Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rok 2016 v silničním provozu a priority Policie ČR pro rok 2017
Rok 2016 v silničním provozu a priority Policie ČR pro rok 2017 brig. gen. Mgr. Martin Vondrášek
2
Priority PČR pro oblast silničního provozu v roce 2016
Rizikové jednání řidičů motorových vozidel – směřování dohledu nad silničním provozem do rizikových lokalit se zaměřením na hrubé porušování pravidel silničního provozu, které má za následek vznik závažných dopravních nehod, zejména se jedná o nebezpečné předjíždění, nesprávný a rizikový způsob jízdy či výrazné překračování stanovených rychlostních limitů. Nemotorizovaní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté) – dohled nad dodržováním pravidel, dohled u přechodů pro chodce, preventivní akce ve vztahu k jejich zviditelňování v silničním provozu, používání ochranných pomůcek a bezpečnému chování na pozemních komunikacích. Alkohol a drogy v silničním provozu – účinný dohled nad dodržováním zákazu požívání alkoholu a jiných návykových látek řidiči vozidel, preventivní akce zaměřené na tuto problematiku, eliminace rizika ohrožení ostatních účastníků silničního provozu řidiči vozidel. Bezpečný dopravní prostor – spoluvytváření bezpečného dopravního prostoru, navrhování dopravně inženýrských opatření ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Kontrola stavu, opodstatněnosti a správnosti dopravního značení jako součást každodenního výkonu služby. Rok 2016 v silničním provozu | brig. gen. Mgr. Martin Vondrášek
3
Rok 2016 – opatření Policie ČR
zrealizováno celkem dopravně bezpečnostních akcí v rámci celé České republiky, vyhlášeno 9 celorepublikových akcí v rámci organizace TISPOL a 2 celorepubliková dopravně bezpečnostní opatření ke zvýšenému víkendovému provozu (Velikonoce, letní prázdniny), v rámci těchto akcí bylo nasazeno celkem policistů, zejména služby dopravní a pořádkové policie, při těchto akcích bylo: zkontrolováno celkem téměř 570 tis. vozidel zjištěno celkem přestupků proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu zjištěno celkem případů požití alkoholických nápojů řidiči vozidel zjištěno celkem 835 případů požití jiných návykových látek řidiči vozidel zjištěno celkem 518 případů řízení motorového vozidla bez příslušného řidičského oprávnění zjištěno celkem 584 pachatelů trestné činnosti vypátráno 22 odcizených vozidel a 108 hledaných a pohřešovaných osob. Rok 2016 v silničním provozu | brig. gen. Mgr. Martin Vondrášek
4
Rok 2016 – dopravní nehody Základní čísla celkem nehod 98 864
usmrceno osob těžce zraněno osob lehce zraněno osob odhadnutá hmotná škoda mil. Kč Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcených osob o 115 osob tj. o 17,4% Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet těžce zraněných o 40 osob tj. o 1,6% počet lehce zraněných o 75 osob tj. o 0,3% počet nehod o nehod tj. o 6,2% odhad hmotné škody o 365 mil. Kč tj. o 6,7% Rok 2016 v silničním provozu | brig. gen. Mgr. Martin Vondrášek
5
Priority PČR pro oblast silničního provozu v roce 2017
Rizikové jednání řidičů motorových vozidel – směřování dohledu nad silničním provozem do rizikových lokalit se zaměřením na hrubé porušování pravidel silničního provozu, které má za následek vznik závažných dopravních nehod. Zranitelní účastníci silničního provozu (motorkáři, chodci, cyklisté) – dohled nad dodržováním pravidel, preventivní akce ve vztahu k jejich zviditelňování v silničním provozu, používání ochranných pomůcek a bezpečnému chování na pozemních komunikacích. Plynulý dálniční provoz – dohled nad dodržováním pravidel provozu na dálnici, zejména se zaměření na jízdu v jízdních pruzích, zákaz předjíždění a rizikový způsob jízdy v rámci rekonstruovaných nebo opravovaných úseků dálnic. Alkohol a drogy v silničním provozu – účinný dohled nad dodržováním zákazu požívání alkoholu a jiných návykových látek řidiči vozidel, preventivní akce zaměřené na tuto problematiku. Bezpečný dopravní prostor – posuzování míst tragických dopravních nehod a navrhování dopravně inženýrských opatření ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Kontrola stavu, opodstatněnosti a správnosti dopravního značení jako součást každodenního výkonu služby. Rok 2017 v silničním provozu | brig. gen. Mgr. Martin Vondrášek
6
Opatření Policie ČR pro rok 2017
dopravně bezpečnostní akce TISPOL se zaměřením na kontrolu nákladní a autobusové dopravy, dodržování rychlostních limitů, používání bezpečnostních pásů a dětských autosedaček, dodržování zákazu požívání alkoholu a jiných návykových látek, tematicky zaměřené součinnostní akce s Generálním ředitelstvím cel, mobilním expertními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu MD, ČIŽP, HZS ČR, Státní veterinární správou apod., dopravně bezpečnostní opatření vyhlašované policejním prezidentem ke zvýšenému víkendovému provozu za účelem zintenzivnění výkonu služby (Velikonoce, letní prázdniny), systémový dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu v dopravně rizikových časech a na významných silničních tazích formou tzv. viditelného výkonu služby; efektivní využívání Auto – teamu a Moto – teamu v rizikových lokalitách, opatření na regionální úrovni - akce vyhlašovány průběžně na základě vyhodnocení situace a rizik se zaměřením na rizikové skupiny účastníků silničního provozu, riziková období a příčiny dopravních nehod. Rok 2017 v silničním provozu | brig. gen. Mgr. Martin Vondrášek
