Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Realistické drama
2
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_279 Jméno autora: Mgr. Veronika Slavíková Název práce: Realistické drama Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 2. Časová dotace: 40 min Vzdělávací cíl: Žák se seznamuje se základními životopisnými údaji autorů L. Stroupežnického, G. Preissové a bratří Mrštíků, poznává také jejich tvorbu. Žák pracuje s kulturně-historickým kontextem. Pomůcky: Psací potřeby. Poznámka: Tento materiál je součástí tematického celku Český jazyk a literatura pro 2. ročník. Inovace: Zapojení ICT do výuky, mezipředmětové vztahy.
3
KULTURNĚ-HISTORICKÝ KONTEXT
Prozatímní divadlo – 60. léta 19. století scéna stála v místě současného Národního divadla otevřeno r – zásluha Františka Ladislava Riegera hrály se zde hry J. K. Tyla, Hálkova historická dramata (zahajovací hrou byl Král Vukušín) nejznámějšími herci byli Jindřich Mošna a František Ferdinand Šamberk Národní divadlo – 70. – 80. léta 19. století – položen základní kámen – otevření Národního divadla – budova Národního divadla vyhořela – znovuotevření Národního divadla – operou B. Smetany – Libuše Národní divadlo v Brně otevřeno r. 1884
4
VÝTVARNÍ UMĚLCI „ZLATÉ KAPLIČKY“
Josef Zítek a Josef Schulz architekti Bohuslav Schnirch a Josef Václav Myslbek sochaři Mikoláš Aleš, František Ženíšek, Vojtěch Hynais malíři By anonymous, after a photo by F. Friedrich (ebay.de) [Public domain], via Wikimedia Commons
5
Představitelé realistického dramatu
Realistické tendence uplatňovali: Ladislav Stroupežnický Gabriela Preissová Alois a Vilém Mrštíkové
6
LADISLAV STROUPEŽNICKÝ (1850 – 1892)
pracoval jako úředník, písař a berní správce pražského magistrátu od r působil jako dramaturg Národního divadla tvorba: Zvíkovský rarášek veselohra o milostných pletkách Mikuláše Dačického z Heslova Paní mincmistrová hl. hrdinou je opět Mikuláš Dačický Naši furianti veselohra z prostředí jihočeské vesnice zápletkou je spor mezi vysloužilým vojákem a krejčím o místo ponocného zobrazeny typické vesnické postavy – švec, pytlák, vojenský vysloužilec, karbaník…
7
Gabriela Preissová (1862 – 1946)
autorka čerpala náměty ke své tvorbě z prostředí Slovácka tvorba: Gazdina roba tragédie z prostředí moravského Slovácka hl. hrdinkou je chudá švadlena Eva, která po smrti dcerky opouští svého muže a odchází s ženatým milencem Mánkem do Rakouska; Mánek nemá odvahu k rozvodu, Eva nakonec spáchá sebevraždu zajímavost: název hry je novotvarem autorky, který se v nářečí nevyskytuje = hospodyně Její pastorkyňa tragédie témata – předsudky, vina, odpuštění, pokání hl. postavou je mlynářka Kostelnička, která zavraždí dítě své schovanky (pastorkyně) Jenůfy, aby ji zachránila před hanbou v závěru Jenůfa Kostelničce odpouští
8
Alois (1861 – 1925) a Vilém (1863 – 1912) Mrštíkové
vystudoval učitelský ústav působil: jako učitel v Těšanech jako správce školy v Divákách u Hustopečí redigoval část Moravskoslezské revue tvořil spolu s bratrem Vilémem samostatná tvorba: Rok na vsi Vilém nedokončil právnická studia ůsobil: jako úředník v pojišťovně překládal ruské autory byl: přispěvatelem do čsp. Ruch, Česká revue a Lumír; redigoval s bratrem Moravskoslezské revue kritikem výtvarného umění signatářem manifestu České moderny spáchal sebevraždu samostatná tvorba: Pohádka máje Santa Lucia
9
Společná tvorba bratří Mrštíků
Maryša tragédie respektovány principy klasického dramatu Úkol: Zopakujte si výstavbu klasického dramatu. výrazná charakteristika jednotlivých postav dějová linie: Mladá Maryša miluje chudého Francka. Podvolí se však vůli své rodiny a provdá se za ovdovělého mlynáře Vávru. V manželství není šťastná. Drama vrcholí návratem Francka z vojny a Vávrovým pokusem Francka zabít. Zoufalá Maryša nakonec svého muže otráví jedem v kávě. Úkol: Vyhledejte zmiňované divadelní hry v repertoáru současných divadel.
10
Děkuji za pozornost. „Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu."
11
Použitá literatura Zdroj:
Prokop,V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). 1. vyd. Sokolov, O. K. – Soft, s Kol. aut.: Literatura pro 2. ročník středních škol – Učebnice. 1. vyd. Brno, Didaktis, ISBN s , Zdroj: By anonymous, after a photo by F. Friedrich (ebay.de) [Public domain], via Wikimedia Commons
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.