Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu VY_ 32_ INOVACE_11_31PolM-4 Název tematické oblasti (sady) Mikroprocesorová technika Název vzdělávacího materiálu Jazyk symbolických adres Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Materiál je určen žákům oboru elektrotechnika a je zaměřen na seznámení s mikroprocesory řady 8051 Klíčová slova program, jazyk, symbol, assembler, instrukce, operátor Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 26-41-M/01 Elektrotechnika Ročník III. Typická věková skupina let Speciální vzdělávací potřeby základy číslicové techniky Autor Ing. Miroslav Poloch Zhotoveno, (datum/období) Celková velikost 380 kB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miroslav Poloch Dostupné z portálu
2
Formát zdrojového textu
Formát jednoho řádku je definován následovně: [návěští:] (pseudo)instrukce [operand(y)] [;komentář] návěští je symbolické jméno, které musí být ukončeno dvojtečkou instrukce obsahuje vlastní příkaz, který se má provést pseudoinstrukce slouží pro definice hodnot symbolických adres, konstant, rezervování části paměti, výběr segmentu paměti apod. operandy obsahují adresu nebo data zadávaná buď přímo nebo symbolicky komentář je libovolný text, který musí začínat středníkem
3
Operandy přímá (direct) adresa
pokud je na místě operandu přímá adresa, je možno použít buď numerickou hodnotu nebo hodnotu definovanou rezervovaným jménem speciálního funkčního registru přímá data (#) je-li jako operand uvedena přímá hodnota (#data), je možno použít výrazu, jehož vyčíslením se tato hodnota získá ve výrazu se mohou vyskytovat čísla, symbolická jména a rezervovaná jména představující konkrétní hodnoty
4
Symbolická jména symbolická jména (symboly) jsou definovaná programátorem mohou být tvořeny písmeny, číslicemi a znakem podtržení '_‘ první znak musí být vždy písmeno nebo znak podtržení maximální délka jména není omezena, ale max. délka řádku může být 255 znaků, do této délky se nepočítá poznámka v kompilátoru lze nastavit rozlišování malých a velkých písmen (case-sensitive)
5
Rezervovaná jména rezervovaná symbolická jména (symboly) mají v syntaxi jazyka vyhrazený konkrétní význam a programátor je může použít pouze předem určeným způsobem není přípustné jejich použití jako návěští redeklarace hodnot rezervovaných jmen rovněž není přípustná v obou případech kompilátor ohlásí chybu
6
Konstanty Číselné dekadické obsahují číslice 0-9 a mohou končit znakem D nebo d (např. 10, 1930D, 59d) binární obsahují číslice 0,1 a musí končit znakem B nebo b (např b, B) hexadecimální obsahují číslice 0-9 a znaky A-F. Vždy musí začínat číslicí a končit znakem H nebo h (např. 10h, 0A1BH) Znakové obsahují libovolný ASCII znak, který je uzavřený do jednoduchých uvozovek (např. ‘A’, ‘m’, Symbol $ má zvláštní význam, při překladu je mu přiřazena aktuální hodnota programového čítače adres (PC)
7
Operátory Operátor Popis Ekvivalentní zkrácený zápis + Sčítání nemá -
Odčítání * Násobení / Dělení MOD Celočíselný zbytek po dělení % OR Logický součet | AND Logický součin & XOR Logické exclusive or ^ NOT Negace s 8 bitovým výsledkem ~ NOTW Negace s 16 bitovým výsledkem \ SHL Bitový posun vlevo < SHR Bitový posun vpravo > LOW() Dolní byte operandu LO() HIGH() Horní byte operandu HI()
8
Priorita operátorů operátory jsou uspořádány podle vzrůstající priority takto: +, - /, *, MOD AND, OR, XOR, SHR, SHL NOT, NOTW, HIGH, LOW výrazy jsou vyhodnocovány podle priority při stejné úrovni priority je výraz vyhodnocován zleva doprava pořadí vyhodnocování může být změněno použitím závorek
9
Popis operátorů +,-,*,/ jsou běžně známé matematické operátory
MOD dává celočíselný zbytek po dělení výrazu1 výrazem2 OR, XOR, AND jsou běžně známé operátory Booleovy algebry NOT, NOTW jsou běžně známé operátory negace z Booleovy algebry SHL/SHR posune bity ve výsledku výrazu1 vlevo/vpravo o počet bitů daných výsledkem výrazu2, bity na pravé/levé straně jsou nahrazeny 0; pracuje v 32 bitové aritmetice LOW()/HIGH() vrací nižších/vyšších 8 bitů výsledku výrazu; pracuje v 16 bitové aritmetice
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.