7
Prevence v silničním provozu v roce 2017
Společný projekt s oddělením BESIP „Vidíme se“. Společný projekt s ČKP ke zviditelnění osádek motorových vozidel a řidičů motocyklů. Preventivní projekt Speed Marathon Kampaň „Nenech se ovlivnit“ s rádiem BEAT řízení. Zebra se za tebe nerozhlédne – soutěž „Jak se učí dopravní výchova u nás“. Regionální preventivní akce ve spolupráci s krajskými koordinátory BESIP. Poskytování aktuálního dopravního zpravodajství a informacích o sjízdnosti komunikací. Tematické konference, informační a mediální kampaně k aktuálním tématům ve spolupráci se sdělovacími prostředky a oddělením BESIP. Rok 2017 v silničním provozu | brig. gen. Mgr. Martin Vondrášek
8
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2016
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2016 plk. Ing. Tomáš Lerch
9
Vývoj počtu nehod a jejich následků v ČR; trend od roku 1961
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
10
Příčiny poklesu tragických následků nehod
cílené preventivní kampaně – tlak na osobní zodpovědnost a uvědomování si vlastní bezpečnosti, informace o hrozících rizicích, využívání nových zdrojů pro realizací preventivních projektů (FZŠ) zvýšený zájem médií o problematiku bezpečnosti a plynulosti na pozemních komunikacích – každodenní apel na účastníky silničního provozu, zveřejňování dopravních informací vyšší bezpečnost vozidel – více bezpečnostních prvků ve vozidlech stále se rozšiřující používání bezpečnostních prvků a prostředků pro vlastní ochranu (cyklisté, motocyklisté, chodci) zintenzivnění činnosti Policie ČR v dopravně rizikových obdobích a místech, systémový dohled na silniční provoz na významných silničních tazích formou tzv. viditelného výkonu dostupné a aktuální dopravní zpravodajství Policie ČR vliv klimatických podmínek kvalita a stav pozemních komunikací Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
11
Rok 2016 – nejčetnější příčiny DN
Pořadí Nejčetnější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel počet nehod 1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 16 396 2. nesprávné otáčení nebo couvání 8 304 3. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 8 146 4. jiný druh nesprávné jízdy 6 869 5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 6 797 6. nezvládnutí řízení vozidla 4 447 7. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 4 222 8. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 4 028 9. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 3 508 10. vjetí do protisměru 2 716 Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
12
Rok 2016 – příčiny tragických DN
Pořadí Nejtragičtější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel počet usmrcených 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 86 2. vjetí do protisměru 75 3. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 57 4. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 38 5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 32 6. nezvládnutí řízení vozidla 27 7. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! " 23 8. nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu 22 9. jiný druh nepřiměřené rychlosti 15 10. jiný druh nesprávné jízdy 14 Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
13
Rok 2016 – zavinění dopravní nehody
Nehody podle zavinění počet nehod tj. % z celkového počtu nehod rozdíl nehod oproti roku 2015 usmrceno osob tj. % z celkového počtu usmrcených rozdíl usmrcených oproti roku 2015 řidičem motorového vozidla 82 981 83,9 4 780 496 91,0 -105 řidičem nemotorového vozidla 2 625 2,7 -53 24 4,4 -9 z toho dětmi 243 0,2 23 1 chodcem 1 133 1,1 -96 21 3,9 394 0,4 -42 0,0 -1 jiným účastníkem 139 0,1 -7 závadou komunikace 217 -36 technickou závadou komunikace 427 -34 -2 lesní zvěří, domácím zvířetem 10 917 11,0 1 282 jiné zavinění 425 -39 3 0,6 Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
14
Rok 2016 – dopravní nehody dle místa
Druh komunikace počet nehod rozdíl nehod oproti roku 2015 počet usmrcených rozdíl usmrcených oproti roku 2015 dálnice 4 247 1 564 42 12 silnice I. třídy 13 673 -932 193 -61 silnice II. třídy 14 555 919 124 -26 silnice III. třídy 11 948 651 89 -28 sledovaná křižovatka 2 768 -582 10 8 sledovaná komunikace 10 463 386 24 1 místní komunikace 36 548 3 471 55 -19 účelová komunikace - polní, lesní cesty apod. 283 28 3 účelová komunikace - ostatní 4 379 292 5 -3 Místo nehody počet nehod usmrceno osob těžce zraněno lehce zraněno hmotná škoda v mil. Kč V obci 68 874 182 1392 13 937 3 352,0 Index-rok 2015 = 100 % 105,93 99,45 100,36 97,83 106,40 Mimo obec 29 990 363 1 188 10 564 2 452,2 106,93 76,10 103,04 103,77 107,15 z toho dálnice 4247 42 85 852 577,5 158,29 140,00 163,46 144,16 127,95 Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
