Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Krytosemenné rostliny Ověření ve výuce Třída: prima Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Šlehoberová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2
TÉMA: Miříkovité PŘEDMĚT: biologie – botanika KLÍČOVÁ SLOVA: okolík, složený okolík, vonné silice, siličné kanálky, dvounažka, koření, kořenová zelenina JMÉNO AUTORA: Mgr. Irena Šlehoberová
3
Metodický pokyn: - určeno pro výuku botaniky na 2. stupni ZŠ a na nižším stupni gymnázia (dle zařazení v ŠVP) zahrnuje:1. výklad – popis char. znaků 2. zástupci – obrazová příloha 3. shrnutí (zápis do sešitu) 4. test – znaky miříkovitých
4
Miříkovité
5
Listy Složené mnohonásobně zpeřené Obr. 1
6
plodem je nažka nebo dvounažka
Květy většinou bílé Květenství složený okolík Plody plodem je nažka nebo dvounažka Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4
7
převážně byliny – jednoleté, dvouleté, vytrvalé
siličné kanálky – rostliny aromatické, některé toxické hlízy, bulvy nebo zásobní kořeny
8
Význam kořenová zelenina léčivé rostliny koření
některé rostliny prudce jedovaté
9
mrkev obecná - V kořenu karoten = tvorba vitamínu A (oči) Obr. 6
10
petržel obecná Obr. 7 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9
11
miřík celer - pěstuje se pro dužnaté řapíky nebo pro kořenovou bulvu
Obr. 11 Obr. 10
12
kopr vonný příprava pokrmů zavařování Obr. 14
13
kmín kořenný Obr. 16 - Koření (plody) Obr. 15
14
fenykl obecný - zažívací potíže (miminka) - Koření (plody) Obr. 18
15
bršlice kozí noha - planá rostlina - rychlá regenerace Obr. 23
16
bolševník velkolepý výška: 5 m, průměr stonku: 10 cm, průměr květenství: 1m - jedovatý Obr. 25
17
bolehlav plamatý jedovatá rostlina těžké otravy i přivoněním ke květu
Obr. 26
18
Miříkovité znaky - byliny (dvouleté) - listy mnohonásobně zpeřené
- bílé květy ve složeném okolíku - plod : dvojnažka význam: potraviny (vitamíny) koření zástupci: zelenina – mrkev obecná (karoten – vit. A) petržel obecná miřík celer
19
koření – kopr vonný kmín kořenný petržel kadeřavá fenykl obecný libeček lékařský plané –bršlice kozí noha bolševník velkolepý – jedovatý
20
Vyberte správné možnosti:
1. Listy miříkovitých jsou: a) jednoduché b) složené 2. Květy miříkovitých tvoří květenství: a) hrozen b) slož. okolík c) lata d) úbor 3. Typická barva květů miříkovitých je: a) bílá b) růžová c) zelená d) modrá 4. Plodem miříkovitých je: a) obilka b) oříšek c) nažka d) lusk 5. Všechny miříkovité se vyznačují charakteristickou: a) barvou b) velikostí listů c) vůní d) výškou
21
6. Mrkev, petržel a celer patří mezi zeleninu:
a) kořenovou b) listovou c) plodovou d) cibulovou 7. Mrkev, petržel, celer obsahují hodně: a) vody b) tuků c) vitamínů d) bílkovin 8. Karoten obsažený v mrkvi se přeměňuje v těle na: a) vitamín C b) vit. B c) vit. A d) vit. D 9. Koření, které má i léčivé účinky, je: a) kopr b) kmín c) fenykl d) petržel 10. U kmínu a fenyklu se používají: a) plody b) listy c) květy d) kořeny
22
Řešení: 1. b 2. b 3. a 4. c 5. c 6. a 7. c 8. c 9. c 10. a
23
ZDROJE: Obr. 1: DALGIAL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 2: RASBAK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 3: SHAZZ. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 4: SAREFO. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 5: TIGERENTE. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 6: ROBERTA F. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 7: MARCUS HAGENLOCHER. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 8: DONOVAN GOVAN. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 9: FOREST & KIM STARR. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 10: RASBAK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <
24
Obr. 11: H. ZELL. [cit. 2012-10-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
< Obr. 12: MAGNUS MANSKE. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 13: GOLDLOCKI. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 14: TEPEYAC. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 15: H. ZELL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 16: OLIVER S. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 17: CARSTEN NIEHAUS. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 18: PHILMARIN. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 20: DALGIAL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 21: KRISTIAN PETERS. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <
25
Obr. 22: RADOMIL. [cit. 2012-10-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
< Obr. 23: FRANZ XAVER. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 24: CHRISTIAN FISCHER. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 25: GERARD M. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 26: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.