Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Komenského příspěvková organizace Autor: Ludmila Šimonová Datum: Název: VY_12_INOVACE_36_D6 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Římská kultura a vzdělanost Anotace: DUM; žáci se formou prezentace seznámí se základními informacemi o římském školství, římských číslicích, rétorice, římském právu a dějepisectví. Dále žáci poznají představitele římské literatury a nejvýznamnější římské stavby. Žáci se aktivně zapojují, odpovídají na otázky, diskutují a pracují s učebnicí.
2
Římská vzdělanost a kultura
3
Římská vzdělanost
4
Vzdělanost v římské republice
Většina svobodných občanů uměla číst a psát Jazyk: latina (západ), řečtina (východ) Písmo: latinka 1)
5
Římská škola Navštěvovaly ji děti od 6 let
Učily se číst, psát počítat a kreslit Při psaní používali voskové tabulky a rydla K počítání bylo počítadlo a knoflíky PŘÍSNÁ KÁZEŇ – i tělesné tresty! 12 – 16 let – četba významných děl římských a řeckých spisovatelů, hlavně o statečnosti starých Římanů
6
Římské vědy Čerpání z vědeckých děl Řeků Matematika
Římané vytvořili vlastní soustavu číslic = ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Znáte nějaké znaky římských číslic a jejich význam?
7
Římské číslice Základní symboly: Např.
C – z latinského slova centum = STO M – mille – tisíc I – 1 V – 5 X – 10 L – 50 C – 100 D – 500 M
8
Římské číslice dnes: Používáme ještě dnes římské číslice?
Kde se dnes setkáváme s římskými číslicemi? Číslice na hodinovém ciferníku Číslovaní kapitol, stran v knihách Číslování pořadí panovníků (Karel IV.) Letopočty na historických památkách…
9
2)
10
Jaký letopočet je na obrázku?
NÁRODNÍ AKADMIE VĚD 3)
11
Jaký letopočet je na obrázku?
4)
12
Úkol: Podívejte se do učebnice. Najdete zde římské číslice? Co označují?
13
Rétorika = řečnictví, nauka o mluveném projevů měla velký význam
CICERO – římský státník, řečník ve svém díle se zamýšlí nad otázkou řečnictví – poskytoval návody, jak řeč sestavit, jak přesvědčivě přednášet, jaké mravní zásady by měl mít řečník… 5)
14
Zamyslete se: Jakými zásadami by se měl dobrý řečník řídit? Jakým způsobem by měl přednášet? Pro koho ve starověkém Římě bylo důležité, aby byl dobrým řečníkem? Pro koho je důležité dnes, aby byl dobrým řečníkem?
15
Římské právo Soupis zákonů platných pro celou říši
Stanoveny jednotné postupy při soudním řízení a vyměřování trestů… Zákony vydával: za republiky: senát za císařství: císař
16
Římská dějepisná díla Proč byla dějepisná díla tak důležitá?
Římané věděli, že pomocí dějepisných děl lze působit na myšlení občanů poznávání slavné minulosti vzbuzuje v občanech hrdost, oddanost státu a vládě Dějepisectví podporoval např. císař AUGUSTUS 6)
17
sepsal dějiny Říma od jeho založení až po Augustovu vládu
LIVIUS současník Augusta sepsal dějiny Říma od jeho založení až po Augustovu vládu ŘÍMSKÁ DĚJEPISNÁ DÍLA nedosahovala úrovně řeckých děl, nepřesná, neodlišovala skutečnost od bájí, pověstí… 7)
18
Římské umění
19
Literatura Vergilius Aeneida (énejida) – výpravná báseň Ovidius
Umění milovat 8) 9)
20
Římské stavitelství Silnice Vodovody Baziliky Veřejné lázně Památníky
Sloupy Vítězné oblouky
21
Silnice Otevřete si učebnici na s. 87, prohlédněte si obrázek k textu č. 80 a poté si tento text přečtěte. Proč Římané budovali kvalitní silnice? především z vojenských důvodů – aby se po nich mohlo římské vojsko co nejrychleji přesouvat
22
Římské vodovody Dokázaly zásobovat pitnou vodou i statisícová města
Římský akvadukt ve Francii 10)
23
Baziliky Konaly se zde trhy, soudní procesy i jiná shromáždění
Trosky Maxentiovy baziliky v Římě 11)
24
Rekonstrukce fasády baziliky Aemilia
12)
25
Veřejné lázně Sloužily jako kulturní a společenská střediska
Vybaveny bazény, koupelnami, knihovnami a společenskými místnostmi 13) Zříceniny Caracallových lázní
26
Památníky, sloupy, vítězné oblouky
Stavěli je římští císaři na oslavu svých válečných tažení
27
Titův vítězný oblouk v Římě
14)
28
Konstantinův vítězný oblouk v Římě
15)
29
Vítězný oblouk Septima Severa
16)
30
17) 18) Sloup Marka Aurelia v Římě Trajánův sloup v Římě
31
Další významné stavby:
32
Forum Romanum Obdélné náměstí o rozměrech asi 130x60 m
Centrum veřejného dění v Římě i v celé říši Konaly se zde slavnosti, průvody, soudy, volby, politická shromáždění i trhy
33
19)
34
Koloseum 20)
35
Římský Pantheon 21)
36
Římské sochařství a malířství
Portrétní umění – dokázali dokonale vystihnout skutečnou podobu Socha císaře Augusta 22)
37
Použité zdroje: 1) Robotex. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 2) JuergenG. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 3) ŠJů. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 4) ŠJů. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 5) Perhelion. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 6) Bibi-Saint Pol. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 7) Gabor. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 8) Mattes. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 9) Auréola. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 10) ChrisO. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 11) MM. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www:
38
12) Sito Lacus Curtius. [cit. 2012-05-14]
12) Sito Lacus Curtius. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 13) Chris 73. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 14) Karelj. [cit ]. Dostupné pod licencí Volné dílo na www: 15) Karelj. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 16) Alexander Z. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 17) Radomil. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na www: 18) Rolf Süßbrich. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 19) Carla Tavers. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 20) Scuba Beer. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 21) Carlo Gossini. [cit ]. Dostupný pod licencí Copyzero License na WWW: 22) Andreas Wahra. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: Pravěk a starověk pro základní školy, 2. díl. Praha: SPN – Práce, s., ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.