Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_B_08 Tematická oblast: Humanitní předměty 3. ročník Téma: Anarchističtí buřiči – Viktor Dyk Autor: Mgr. Tereza Federselová Datum vytvoření: listopad 2012

2 Anotace Metodický pokyn:
Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo anarchistického buřiče – Viktora Dyka. Prezentace je v závěru doplněna o text a otázky. Žáci si zopakují probranou látku. Metodický pokyn: Vyučující s pomocí multimediální techniky použije materiál k výkladu a samostatné práci žáků.

3 Viktor Dyk

4 Viktor Dyk – život básník, prozaik, dramatik, publicista, představitel generace anarchistických buřičů * 1877 studia v Praze na gymnáziu a na právech Karlovy univerzity redaktor časopisu Lumír a Samostatnost za 1. svět. války se podílel na protirakouském odboji odpůrce hradní politiky a T. G. Masaryka ve 20. letech 20. stol. získal senátorské křeslo v Chorvatsku

5 Viktor Dyk - dílo poezie drama
Satiry a sarkasmy, Pohádky z naší vesnice satiry na politický a společenský život Milá sedmi loupežníků romantická básnická skladba o sedmi vyvržencích a jejich milence vraždící ze žárlivosti Okno válečná sbírka vlastenecká poezie s bojovým zanícením za znovunabytí svobody báseň Země mluví drama Zmoudření Dona Quijota ovlivněno symbolismem tragický příběh o neřešitelnosti rozporu mezi snem a skutečností hrdina se sice smiřuje se ztrátou iluzí, ale tím ztrácí i smysl života „zmoudření“ představuje smrt

6 Viktor Dyk - dílo próza Krysař novela na motivy staroněmecké pověsti
Příběh o krysaři, který přichází do města Hammeln, aby jej zbavil krys. Přestože svůj úkol splní, nedostane od radních řádně zaplaceno. Navíc přichází osobní citové zklamání.

7 Otázky Zařaďte autora do kontextu české literatury.
Zařaďte dílo Krysař do kontextu autorovy tvorby. Co bylo Krysařovou předlohou? Jaký slohový postup je použit ve výňatku? Na konci díla přežije pouze opožděný blázen a novorozeně. Ostatní obyvatelé zkaženého města zahynou. Proč přežijí právě tyto dvě postavy?

8 Krysař - ukázka Nad krásným hansovním městem Hammeln – pýchou všech obyvatel, stojí vrch Koppel, který patří mezi jejich nemenší pýchu. V neděli měšťané opouštějí brány svého města a svátečně vyparáděni stoupají na Koppel. Stoupání je prudké a pot se řine z jejich čel, ale jak je odtud krásný výhled na celé město i kraj! Stoupat je nutno sosnovým, poněkud ztemnělým a smutným lesem, tak to alespoň občané Hammeln vnímají. Ale nejsmutnější les pozbyde svého smutného rázu, naplní-li ho veselé i rozvážné hovory kupců hansovního města, jejich ctihodných manželek i místních dívek a jinochů. Nad touto pro většinu vrcholnou sférou, poskytuje vrch Koppel i jiné možnosti. Náhle vyjdete z lesa, jdete okolo roztroušených balvanů, které sem zbloudily před staletími. Vše je zde prosté a velké. Usaďte se a pohleďte dolů na město. Vyhřívejte se na slunci a užívejte nedělního klidu, protože kdybyste šli dál, dojdete k propasti. Otevřená propast je chladná a hluboká a nedohlédnete jejího konce. Hodíte-li tam kámen, padá dlouho. Vrch Koppel má své tajemství; propast není pouhou propastí, ale i cestou. To tvrdí někteří odvážlivci, kteří neváhají jít až na okraj propasti a zkoumat záhady vrchu Koppel. Nikdo neví nic určitého, pouze říkají, že cesta odtud vede daleko pod zemí. Daleko, přes hory a řeky. Až do Sedmihradska. Říkají to přesto, že nevědí, od koho to slyšeli. Jisté je, že dosud nikdo tuto odvážnou cestu nedokončil, vědí, že dosud nikdo odtud nedošel do sedmihradské země. Jednoho dne stanul Krysař nad touto propastí.

9 Řešení Zařaďte autora do kontextu české literatury.
Dyk se řadí mezi anarchistické buřiče Toto hnutí navazuje na českou modernu. Sjednocujícím faktorem byl převážně bohémský život, inklinace k anarchismu. Spisovatelé jsou někdy označováni jako „básníci života a vzdoru“. další anarchističtí buřiči: Fráňa Šrámek, Stanislav Kostka Neumann, Karel Toman, František Gellner, Petr Bezruč

10 Řešení Zařaďte dílo Krysař do kontextu autorovy tvorby.
Dyk se věnoval poezii, próze a dramatu próza – Krysař poezie - Satiry a sarkasmy, Pohádky z naší vesnice, Milá sedmi loupežníků, Okno drama - Zmoudření Dona Quijota

11 Řešení Co bylo Krysařovou předlohou?
staroněmecká pověst Jaký slohový postup je použit ve výňatku? postup popisný

12 Řešení Na konci díla přežije pouze opožděný blázen a novorozeně. Ostatní obyvatelé zkaženého města zahynou. Proč přežijí právě tyto dvě postavy? blázen a kojenec jsou nevinné postavy, které se proti krysařovi neprovinili, smrt si nezasloužili Jörgen hledá kojenci matku → „lidské pokolení“ může být obnoveno

13 Použité zdroje Literatura Obrázky
Dyk, V. Krysař. 2. vyd. Brno: Tribun EU, ISBN Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 2000. Sochrová, M. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN Obrázky


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"

Podobné prezentace


Reklamy Google