Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Budoucnost odborného školství
Praha, 9.června.2011 Ing. Zdeněk Vršník Hospodářská komora České republiky
2
Odborné vzdělávání Pro zaměstnavatele je téma odborné vzdělání v celé šíři: Odborné školství Další vzdělávání Rekvalifikace O co je slabší jeden prvek o to musí být silnější a účinnější prvek jiný.
3
Stávající stav Odborné školství je velmi vážný problém – není v schopno sanovat potřeby zaměstnavatelů (kvalita - kvantita) Dlouhodobý výhled = negativní trend Strategický počin MŠMT za rozvoji systému DV prostřednictvím Zákona 179/2006 a NSK Současný stav už dnes v mnoha případech limituje produkci a investice. (HDP? cizinci?)
4
„Ocenění pro nejlepší učně“
Signály „Ocenění pro nejlepší učně“ Motivace pro nejlepší absolventy v odborném vzdělávání s 12ti letou tradicí – Ročně cca 300 oceněných absolventů z 50 škol. Rok od roku klesá počet učňů, které jsme ochotni ocenit a podpořit !!!
5
Problém: Úloha absolventů s maturitou v lidských zdrojích ČR
Zdroj: SVP PF UK Praha
6
Problém: Rozložení inteligence v populaci vers
Problém: Rozložení inteligence v populaci vers. dosažený stupeň vzdělání Zdroj: STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie ZŠ a vyučení v populaci 2015 Absolventi VŠ po roce 2015
7
Problém: Úloha absolventů VŠ v lidských zdrojích ČR a podílu na HDP
Zájem o obory VŠ v roce 2010: Nejen matematika, chemie nebo informatika, ale i antropologie, botanika, nebo ekologie Bude to stačit pro tradičně průmyslové národní hospodářství?
8
Výstupy: Odborné školství je komplexní celospolečenský problém a jeho systémové řešení nelze dělat separátně od řešení VŠ, standardizaci požadavků na stupně vzdělání – státní maturity, jednotné závěrečné zkoušky, … Komplexní problém vyžaduje zapojení všech zainteresovaných stran – krajů jako zřizovatelů, MŠMT, zaměstnavatelů Samostatnou kapitolou jsou VOŠ a jejich úloha v odborném vzdělávání – neplní očekávání zaměstnavatelů (struktura oborů, kvantita)
9
Využívání všech dostupných lidských zdrojů v ČR – řešení v DV
Je třeba připravovat řešení pro očekávané disproporce na pracovním trhu a nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců (nejisté budoucí výstupy z odborného školství - kvalita i kvantita) = Vybudovat systém DV na základech Zákona 179/2006 pro: Konkurenceschopnost Adaptabilitu Zaměstnatelnost
10
Návrh řešení v odborném školství
Zaměstnavatelé jsou ochotni investovat do spolupráce se školami a konkrétními studenty Vytvoření podmínek (daňových a systémových) k podpoření spolupráce, ověření některých prvků duálního vzdělávání, praxe, stipendia, závazky po vyučení, vzdělávání pedagogů v nových technologiích, ..) Akční plán podpory OV nesplnil očekávání Společné aktivity Hospodářské komory, Svazu průmyslu, Agrární komory v rámci tzv. Sektorových dohod – přizvání ke spolupráci
11
DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST
Ing. Zdeněk Vršník
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.