Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJaroslav Bednář
1
Rozmístění středisek obsluhy v dopravní síti Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
2
Optimální rozmístění neboli alokaci středisek pro obsluhu požadavků v dopravní síti.
Středisko - uzel dopravní sítě, který má pro určitou část této sítě, tzv. atrakční obvod, jisté zvláštní poslání, obsluhuje totiž požadavky v této části sítě. Příklady středisek: - střediska zdravotní záchranné služby nebo stanoviště hasičského záchranného sboru; - havarijní střediska pro telekomunikační, plynárenskou, vodovodní, energetickou aj. síť. - zásobovací sklady, skládky posypového materiálu, pekárny, pošty atd.
3
Optimální umístění střediska:
- minimalizovat čas nutný na dosažení každého místa sítě, ve kterém může požadavek na obsluhu vzniknout; jinými slovy: střediska se snažíme v síti umístit tak, aby maximální vážená vzdálenost z nejbližšího střediska byla minimalizovaná; těmito váhami rozumíme počet požadavků na obsluhu v daném místě sítě, mají tu vlastnost, že při hledání řešení středisko „přitahují"); - minimalizovat dopravní práci, vyjádřenou v celkovém množství ujetých kilometrů.
4
Obvod působnosti střediska - atrakční obvod
- prvotní – patří do něj uzly nejbližší vzdáleností od střediska - přidělený – stejná vzdálenost uzlů od dvou středisek, přidělíme k jednomu
5
Váha uzlu - rozsahy služeb (např. počty opravovaných zařízení, počty zásahů nebo výjezdů, poptávka po zboží či službách apod.) poskytovaných střediskem jednotlivým uzlům
6
Kriterium optimalizace – minimum dopravní práce
v – středisko u – uzel A(v) – atrakční obvod střediska d(u,v) – nejkratší vzdálenost uzlu od střediska w(u) – váha uzlu Dk – množina středisek
7
Optimální rozmístění středisek – postup převeden na příkladu
V dopravní síti vyjádřené grafem je třeba obsluhovat uzly ze tří středisek. Výpočtem určete, která z variant umístění středisek je optimální z hlediska minimalizace dopravní práce. Váhy uzlů jsou uvedeny v tabulce. uzel U1 U2 U3 U4 U5 U6 U7 U8 váha 2 3 1 4
8
Varianty umístění středisek:
a) D3 = { U1; U4; U7} b) D3 = { U2; U4 ; U6} c) D3 = { U3; U4; U5}
9
a) uzel U1 U2 U3 U4 U5 U6 U7 U8 váha 2 3 1 4 Atrakční obvody: AU1 = { U1; U2} AU4 = { U4; U5} AU7 = { U7; U3; U6; U8} Dopravní práce: 0+12= = =18 celkem f(Dk) = =46
10
b) uzel U1 U2 U3 U4 U5 U6 U7 U8 váha 2 3 1 4 Atrakční obvody: AU2 = {U2; U1} AU4 = {U4; U5} AU6 = {U6; U3; U7; U8} Dopravní práce: 0+8= = =20 celkem f(Dk) = =44
11
c) uzel U1 U2 U3 U4 U5 U6 U7 U8 váha 2 3 1 4 Atrakční obvody: AU3 = { U3; U6; U7;U8} AU4 = { U4; U2; U1} AU5 = { U5} Dopravní práce: = =38 0 celkem f(Dk) = =76
12
Minimum dopravní práce je 44.
Závěr: Minimum dopravní práce je 44. Nejvýhodnější (optimální) je varianta b . uzel U1 U2 U3 U4 U5 U6 U7 U8 váha 2 3 1 4
13
Zdroje: Tuzar, A., Maxa, P., Svoboda, V.. Teorie dopravy. Praha, ČVUT, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.