Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.16_jazykove_rozbory NÁZEV: Jazykové rozbory ČÍSLO OPERAČNÍHO PROGRAMU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k opakování učiva Datum: Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk)
2
JAZYKOVÉ ROZBORY
3
1. OZNAČTE SPISOVNOU VÝSLOVNOST UVEDENÉ VĚTY
[ďíval se voknem na nejjasňejší hvjezdu na nočňí vobloze] [ďíval se oknem na nejasňejší hvjezdu na nočňí obloze] [ďíval se oknem na nejjasňejší hvjezdu na nočňí obloze]
4
2. DOPLŇTE SPRÁVNĚ DO TABULKY, JAK BYLA UTVOŘENA TATO SLOVA
ZEMĚPIS, JAWA, SAZKA, ČR, PAPÍRENSKÝ, LESNÍK, PRADĚDEČEK, HOROLEZEC ODVOZOVÁNÍM SKLÁDÁNÍM ZKRACOVÁNÍM
5
3. DOPLŇ VHODNOU PŘEDPONU KE SLOVESŮM
Seď, tebe jsem -volal. ne- Petra dnes učitel -volal z matiky. vy- Svědek původní výpověď -volal. od- Svým přáním jsem -volal déšť při-
6
4. V TEXTU PODTRHNI SLOVA SLOŽENÁ
V dějepise jsme se dozvěděli, že rodokmeny některých panovnických rodů mohou být sáhodlouhé. VYJÁDŘI SLOVEM SLOŽENÝM Název místa, kde se vyrábí pivo. …………………… Název vyučovacího předmětu, který se zabývá státy i světadíly. ……………………………………………… Název činnosti, při níž se chytají ryby. ……………..
7
5. NAHRAĎ VYZNAČENÁ SLOVA SLOVY ČESKÝMI SE SHODNÝM VÝZNAMEM.
Součást českého jazyka tvoří gramatika. ……………………. Ve volném čase hraji fotbal. Mám čas maximálně dvě hodiny. …………………….. Půjdeme do centra města.
8
6. KTERÁ Z NÁSLEDUJÍCÍCH VĚT OBSAHUJE ZÁKLADNÍ VÝZNAM SLOVA OKO?
Milena objevila oko na punčoše. Bratr rád jí koprovou omáčku s volským okem. Na polévce se objevila mastná oka. Oko je orgánem zraku.
9
7. VE KTERÉM BODĚ JE SPRÁVNĚ PROVEDEN SLOVORVORNÝ ROZBOR SLOVA „ODBORNÍK“?
odbor – kořen, -ník – přípona od – předpona, -bor- kořen, -ník – přípona odbor – kmen, -ník – přípona od – předpona, -bor- kmen, -ník - přípona
10
8. OBSAHUJE UVEDENÉ SOUVĚTÍ VŠECHNY SLOVNÍ DRUHY?
ano chybí částice chybí číslovka
11
9. KTERÁ Z ŘAD SLOV ODPOVÍDÁ PŘESNĚ UVEDENÉMU POŘADÍ SLOVNÍCH DRUHŮ?
SLOVESO, PŘÍSLOVCE, PODSTATNÉ JMÉNO, PŘÍDAVNÉ JMÉNO lesník, zalesnit, lesnictví, nezalesněný strašit, strašně, strašidlo, strašící zavodnit, vodní, podvodník, vodnický
12
10. SLOVA UVEDENÁ V ZÁVORCE SPRÁVNĚ DOPLŇ DO VĚTY
Dědeček postavil celou chatu (vlastní ruce). …………………………. Týká se to pouze mne a mých (dvě kamarádky). Pánve se (tři vejce) stála na kraji stolu. …………………………..
13
11. VYBERTE SPRÁVNÉ POŘADÍ SLOVNÍCH DRUHŮ OZNAČENÝCH V TEXTU
ONA MÁ PRAVDU. JE TO OD VÁS PŘEKVAPENÍ. JE TO MÁ NEJMILEJŠÍ KNIHA. PŘEKVAPENÍ LIDÉ ZAČALI TLESKAT. zájmeno, podstatné jméno, sloveso, podstatné jméno sloveso, podstatné jméno, sloveso, přídavné jméno podstatné jméno, sloveso, podstatné jméno, zájmeno sloveso, podstatné jméno, zájmeno, přídavné jméno
14
12. VE KTERÉ VĚTĚ/VĚTÁCH JE SLOVO KOLEM NEOHEBNÝM SLOVNÍM DRUHEM?
Chlubil se novým kolem. Projel kolem mne. Všude kolem se černal hustý les.
15
13. KTERÁ ŘADA SLOV OBSAHUJE POUZE SLOVA OHEBNÁ?
věšet, věrně, stojan, haf peče, maže, dobře, špatně tento, oheň, hoch, lhát zdalipak, klid, bouře, svůj
16
14. URČETE VĚTNÉ ČLENY VYZNAČENÝCH SLOV
a) V závěru prochází stezka Milíčovským lesem. ……………………….. b) V závěru prochází stezka Milíčovským lesem. c) Závody v plavání se konají v sobotu. d) V Liberci uspořádali pro děti základních škol závody v lehké atletice. ……………………….
17
15. ROZHODNĚTE, KDE DOPLNÍTE ČÁRKU
Zmrzlina byla výborná avšak předražená. Naše družstvo se rozhodne buď pro bílé nebo pro modré dresy. Rozkvetly žluté bílé i červené tulipány. Je již teplé a proto příjemné jaro.
18
ŘEŠENÍ 1. c 2. odvozováním: papírenský, lesník, pradědeček
skládáním: zeměpis, horolezec zkracováním: JAWA, Sazka, ČR 3. ne-, vy-, od-, při- 4. dějepis, rodokmeny, sáhodlouhé pivovar, zeměpis, rybolov 5. mluvnice, kopanou, nejvýše, středu 6. d
19
7. b 8. c 9. b 10. vlastníma rukama, dvou kamarádek, třemi vejci 11
7. b 8. c 9. b 10. vlastníma rukama, dvou kamarádek, třemi vejci 11. d 12. b, c 13. c 14. PKS, PUM, PO, PT 15. Zmrzlina byla výborná, avšak předražená. Naše družstvo se rozhodne buď pro bílé, nebo pro modré dresy. Rozkvetly žluté, bílé i červené tulipány. Je již teplé, a proto příjemné jaro.
20
POUŽITÉ ZDROJE - Standardy pro základní vzdělávání: Český jazyk a literatura (citováno dne ).
21
METODIKA Žáci si nejprve zkusí sami vyřešit jednotlivé úlohy (viz pracovní list). Poté následuje společná kontrola se sebehodnocením žáků.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.