Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_C_12 Tematická oblast: Humanitní předměty 4. ročník Téma: Maturitní příprava: Pracovní list – K. H. Mácha: Máj Autor: Mgr. Tereza Federselová Datum vytvoření: září 2013

2 Anotace: Text je určen pro žáky 4
Anotace: Text je určen pro žáky 4. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace obsahuje umělecký text s otázkami, na kterém si žáci vyzkoušejí formu ústní části maturitní zkoušky – práce s uměleckým textem. Vybrané dílo je Máj od Karla Hynka Máchy, velmi často volené dílo povinné četby. Metodický pokyn: Vyučující s pomocí interaktivní tabule použije materiál k samostatné práci žáků. Prezentaci lze také využít jako opakující práci.

3 Karel Hynek Mácha - Máj

4 Máj - Otázky Přiřaďte autora a dílo ke kulturnímu směru. Uveďte znaky daného směru a některé doložte pomocí ukázky. Zařaďte autora do kontextu české literatury. Zařaďte dílo Máj do kontextu autorovy tvorby. Určete literární žánr díla a charakterizujte jej. Jak pohlíží Mácha v Máji na vinu jedince? Porovnejte s pohledem K. J. Erbena. Pojmenujte a charakterizujte hlavní postavu díla Máj. Ve které části se autor ztotožňuje s hlavní postavou a jakým způsobem? U prvních čtyř veršů určete druh rýmu. Najděte v ukázce obrazná pojmenování a pojmenujte je.

5 Máj - Text O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel svou lásku slavík růži pěl růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křoví stinných zvučelo temně tajný bol, břeh je objímal kol a kol; a slunce jasná světů jiných bloudila blankytnými pásky, planoucí tam co slzy lásky. I světy jich v oblohu skvoucí Co ve chrám věčné lásky vzešly; až se – milostí k sobě vroucí změnivše se v jiskry hasnoucí – bloudící co milenci sešly. Ouplné lůny krásná tvář – tak bledě jasná, jasně bledá jak milence milenka hledá- ve růžovou vzplanula zář; ve vodách obrazy své zřela a sama k sobě láskou mřela.

6 Máj - Řešení Přiřaďte autora a dílo ke kulturnímu směru. Uveďte znaky daného směru a některé doložte pomocí ukázky. romantismus – kulturní směr konce 18. a první pol. 19. stol. v českém prostředí se romantismus překrývá s obdobím národního obrození znaky city, pocity, ideály individualita rozpor mezi snem a skutečností mystično, tajemno a fantazie odkaz do minulosti odkaz na folklór a lidovou slovesnost rozsáhlé popisy přírody tajemná záhadná místa – hrady, hřbitovy, jezera, skály rozervaný romantický hrdina

7 Máj - Řešení ukázka láska, popisy přírody a tajemná záhadná místa
O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel svou lásku slavík růži pěl růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křoví stinných zvučelo temně tajný bol, břeh je objímal kol a kol;

8 Máj - Řešení Zařaďte autora do kontextu české literatury.
jediný typický český romantik autoři tvořící současně s Máchou nejsou klasičtí romantici Karel Jaromír Erben nemá romantického hrdinu → hrdina není rozervaný, nestojí proti společnosti popisy krajiny jsou zkratkovité romantická jsou tajemná místa – jezera, hřbitovy, lesy inspirace v pradávných mýtech, zázračnost Josef Kajetán Tyl dílo je stále národněobrozenecké důraz na vlastenectví

9 Máj - Řešení Zařaďte dílo Máj do kontextu autorovy tvorby.
Máj zaujímá ústřední místo v Máchově tvorbě i dějinách české literatury Máj bylo jediné dílo, které vyšlo za Máchova života, ale autor si jej musel vydat sám ve své době nebyl Máj přijat → dílo docenila až generace májovců ostatní díla Cikáni – dílo s podobným námětem jako dílo Máj Márinka – lyrická povídka o krásné chudé dívce Večer na Bezdězu – lyrizovaná próza inspirována cestovními dojmy Křivoklad – historická próza; 1. díl zamýšlené tetralogie Kat

10 Máj - Řešení Určete literární žánr díla a charakterizujte jej. poema
byronská povídka rozsáhlá epická či lyricko-epická skladba většinou delší než báseň, skládá se z několika zpěvů Máj – 4 zpěvy, 2 intermezza děj básně (povídky) je prostoupen lyrickými prvky – popisy, reflexemi, někdy může lyričnost převažovat

11 Máj - Řešení Jak pohlíží Mácha v Máji na vinu jedince? Porovnejte s pohledem K. J. Erbena. Karel Hynek Mácha Mácha z tragédie jedince viní společnost, která hrdinu ke zlému skutku dohnala. Společnost se neptá po důvodech činu, přesto trestá, a jedinci se proti tomuto trestu bouří. Karel Jaromír Erben Erben spojuje vinu s tím, kdo se jí i nevědomky dopustil. Nikdy nepřesouvá motivaci na společnost. Erbenovi hrdinové se proti trestu nebouří a přijímají jej.

12 Máj - Řešení Pojmenujte a charakterizujte hlavní postavu díla Máj.
Vilém typický romantický hrdina loupežník, v dětství odvržený otcem otcovrah žárlivý, prchlivý, statečný, rozervaný, nepochopený společností Ve které části se autor ztotožňuje s hlavní postavou a jakým způsobem? na konci celého díla zvoláním Hynku, Viléme, Jarmilo.

13 Máj - Řešení U prvních čtyř veršů určete druh rýmu.
rým obkročný (abba) O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel svou lásku slavík růži pěl růžinu jevil vonný vzdech.

14 Máj - Řešení Najděte v ukázce obrazná pojmenování a pojmenujte je.
personifikace šeptal mech, strom lhal, břeh objímal, jezero zvučelo, vzplanula zář, ... přirovnání ..., jak milence milenka hledá, ... oxymorón ..., šeptal tichý mech, ... epiteton slunce jasná, kvetoucí strom, křoví stinná, jezero hladké, vonný vzdech, ...

15 Máj - Řešení Najděte ve výňatku obrazná pojmenování a pojmenujte je.
metafora ..., a slunce jasná světů jiných bloudila blankytnými pásky, planoucí tam co slzy lásky. ..., změnivše se v jiskry hasnoucí – bloudící co milenci sešly.

16 Použité zdroje Literatura Obrázky
Prokop, V. Čítanka k Literatuře 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 2000. Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 2000. Sochrová, M. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN Obrázky nna%20Rennerov%C3%A1.jpg


Stáhnout ppt "Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338"

Podobné prezentace


Reklamy Google