Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: ČEŠTINA HRAVĚ I. AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_49_KM
2
Anotace: Cílová skupina: 8. ročník Téma: Čeština hravě I. Cíl: Prohlubování jazykových znalostí a zdokonalování vyjadřovacích schopností hravou formou. Pomůcky: psací potřeby, školní sešit, pracovní listy, slovníky Pilotáž: Žáci ocenili prezentaci jako pomůcku pro samostatné cvičení zájemců o český jazyk. Cvičení podávají jazykové jevy zábavnou formou. Je nutné uvážit vyspělost a potřeby jednotlivých žáků i jednotlivých tříd. Prezentaci lze použít i v nižších ročníku. Práce žáků: PC, školní sešit Vyplňování pracovních listů Činnostní učení jednotlivců i skupin
3
Určete, kdy jde o větu jednoduchou (J)
a kdy o souvětí (S). Vyhledejte spojky. Které slovní druhy nejsou v ukázce zastoupeny. V malé chaloupce žila vdova Krejcárková se synem Honzou. Honza už byl velký, ale přitom byl velice líný. Celé dny se válel za kamny, jen občas přinesl matce vodu nebo naštípal dříví. Tak žil celé roky v klidu a pohodlí. Jednou ale přišla matka domů a vypravovala Honzovi, že se ztratila královská princezna. Takže se všichni muži v království vyzývají, aby se pokusili princeznu najít. Jako odměna byla stanovena polovina království. (Podle J. Lady)
4
Činnostní učení na rychlost
Co nepatří na řádek? dveře vrzaly, řeka přiběhne, modrý kabát země, listy šuměly žhavá koule, mluvící krabice, září jako slunce, bílý koberec dveře, uhlí, šaty, brýle hmyz, lid, Pardubice, nábytek
5
Jak se řekne česky? prolog libreto komedie privátní experiment absence
6
Přidejte správné substantivum:
hraný hravý hrající hráčský
7
Doplň vhodná slovesa: _______jako na koni _______jako straka
_______jako hrob _______jako když tiskne
8
Užij výrazy ve větách: nejjasnější nejasnější zdrávi zdrávy zdraví
9
Urči správně slovní druh zvýrazněných slov:
Se svým starým kolem kolem domu jezdil, až mu z toho šla hlava kolem. substantivum, příslovce, předložka substantivum, substantivum, příslovce substantivum, předložka, příslovce substantivum, předložka, předložka
10
Urči nesprávné spojení slov:
rané brambory ranný středověk ranní probuzení ranní zážitek
11
Které slovo nepatří do řady:
rachot-hřmot-kravál-ryk-randál-rámus-blesk-hluk rachot hřmot randál blesk
12
Doplň vynechaná písmena a interpunkci:
Radosti a starosti které m- přináší sportování První vážnější zranění m- přinesla c-kl-stika. Když m- b-lo asi pět let dostal jsem od rodičů kolo. Tatínek m- v-světl-l jak se na kole jezdí. Opom-l však jednu mal-čkost nenaučil m- brzdit. –počátku m- to nevadilo ale když jsem se rozjel – menšího kopce před naš-m domem b-lo zle. I při bruslení jsem chtěl ukázat co ve m- v-z-. Možná b- se to i podařilo kd-b- moje brusle neb-l- tak tupé.
13
Spojte věty v souvětí. Určete druhy spojek, druh souvětí a označte VH, VV:
Náš dům je starý. Potřebuje větší opravu. Přišel jsem pozdě. Nebyla to moje vina. Nejel autobus. Kolem stanu jsme vyhloubili stružku. Za deště jí bude odtékat voda. Nenateče do stanu. Strakapoud tluče zobákem do stromu. Vybírá larvy kůrovce. Nosí larvy mladým do hnízda.
14
Zdroje: Archiv autora Vlastní tvorba
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.