Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Zaalpská renesance PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář
KLÍČOVÁ SLOVA: olejomalba vlámský realismus žánrové malířství renesanční zámek měšťanský dům JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

3 Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad renesančního umění mimo území Itálie na vyšším stupni gymnázia.

4 Zaalpská renesance renesance mimo Itálii
prolíná se většinou s gotickými prvky nenavazuje v takové míře na antiku jako italská objevuje se později, počátky v 15. století vrcholí v 16. století

5 Nizozemské renesanční malířství
Vlámský realismus období 15. století zachycení životního stylu a prostředí měšťanů Olejomalba zářivé barvy, zaznamenání detailů PRÁCE S OBRÁZKEM Jaké zajímavé detaily zachytil malíř na svém obraze? Zapiš do pracovního listu. obr. 1

6 Nizozemské renesanční malířství
Nové žánry v 16. století portrét, krajinomalba, žánrové obrazy žánrové obrazy – výjevy ze života obyčejných venkovských lidí, morální symboly, jinotaje, kritika špatných vlastností (Pieter Bruegel) PRÁCE S OBRÁZKEM Jaký ze zmiňovaných žánrů je na obrazové ukázce? obr. 2 Zapiš do pracovního listu.

7 Nizozemské renesanční malířství
Jan van Eyck obraz Madona kancléře Rolina PRÁCE S OBRÁZKEM Co na obraze symbolizuje středověk a co novou dobu? Kde na obraze můžeme najít drobné detaily? Zapiš do pracovního listu. obr. 3

8 Nizozemské renesanční malířství
Rogier van der Weyden deskový obraz Snímání z kříže obr. 4

9 Nizozemské renesanční malířství
Hieronymus Bosch obraz Zahrada pozemských rozkoší – Peklo PRÁCE S OBRÁZKEM K čemu mělo sloužit Boschovo vyobrazení pekla? Uveď ztvárnění pekla u jiných autorů (malíři, spisovatelé, hudebníci). Zapiš do pracovního listu. obr. 5

10 Nizozemské renesanční malířství
Pieter Bruegel obraz Slepci PRÁCE S OBRÁZKEM Jak toto obrazové podobenství souvisí s vírou? Zapiš do pracovního listu. obr. 6

11 Německé renesanční malířství
pronikání renesance až na přelomu 15.–16. století podunajská škola – výjevy na pozadí s hornatou krajinou (Cranach) osobnost Albrechta Dürera – nejvíce se přiblížil italským mistrům

12 Německé renesanční malířství
Albrecht Dürer Vlastní podobizna obr. 7

13 Německé renesanční malířství
Albrecht Dürer Adam a Eva PRÁCE S OBRÁZKEM Jak se nazývá tato výtvarná technika? Zapiš do pracovního listu. obr. 8

14 Německé renesanční malířství
Lucas Cranach st. obraz Odpočinek na útěku do Egypta PRÁCE S OBRÁZKEM Proč tento biblický námět působí nerealisticky? Zapiš do pracovního listu. obr. 9

15 Německé renesanční malířství
Hans Holbein obraz Podobizna obchodníka Georga Giszeho obr. 10

16 Německé renesanční malířství
Mathias Grünewald obraz Kristus na kříži PRÁCE S OBRÁZKEM U daného obrazu porovnej obsah a formu z hlediska skloubení renesance a středověku. Zapiš do pracovního listu. obr. 11

17 Manýrismus umělecká tendence spojující renesanci s barokem
období 2. pol. 16. století důraz na dramatičnost výjevů obliba v protikladech, vytvoření napětí, oproti renesanční harmonii větší expresivita, emocionálnost individuálnost umělecké tvorby, vlastní styl (manýra)

18 Manýrismus El Greco obraz Zmrtvýchvstání Krista obr. 12

19 Renesanční architektura
světská – zámky, vily, městské paláce, letohrádky církevní – kostely, kaple

20 Renesanční zámek srovnání s hradem
funkce fortifikační, obranná – ustupuje funkce obytná – zvýrazněna funkce reprezentativní – zvýrazněna funkce ekonomická – obdobná

21 Renesanční zámek uzavřený, orientován dovnitř (souvislost s obrannou funkcí) křídla obklopují vnitřní nádvoří obr. 13 časté kruhové nárožní věže strmé, vysoké střechy střešní vikýře četné velké komíny, bohatě zdobené obdélníková renesanční okna arkádové ochozy a lodžie obr. 14

22 Renesanční zámek kruhové nárožní věže obr. 15 střešní vikýře obr. 16

23 Renesanční zámek renesanční komíny obr. 17 renesanční okna obr. 18

24 Renesanční zámek arkádové ochozy obr. 19 otevřené lodžie obr. 20

25 Zámky v oblasti Loiry ve Francii
Chambord PRÁCE S OBRÁZKEM Které základní funkce byly u renesančních zámků zvýrazněny? Pomož si obrázkem. Zapiš do pracovního listu. obr. 21

26 Zámky v oblasti Loiry ve Francii
Blois obr. 23 obr. 22

27 Zámky v oblasti Loiry ve Francii
Chenonceau PRÁCE S OBRÁZKEM Na obrázku zámku ukaž některé prvky renesanční architektury. obr. 24

28 Zámky v oblasti Loiry ve Francii
Amboise obr. 25

29 Renesanční zámky ve Španělsku
palác Karla V. v Alhambře v Granadě obr. 26

30 Renesanční zámky ve Španělsku
El Escorial u Madridu obr. 27

31 Renesanční zámky v Německu
Aschaffenburg obr. 28

32 Renesanční měšťanský dům
Charakteristika navazuje na gotický dům zdobně členěné štíty výrazné arkýře průčelí zakončeno zdobenými atikami výrazná renesanční okna jednoduché portály kolem vchodu obr. 29

33 Renesanční měšťanský dům
Arkýř obr. 30 typické nárožní často několikapatrové arkýře s arkádami obr. 31

34 Renesanční měšťanský dům
Štít obr. 33 obloučkový z gotiky převzatý stupňový obr. 32

35 Renesanční měšťanský dům
Atika nahoru prodloužená přední stěna o zeď přesahující hlavní římsu domu, kryje pohled na střechu obr. 34

36 Renesanční měšťanský dům
Atika může být stejně zdobená a rozčleněná jako štít obr. 35

37 ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1984. PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1984. KOCH, Wilfried. Evropská architektura. 2. rozšířené vyd. Banská Bystrice: Euromedia Group, k.s.-Universum, ISBN HEROUT, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. 3. přepracované vyd. Pardubice: Tvorba. ISBN Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

38 Obr. 3: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

39 Obr. 10: [cit. 2013-07-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 14: LonganimE. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 15: 970gemini. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 16: Manfred Heyde. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

40 Obr. 17: Kozuch. [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
< Obr. 18: Ergane. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 19: Michal Louč. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 20: Ergane. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 21: 970gemini. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 22: Stevage. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 23: Christophe.Finot. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 24: Patrick Clenet. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

41 Obr. 25: [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 26: Rose Selavy. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 27: Gulliveria. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 28: Wladyslaw Sojka. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 29: Sir Gawain. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 30: Radek Linner. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 31: Nikanos. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 32: Sokoljan. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

42 Obr. 33: [cit. 2012-12-03]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 34: Ben Skála. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 35: Marek, Ewa Wojciechowscy. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google