15
Vývoj počtu usmrcených osob za celý rok od roku 1961
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
16
Vývoj počtu usmrcených osob ve vztahu
k Národní strategii bezpečnosti silničního provozu Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
17
Vývoj počtu těžce zraněných osob ve vztahu
k Národní strategii bezpečnosti silničního provozu Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
18
Rok 2016 – usmrcené osoby počet usmrcených Kategorie osoby rozdíl 209
řidič osobního vozidla -19 111 chodec -20 91 spolujezdec v osobním vozidle -6 59 řidič motocyklu -22 39 cyklista -29 21 řidič nákladního vozidla 7 6 spolujezdec v nákladním vozidle 1 2 řidič nákladního vozidle s přívěsem spolujezdec v nákladním vozidle s přívěsem řidič nákladního vozidla s návěsem -3 řidič malého motocyklu -1 spolujezdec v osobním vozidle s přívěsem -4 řidič traktoru -2 řidič mopedu spolujezdec na motocyklu řidič osobního vozidla s přívěsem -5 řidič autobusu řidič jiného motorového vozidla spolujezdec v jiném motorovém vozidle řidič jiného nemotorového vozidla cestující ve vlaku Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
19
Porovnání počtu usmrcených osob po měsících za rok
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
20
Porovnání počtu usmrcených osob po měsících za rok 2016 s 5-letým průměrem (2011 – 2015)
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
21
Počet usmrcených osob v krajích za rok 2016 v porovnání s rokem 2015
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
22
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
23
Porovnání počtu nehod s následky na životě a zdraví po měsících za rok
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
24
Počet nehod s následky na životě a zdraví v krajích za rok 2016
v porovnání s rokem 2015 Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
25
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
26
Počet dopravních nehod zaviněných řidiči mot
Počet dopravních nehod zaviněných řidiči mot. vozidel dle praxe v řízení za rok 2016 Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
27
Počet nehod a následky u řidičů s praxí do 5 let, 2012 - 2016
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
28
rozdíl nehod oproti roku 2015 rozdíl usmrcených oproti roku 2015
Rok 2016 – alkohol a drogy Nehody zaviněné pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek počet nehod rozdíl nehod oproti roku 2015 počet usmrcených rozdíl usmrcených oproti roku 2015 Alkohol u viníka do 0,24‰ 182 5 -2 Alkohol u viníka 0,24 až 0,5‰ 303 6 4 2 Alkohol u viníka 0,6 až 0,8‰ 330 37 3 Alkohol u viníka 0,8 až 1,0‰ -67 1 Alkohol u viníka 1,0 až 1,5‰ 626 -44 7 -5 Alkohol u viníka 1,5‰ a více 2 691 -111 28 -4 Alkohol a drogy 59 Alkohol celkem 4 373 -171 52 -10 Drogy celkem 251 10 Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
29
Počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu v krajích za rok 2016
v porovnání s rokem 2015 Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
30
Vývoj počtu nehod zaviněných pod vlivem alkoholu a jejich následků v ČR; trend od roku 1982
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
31
Usmrcení chodci po měsících (porovnání s rokem 2015)
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
32
Usmrcení chodci mimo obec podle viditelnosti
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
33
Usmrcení cyklisté po měsících (porovnání s rokem 2015)
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
34
Usmrcení motocyklisté po měsících (porovnání s rokem 2015)
Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
35
Dopravně inženýrské úseky Policie ČR
v rámci posuzování míst smrtelných dopravních nehod bylo za rok provedeno celkem 498 bezpečnostních inspekcí, kdy bylo zjištěno celkem 37 poznatků, které mohly mít vliv na příčiny či následky dopravní nehody a 160 ostatních poznatků dopravní inženýři nahlásili za rok 2016 celkem komunikačních závad z toho závad na dopravním značení; odstraněno bylo správci komunikace závad z toho na dopravním značení dopravní inženýři dále provedli revizí rozhledových trojúhelníků křižovatek, zkontrolovali železničních přejezdů a zaslali 695 podnětů na odstranění nehodových lokalit Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
36
Přestože v uplynulém roce zahynulo na našich silnicích nejméně osob od roku 1961, je počet zbytečně zmařených životů stále velmi vysoký. Bezpečnost a plynulost silničního provozu je v prvé řadě přímo závislá na vlastním chování všech jeho účastníků. Mysleme na vlastní bezpečnost a buďme vůči ostatním tolerantní a ohleduplní. Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
37
Děkuji za pozornost Dopravní nehodovost za rok 2016 | plk. Ing. Tomáš Lerch
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.