Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 05_Listnaté keře a stromy
Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : září 2011
2
Listnaté keře a stromy Pamatuj:
Les je přírodní společenstvo. Lesy jsou jehličnaté, listnaté a smíšené. Pod lesními stromy je lesní podrost. Půda v listnatém lese je výživnější než v lese jehličnatém. Byliny - mají stonek dužnatý, bylinné stonky stébla - duté stonky s kolénky lodyhy - nesou listy stvoly - nemají listy Rostliny dřeviny - mají stonky dřevnaté keře - větví se nad zemí, nemají kmen stromy - větví se výše nad zemí, mají kmen
3
Odpověď na druhou otázku
Přemýšlej: Jaké lesy ze svého okolí znáš? Je půda úrodnější v jehličnatém nebo v listnatém lese, nebo pod modříny? Odpověď na druhou otázku Listy jehličnatých stromů opadávají postupně, jehlice se pomalu rozkládají, půda zde je chudá na živiny. Listy listnatých stromů opadávají všechny a každoročně. Navíc se listy rychle rozkládají, půda zde je obohacena o živiny. Modříny také opadávají každý rok, jehlice jsou měkčí, tudíž se rozkládají rychleji než jehlice ostatních jehličnanů, ale pomaleji než půda pod listnáči
4
Stromy, které můžeš nalézt v listnatém lese
Buk lesní nejhojnější listnatý strom v našich lesích dožívá se více než tří set let najdeme ho ve vyšších polohách mají hladkou kůru šedé barvy květy jsou nenápadné, dozrávají v bukvice dřevo je tvrdé a pevné Dub letní opadavý listnatý strom spíše v teplejších oblastech staré duby mají mohutné kmeny, rozložité koruny mají hladkou kůru šedé barvy květy jsou nenápadné, dozrávají v žaludy dřevo je tvrdé a odolné i vůči vlhku a vodě
5
Nažka břízy se semenem Bříza bělokorá nápadná bílou barvou kůry opadavý listnatý strom semena s křidélky jsou roznášena větrem najdeme ho ve vyšších polohách,snáší nižší teploty ze dřeva se vyrábí např. dřevěné uhlí je to léčivka, sbírají se její listy dřevo je tvrdé a pevné javor klen Jiné lesní listnaté stromy habr obecný jilm horský jasan ztepilý javor klen olše lepkavá vrba jíva lípa srdčitá jasan ztepilý vrba jíva lípa srdčitá
6
Nyní několik jednoduchých úkolů:
Lesu, ve kterém rostou pouze duby, říkáme: _ _ _ _ _ _ _ _ 6. 1. strom 1. O 2. N 3. 4. K E 5. T 6. Ý 7. R 8. Ř 2. 7. 3. 8. 4. 5.
7
Podtrhni správné údaje o listech:
Vyber, které názvy v rámečku patří k pojmu list,a označ jimi jednotlivé části obrázku: čepel žilnatina STONEK ČEPEL ŘAPÍK STÉBLO ŽILKOVÁNÍ KVĚTENSTVÍ řapík Podtrhni správné údaje o listech: Tvoří se v pupenech, nesou větve, přijímají sluneční energii, mohou být přeměněny v jehlice, slouží k rozmnožování stromů, zabezpečují dýchání, obsahují semena, vyrůstají z nich mladé stromy, na podzim opadávají, odpařuje se nimi voda, mají různou barvu a tvar, skládají se z čepele a řapíku.
8
Pokus se pomocí čísel složit slova, piš je na linky a doplň k nim vhodná písmena (A-I) z nabídky:
5. NY 3. DŘE 6. BY 9. KE 2. 11. STRO 7. LI 12. MY 10. ŘE 8. 4. VI 1. HOU Nabídka : houby, F,G A dřevnatý stonek dřeviny, A,C,D,E,H B dužnatý stonek C větví se hned od země byliny, B,H D mají kmen keře, C,H E mají korunu stromy, A,D, E, H F nezelené rostliny G výtrusné rostliny H semenné rostliny
9
Rozděl slova a škrtni, které části nenajdeš u listnatých stromů:
KVĚTPLODKOŘENSTÉBLOKMENVĚTEVSTVOLOBILKAKORUNALISTKLOBOUKKŮRA ŘEŠENÍ KVĚTPLODKOŘENSTÉBLOKMENVĚTEVSTVOLOBILKAKORUNALISTKLOBOUKKŮRA Očísluj etapy vývoje stromu podle pořadí: stromek semeno pařez strom semenáček 4. 2. 7. 5. 3. plod starý strom 1. 6.
10
Metodický list Tento digitální učební materiál je určen pro 4.ročník, předmět Přírodověda, část Listnaté keře a stromy. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem, popřípadě pro samostatnou práci na počítačích. Snímky 2, 4, 5 jsou připraveny pro zopakování nejběžnějších stromů vyskytujících se v naší republice. Snímek 3 : žáci společně diskutují nad listnatými lesy rostoucími v jejich okolí, pokusí se zodpovědět a logicky zdůvodnit danou otázku. Možná odpověď se zobrazí na kliknutí myší. Snímek 6 : žáci vyřeší jednoduchou křížovku a zjistí odpověď na danou otázku, správné řešení je uvedeno na snímku č.11 Snímek 7 : žáci nejdříve označí pojmy související s názvem list, poté popíší jeho základní části, nakonec označí údaje, které se vztahují k pojmu list; postupným klikáním myší zobrazujete správné odpovědi u jednotlivých úkolů Snímek 8 : žáci se podle nápovědy pokusí nalézt pět správných pojmů, k nim pak přiřadí vhodná písmena z nabídky; POZOR – k jednotlivým pojmům lze přiřadit více písmen ; klikem myši opět proveďte kontrolu Snímek 9 : žáci rozdělí písmenkového hada na jednotlivá slova, vyškrtají ta, která nesouvisí s pojmem list (klik myši = odpověď), svou volbu vysvětlí; v dalším úkolu se pokusí stanovit správný vývoj stromu (klik = odpověď)
11
ŘEŠENÍ KŘÍŽOVKY ZE SNÍMKU Č.6
1. D Ř E V O 2. K N 3. U B 4. I C 5. S T R M 6. L A É 7. J 8. Í Z
12
Použitý materiál Přírodověda pro 4.ročník základní školy, J.Jurčák a kol., nakl. Prodos 1996 Přírodověda pro 4.ročník základní školy, J.Mladá, L.Podroužek, nakl. SPN 2003 Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 4.ročník, H.Mühlhauserová, 2010 Zdroje obrázků : Snímek č.3 : smíšený les jehličnatý les listnatý les Snímek č.4 : buk listy bukvice žaludy Snímek č.5 : bříza jehnědy semena břízy javor lípa srdčitá
13
http://upload. wikimedia
vrba jíva jasan ztepilý Snímek č.6 : dřevo kořen strom listnatý strom Snímek č.7 : list
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.