Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Trojčlenka Ing. Kamila Kočová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Trojčlenka Ing. Kamila Kočová"— Transkript prezentace:

1 Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Rozcvička Zapiš výsledky: 8 -3,2 5/14 -5 1 -0,04 -9 -0,03 0,11

3 Trojčlenka Za svačinu pro 30 žáků bylo zaplaceno 450 Kč. Kolik korun by stála stejná svačina pro 28 žáků? Způsob č. 1 30 žáků ………. 450 Kč 28 žáků ………. x Kč Nejdříve si vypočítáme cenu svačiny pro 1 žáka. 1 žák …………. 450 : 30 = 15 Kč 28 žáků ……… = 420 Kč Za svačinu pro 28 žáků bychom zaplatili 420 Kč.

4 Trojčlenka Za svačinu pro 30 žáků bylo zaplaceno 450 Kč. Kolik korun by stála stejná svačina pro 28 žáků? Způsob č. 2 30 žáků ………. 450 Kč Zmenšení v poměru 28 : 30 Zmenšení v poměru x : 450 28 žáků ………. x Kč Cena svačin se mění ve stejném poměru, jako se mění počet žáků. Oba poměry vyjádříme zlomkem. Za svačinu pro 28 žáků bychom zaplatili 420 Kč.

5 Trojčlenka Za svačinu pro 30 žáků bylo zaplaceno 450 Kč. Kolik korun by stála stejná svačina pro 28 žáků? Způsob č. 3 Kolikrát se zvýší počet žáků, tolikrát se zvýší cena. 30 žáků ………. 450 Kč Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr. 28 žáků ………. x Kč K zápisu o počtu žáků a cenou připojíme dvě šipky. Začínáme šipkou od neznámého členu. Za svačinu pro 28 žáků bychom zaplatili 420 Kč.

6 Trojčlenka Trojčlenka je postup řešení úlohy, který vede:
k sestavení rovnosti dvou poměrů s jedním neznámým členem k výpočtu neznámého členu Tři členy v poměrech jsou známé, jeden člen je neznámý.

7 Trojčlenka Patnáct vajec stojí 33 Kč. Kolik stojí 20 vajec?
Kolikrát se zvýší počet vajec, tolikrát se zvýší cena. 15 vajec ………. 33 Kč Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr. 20 vajec ………. x Kč Za 20 vajec zaplatíme 44 Kč.

8 Trojčlenka 4 radlice ………. 48 hod. 6 radlic ..………. x hod.
Jestliže traktorista použije pluh se 4 radlicemi, zorá lán pšeničného strniště za 48 hodin. Jak dlouho mu bude trvat orba tohoto lánu pluhem se 6 stejně širokými radlicemi při nezměněné pojezdové rychlosti v kilometrech za hodinu? Kolikrát se zvýší počet radlic, tolikrát se zkrátí doba. 4 radlice ………. 48 hod. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr. 6 radlic ..………. x hod. Začínáme šipkou od neznámého členu. Pluh se 6 radlicemi zorá pole za 32 hodiny.

9 Trojčlenka 3 čerpadla ………. 7 hod. 5 čerpadel ..………. x hod.
Tři stejně výkonná čerpadla vyčerpají vodu ze zatopené stavební jámy za 7 hodin. Za kolik hodin by vyčerpalo vodu z jámy pět stejně výkonných čerpadel? Kolikrát se zvýší počet čerpadel, tolikrát se zkrátí doba. 3 čerpadla ………. 7 hod. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr. 5 čerpadel ..………. x hod. Pět čerpadel vyčerpá vodu za 4 hodiny a 12 minut.

10 Trojčlenka Z 3 kg čerstvých hub je 0,45 kg sušených. Kolik je potřeba nasbírat čerstvých hub, aby z nich byl jeden kilogram sušených? Kolikrát se zvětší množství čerstvých, tolikrát se zvětší množství sušených. 3kg čerstvých ………. 0,45 kg sušených x kg čerstvých ……….1 kg sušených Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr. Je třeba nasbírat přibližně 6,6 kg čerstvých hub.

11 Trojčlenka Alej byla vysázena ze 490 stromů vzdálených 6 metrů. Kolik stromů by se vysázelo, kdyby vzdálenost byla 7,5 m? Délka aleje zůstane stejná. Kolikrát se zvětší vzdálenost, tolikrát se sníží počet stromů. 490 stromů ………. 6 m x stromů ....………. 7,5 m Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr. Alej by byla osázena 392 stromy.

12 Trojčlenka Dva dělníci provedou montáž konstrukce zahradního skleníku za 54 hodin. Za kolik hodin provede montáž 9 dělníků? Kolikrát se zvýší počet dělníků, tolikrát se sníží počet hodin. 2 dělníci ………. 54 hod. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr. 9 dělníků ....……. x hod. 9 dělníků provede montáž za 12 hodin.

13 Trojčlenka Vytěžené dřevo sváží z lesa na pilu. Řidič denně vykoná cestu čtyřikrát a práce mu trvá 8 dní. Kolikrát by musel denně jet, aby byl s prací hotov o 2 dny dříve? Kolikrát se sníží počet dní, tolikrát se zvýší počet cest. 4 cesty ………. 8 dní x cest ……. 6 dní Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr. Řidič by musel jet denně 6x.

14 Trojčlenka hod.………. 5 km x hod. ……… 28,5 km hod. ……… odpočinek
Žáci turistického kroužku podnikli na kolech výlet ke zřícenině hradu. Za hodiny ujeli průměrně 5 km. Za kolik hodin dojeli ke zřícenině vzdálené km, jestliže cestou hodiny odpočívali? Kolikrát se zvětší vzdálenost, tolikrát se prodlouží jízdní doba. hod.………. 5 km x hod. ……… 28,5 km Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr. hod. ……… odpočinek y hod. ……… celkem Ke zřícenině dojeli za 2hodiny a 9 minut.

15 Trojčlenka Šest dělníků vykoná práci za 8 hodin. Kolik dělníků je třeba přibrat, má-li být práce hotova za 3 hodiny? 6 dělníků ………. 8 hod. Kolikrát se sníží počet hodin, tolikrát se zvýší počet dělníků. x dělníků ....……. 3 hod. Nepřímá úměra – šipky budou mít různý směr. y dělníků ....……. přibrat Je třeba přibrat 10 dělníků.

16 Trojčlenka Čtyřčlenná rodina spotřebuje za rok průměrně 220 kg brambor. Postačí 1,5 q pro tříčlennou rodinu? 4 členové .………. 220 kg Kolikrát se zmenší počet členů, tolikrát se zmenší spotřeba 3 členové ……..… x kg Přímá úměra – šipky budou mít stejný směr. 3 členové ……….. 1,5 q = 150 kg Pro tříčlennou rodinu 1,5 q brambor nestačí.


Stáhnout ppt "Trojčlenka Ing. Kamila Kočová"

Podobné prezentace


Reklamy Google