Samizdat – samstvennoje izdatělstvo – vlastní vydání Údernické filmy, hrdinské příběhy z války Hodnotná tvorba – Kalatozov: Jestřábi táhnou, Andrej Tarkovskij, Polsko – Andrzej Wajda, nová vlna v ČSR

14 Seznam použitých zdrojů:
Andy Warhol. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Op-art. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Hippie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: PEČENKA, Marek, Petr LUŇÁK, Pavel AUGUSTA a Milena SEDLMAYEROVÁ. Dějiny moderní doby. 2. vyd. Praha: SPL - Práce, , 3 sv. Učebnice pro základní školy (Albra). ISBN


Stáhnout ppt "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google