Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola pro 21. století Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma sady: Mechanika Název: VY_32_INOVACE_První Newtonův pohybový zákon
2
Anotace Prezentace je určena pro výklad učiva o setrvačnosti a prvním Newtonově zákoně v 6. ročníku ZŠ. Prezentace se skládá ze dvou částí: Výklad nové látky (snímky 3 – 12): Isaac Newton, setrvačnost u těles v klidu a v pohybu, první Newtonův zákon, důsledky setrvačnosti. Snímky jsou doplněny animacemi demonstrující probírané učivo. Shrnutí probrané látky a závěrečný interaktivní test (po kliknutí na odpověď se žáci dozví, zda odpověděli správně) s příklady na procvičení probrané látky (snímky 13 – 19). Časová náročnost 35 min.
3
První Newtonův pohybový zákon
4
Isaac Newton Anglický fyzik, matematik, astronom, přírodní filosof, alchymista a teolog 4. ledna 1643 – 31. března 1727 Položil základy klasické mechaniky Kniha Philosophiae Naturalis Principia Mathematica vydaná v roce 1687 patří mezi nejdůležitější knihy v historii vědy (popisuje zákon všeobecné gravitace a tři zákony pohybu) Věnoval se i jiným oblastem fyziky než mechanice: sestrojil dalekohled, rozložil bílé světlo hranolem na barevné, zkoumal rychlost zvuku, chladnutí těles, … Obr. 1
5
Setrvačnost (tělesa v klidu)
Ze zkušenosti víme, že tělesa zůstávají v klidu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. 1. Míč Fotbalista kopne do míče určitou silou Míč je v klidu F Působící síla uvede míč do pohybu
6
Setrvačnost (tělesa v klidu)
Ze zkušenosti víme, že tělesa zůstávají v klidu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. 2. Vlak Lokomotiva začne působit na vagóny silou Působící síla uvede vlak do pohybu F Vlak je ve stanici v klidu
7
Setrvačnost (tělesa v klidu)
Ze zkušenosti víme, že tělesa setrvávají v rovnoměrném přímočarém pohybu dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. 1. Puk brankář začne působit silou proti směru pohybu Puk je v pohybu směrem k bráně Působící síla uvede puk do klidu F
8
Setrvačnost (tělesa v klidu)
Ze zkušenosti víme, že tělesa setrvávají v rovnoměrném přímočarém pohybu dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. 2. Kulečník při nárazu působí druhá koule na první kouli silou F Koule je v pohybu rovnoměrném přímočarém Působící síla změnila směr a rychlost pohybu první koule
9
První Newtonův pohybový zákon (zákon setrvačnosti)
Shrneme naše poznatky z předchozích animací: Ze zkušenosti víme, že tělesa zůstávají v klidu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. Ze zkušenosti víme, že tělesa setrvávají v rovnoměrném přímočarém pohybu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou. První Newtonův pohybový zákon: Tělesa zůstávají v klidu nebo v rovnoměrném přímočarém pohybu, dokud na ně nezačneme působit nějakou vnější silou.
10
Důsledky setrvačnosti
Když zakopneme, padáme dopředu Když autobus prudce zabrzdí, cestující přepadnou dopředu Vlak musí začít brzdit brzo před stanicí, aby zastavil přesně ve stanici Když se pes oklepe, odletují z něho kapičky vody …
11
Důsledky setrvačnosti
Jakým směrem musí vyskočit posunovač z rozjetého vlaku, aby neupadl? Musí mít vesmírná sonda, která se pohybuje v meziplanetárním prostoru, stále zapnuté motory, aby se dostala k cíli? Proveď pokus: na hladkou pohlednici postav sklenici s vodou. Jak vytáhneš pohlednici, aniž bys zvedl sklenici? Posunovač seskočí (bez odrazu) ve směru jedoucího vlaku a popoběhne Sonda se může pohybovat i bez spuštěných motorů, zachovává si rychlost, kterou získala v okamžiku vypnutí motorů Vytáhnout rychlým trhnutím. Sklenice by měla zůstat v klidu
12
Vysvětlete: Jakým směrem musí vyskakuje posunovač z rozjetého vlaku, aby neupadl? Posunovač seskočí (bez odrazu) ve směru jedoucího vlaku a popoběhne. Musí mít vesmírná sonda, která se pohybuje v meziplanetárním prostoru, stále zapnuté motory, aby se dostala k cíli? Sonda se může pohybovat i bez spuštěných motorů, zachovává si rychlost, kterou získala v okamžiku vypnutí motorů. Proveď pokus: na hladkou pohlednici postav sklenici s vodou. Jak vytáhneš pohlednici, aniž bys zvedl sklenici? Vytáhnout rychlým trhnutím. Sklenice by měla zůstat v klidu.
13
Co jsme se dozvěděli? Kdo byl Isaac Newton.
Jak se projevuje setrvačnost u těles v klidu. Jak se projevuje setrvačnost u těles v pohybu. Co říká první Newtonův zákon. Kde se setkáme s důsledky setrvačnosti.
14
Závěrečné opakování Následující test se skládá z 5 uzavřených otázek
Každá otázka nabízí 3 možné odpovědi Právě jedna odpověď je správná. Jestli jste odpověděli správně, se dozvíte po kliknutí na odpověď Hodně štěstí …
15
Kam se pohne řidič auta, když prudce zabrzdí?
směrem k zadnímu oknu auta směrem k bočnímu oknu auta směrem k přednímu oknu auta
16
Kam se pohne řidič auta, když se prudce rozjede?
směrem k přednímu oknu auta směrem k zadnímu oknu auta směrem k bočnímu oknu auta
17
Kam se pohne řidič auta, když prudce zatočí doprava?
směrem k přednímu oknu auta směrem k pravému oknu auta směrem k levému oknu auta
18
Kdo musí před semafory začít brzdit nejdřív?
nákladní automobil osobní automobil motocykl
19
Při intenzivním brzdění na kole je nebezpečnější brzdit:
zadní brzdou je to jedno přední brzdou
20
Použité zdroje Použitá literatura:
RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 7 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005, ISBN Jiné zdroje: Obr. 1 - AUTOR NEUVEDEN. fyzweb.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Zdroj obrázků:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.