Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ JAZYK Téma: TVAROSLOVÍ – přídavná jména-cvičení Ročník: 8.-9. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
2
PŘÍDAVNÁ JMÉNA CVIČENÍ
3
Z podstatných jmen v závorce utvoř přídavné jméno v náležitém tvaru.
piš (psaní) _______ písmem v (mléko) _______ výrobcích pro (led) ________ medvěda z (prach) ________ husího peří (cukrář) ________ dorty bez (sob) ________ spřežení na (léto) ________ táboře pro (věda) _______ pracovníka
4
Řešení. piš (psaní) psacím písmem v (mléko) mléčných výrobcích pro (led) ledního medvěda z (prach) prachového husího peří (cukrář) cukrářovy dorty bez (sob) sobího spřežení na (léto) letním táboře pro (věda) vědeckého pracovníka
5
Doplň y,ý,i,í. losos_ maso, do vos_ho hnízda, sousedov_ koně, pomal_ hlemýžď, domýšliv_ lidé, sov_ mládě, s dědečkov_m deštníkem, Jiráskov_ knihy, rozkvetl_ lipov_ květ, devítihlav_ drak, krokodýl_ slzy, s vesel_m_ dětmi, mil_ úsměv, v nov_ch botách, bíl_m hus_m peřím, Lubošov_ kamarádi, ryb_ kosti, vyhýbej se ciz_m drz_m lidem, do Bezručov_ ulice
6
Řešení. lososí maso, do vosího hnízda, sousedovy koně, pomalý hlemýžď, domýšliví lidé, soví mládě, s dědečkovým deštníkem, Jiráskovy knihy, rozkvetlý lipový květ, devítihlavý drak, krokodýlí slzy, s veselými dětmi, milý úsměv, v nových botách, bílým husím peřím, Lubošovi kamarádi, rybí kosti, vyhýbej se cizím drzým lidem, do Bezručovy ulice
7
Spoj a vytvoř vhodná slovní spojení. Doplň koncovky přídavných jmen.
pod šípkov_m_ před hladov_m_ ryb_ včel_ mraziv_ žab_ znám_ Nerudov_ pro lékařov_ vlky šupina keři skřehotání med den předpisy skladatelé básně
8
Řešení. pod šípkovými před hladovými rybí včelí mrazivý žabí známí Nerudovy pro lékařovy vlky šupina keři skřehotání med den předpisy skladatelé básně
9
V závorce označ správný tvar přídavného jména
V závorce označ správný tvar přídavného jména. Sokoli jsou (dravý/draví) ptáci. Šperky byly z (ryzýho/ryzího) zlata. Šlápl do (vosýho/ vosího) hnízda. Koupil si (nový/noví) oblek. Je konec (babýho/babího léta). Z křoví se ozýval (kosý/kosí) zpěv. Mám rád (bylinkový/ bylinkoví) čaj. Přišel se podívat na (Pavlovy/ Pavlovi) holuby. V dáli slyšel (zuřivý/zuřiví) štěkot psa. Přišla v (tmavých/tmavích) šatech.
10
Řešení. Sokoli jsou (dravý/draví) ptáci
Řešení. Sokoli jsou (dravý/draví) ptáci. Šperky byly z (ryzýho/ryzího) zlata. Šlápl do (vosýho/ vosího) hnízda. Koupil si (nový/noví) oblek. Je konec (babýho/babího léta). Z křoví se ozýval (kosý/kosí) zpěv. Mám rád (šípkový/ šípkoví) čaj. Přišel se podívat na (Pavlovy/ Pavlovi) holuby. V dáli slyšel (zuřivý/zuřiví) štěkot psa. Přišla v (tmavých/tmavích) šatech.
11
Zdroj: Vlastní tvorba Citace: Klíč k češtině: aneb Na češtinu od lesa
Zdroj: Vlastní tvorba Citace: Klíč k češtině: aneb Na češtinu od lesa. Praha: Albatros nakladatelství, a. s., právní nástupce, ISBN Český jazyk: Přehled učiva základní školy. Praha: Nakladatelství Fortuna, ISBN
12
Anotace: Žáci dokáží vytvořit správný tvar přídavného jména
Anotace: Žáci dokáží vytvořit správný tvar přídavného jména. Ve slovních spojeních doplní koncovku přídavného jména. Přídavné jméno spojí s podstatným jménem a doplní koncovku přídavného jména. Ve větách označí správný tvar přídavného jména.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.