Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Stabilizátory a jejich funkce v systému
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stabilizátory a jejich funkce v systému VY_32_INOVACE_13_263 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Sada 13 Anotace Stabilizátory a jejich funkce v systému Klíčová slova Pružnost, zkrutné tyče, přepružení, stabilita, náklon Předmět Automobily Autor, spoluautor Bc. Ladislav Hajný Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana
2
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Stabilizátory - torzní Účel: Potlačení náklonu vozidla při průjezdem zatáčkou tak, aby byla všechna kola trvale ve styku s vozovkou. Umístění v konstrukci vozidla: Zkrutný stabilizátor je umístěn tak, aby působil v příčném směru na obě kola současně na téže nápravě. Nejčastější provedení stabilizátoru ve tvaru „U“ včetně pryžového Uložení.
3
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Konstrukce zkrutných stabilizátorů a jejich uložení v AUB Nejčastější provedení stabilizátoru moderních automobilů je zkrutná tyč ve tvaru písmene „U“. Uložení stabilizátoru je točně v pryžových blocích, které jsou připevněny pomocí páskových spojů k pomocnému rámu nebo nápravnici. Konce stabilizátoru jsou připevněny: - na spodních ramenech - na tlumiči (Mc Pharson) pomocí vzpěry s klouby nebo v pružném lůžku na spodních ramenech.
4
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Použití stabilizátoru v AUB přední nápravy zadní nápravy obě nápravy Alfa Romeo Giulietta
5
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Činnost stabilizátoru Obě kola na nápravě přejíždí stejnou nerovnost: zkrutná tyč se pouze pootáčí v pryžovém uložení – bez krutu Jedno kolo přejíždí nerovnost: u tohoto kola se konec (rameno) zkrutné tyče zvedá (natáčí) směrem k vozidlu do podběhu. Druhý konec zkrutné tyče ( rameno) se torzí nakrucuje a brání zvednutí protilehlého kola od vozovky – náklon karoserie se zmenší Průjezd zatáčkou: vnější pružiny se stlačují více než vnitřní pružiny. Stabilizátor se snaží co nejvíce snížit rozdíl stlačení pružin na levé a pravé straně nápravy - přenáší zatížení zavěšení vnějšího kola snížené o vlastní pružnost na zavěšení méně zatíženého kola vnitřního – tím dochází ke zvýšení tuhosti zavěšení, zmenšení propérování a náklonu karoserie.
6
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Tuhost stabilizátoru: je dána - délkou ramen, průměrem zkrutné tyče a materiálem, z kterého je stabilizátor vyroben. Čím je tuhost stabilizátoru větší, tím menší je naklápění karoserie. Velká tuhost stabilizátoru - více odlehčuje vnitřní kolo a tím se snižuje směrová stabilita vozidla Nevýhoda, která je vykompenzována výhodami stabilizátoru je: snížení přilnavosti vnitřního kola při průjezdu zatáčkou při použití na předních nápravách dochází k nedotáčivosti při použití na zadních nápravách dochází naopak k přetáčivosti změna zkřižitelnosti karoserie Použití klasického stabilizátoru na terénním vozidle je nevhodné!!!
7
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Způsob uložení stabilizátorů na nápravě Přední náprava Tatra - stabilizátor
8
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Způsob uložení stabilizátoru na nápravě Náprava typu Mc Pharson Opel Astra
9
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Způsob uložení stabilizátoru na nápravě Přední náprava Chevrolet Corvette v úpravě Stingray 2014 – uložení stabilizátoru
10
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Další možné způsoby provedení stabilizátorů Zadní náprava může být u některých typů vozidel provedena tak, že přímo plní funkci stabilizátoru, zejména v koncepci motor v předu přední náhon, kde je většinou kliková náprava popř. spřažená kliková náprava. Nosník nápravy je ve tvaru „U“, v nosníku dochází k samotnému krutu.
11
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Kapalinový (olejový) stabilizátor Je založený na principu dvou válců (podobné tlumičům), které jsou navzájem spojeny potrubím. Jedno potrubí vede z prostoru nad pístem a je přivedeno do druhého pístu do prostoru pod pístem a obráceně. Tím je dosaženo stabilizačního účinku. Kapalinové stabilizátory se jako takové již nepoužívají. U některých typů vozidel řídí stabilizaci elektronika podle způsobu jízdy vozidla. Elektronicky stavitelný stabilizátor se zkrutnými tyčemi a s kapalinovým nastavovačem – řízeno elektronicky dle způsobu jízdy. Lexus 600HF sport
12
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Elektronicky řízené stabilizátory „Dynamic Drive“ BMW Systém aktivní bezpečnosti, jak vyplývá z obrázku Systém potlačuje náklon karoserie při průjezdu zatáčkou.
13
Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky se zkrutnými stabilizátory
Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky se zkrutnými stabilizátory. Zkrutné stabilizátory jsou základem současných podvozků osobních a nákladních vozidel, a s jejich současným použitím v konstrukci stavby vozidel. Prezentace také poukazuje na nové elektronické systémy stabilizace vozidel. Cvičení: Jaký účel má stabilizátor v konstrukci podvozku vozidel? Jakým způsobem je umístěn zkrutný stabilizátor ve vozidle? Na čem závisí tuhost stabilizátoru? Děkuji za pozornost
14
Použité zdroje Publikace:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace a fotografie, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: hhttp://cs.autolexicon.net/obr_clanky/cs_dynamic_drive_0021.jpg ttp://cs.autolexicon.net/obr_clanky/cs_klikova_naprava_004.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.