Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_D.8.A.16_pocatky_narodniho_obrozeni Datum: Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Počátky národního obrození Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku a slouží k opakování počátku českého národního obrození.
2
VYSVĚTLETE, JAK POJEM SOUVISÍ S NÁRODNÍM OBROZENÍM
X J I K A D U O B E T Z Y V C S Ě Á Ý H N R L P M Č Í SLOVNÍKY NĚMČINA NOVINY EMANCIPACE LÁSKA K VLASTI KNĚZ DOBROVSKÝ TYL V. THÁM DIVADLO OVOCNÝ TRH BOUDA Tajenka skrývá odpověď na otázku: Co bylo cílem národního obrození z počátku? Jazyková a kulturní emancipace
3
URČI, CO NEPATŘÍ DO ŘÁDKU A PROČ
Stavovské divadlo Originál zápisu „Kde domov můj“ J.K.Tyl – Kde domov můj – Bouda – F. Škroup 2. právo - knihy – noviny – divadelní hry 3. vlastenectví – emancipace – cenzura – národní hrdost 4. Bouda – Nosticovo divadlo – Kajetánské divadlo – Národní divadlo 1. Bouda, Kde domov můj zazněl od těchto autorů ve Stavovském divadle; 2. právo, ostatní jsou prostředky pro šíření češtiny mezi lidmi; 3. cenzura, nebyla obrozenci probouzena mezi obyčejnými českými lidmi; 4. Národní divadlo, vzniklo později
4
URČI PRAVDIVOST TVRZENÍ
1. Učenci, kteří se začali věnovat českému jazyku, publikovali své znalosti v němčině. 2. Lidé nečetli české knihy z lenosti, proto k šíření češtiny přispěly spíše kočovné divadelní společnosti. 3. Čeština se používala především jako spisovný jazyk, ale chybělo jí mnoho odborných výrazů. 4. V době, kdy se u nás národní obrození začínalo projevovat, došlo ve Francii k revoluci. 5. Od počátku chtěli vůdčí osobnosti národního obrození dosáhnout samostatnosti českého státu. 1. 2. 3. 4. 5. 1.ANO; 2. NE- mnoho lidí ještě neumělo číst; 3. NE- hovorový jazyk; 4. ANO; 5. NE- jejich cíle byly zpočátku pouze jazykové a kulturní, o osamostatnění neusilovali
5
SPOJ, CO K SOBĚ PATŘÍ 1. Josef Dobrovský 2. Václav Matěj Kramerius
3. Matěj Kopecký 4. Václav Thám 1. 2. 3. 4. A) Český básník, dramatik a herec B) Nevěřil ve vzkříšení češtiny C) Český spisovatel, nakladatel a novinář D) Český loutkový divadelník 1. B); 2. C); 3. D); 4. A)
6
URČI, CO JE NA OBRÁZKU Stavovské divadlo v Praze
7
F.L. Věk historický román Aloise Jiráska český seriál
odehrává se v době národního obrození ve 2. polovině 18. století a počátku 19. století.
8
POUŽITÉ ZDROJE VÁLKOVÁ, V. Dějepis 8 - novověk. 1. vyd. Praha : SNP, ISBN Klipart [ on-line] 2013 [cit ]. Dostupné na www: Uvedené zdroje [ on-line] [cit ]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: Fotogalerie autora, Litoměřice [cit ] - Snímek 7 Doporučené zdroje:
9
SHRNUTÍ Anotace Prezentace je určena pro osmý ročník ZŠ a slouží k opakování počátku českého národního obrození. Autor Mgr. Sandra Jaklová Jazyk čeština Očekávaný výstup Žáci charakterizuje období počátku národního obrození, uvede významné osobnosti. Klíčová slova české národní obrození, český jazyk, divadlo, Josef Dobrovský Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 13 – 14 let Celková velikost kB
10
METODICKÁ POZNÁMKA Správné odpovědi jsou uvedeny vždy na snímku, objeví se po „kliknutí“. Snímek 2- Žáci hledají pojmy v osmisměrce a vysvětlují, jak souvisí s národním obrozením. Snímek 3- Žáci podtrhnou pojem, který do řádku nepatří a vysvětlí proč. Snímek 4- Žáci zapisují do tabulky ANO/NE a špatné tvrzení opraví. Snímek 5- Žáci spojují osobnost s oblastí, ve které působila. Snímek 6- Žáci pojmenují budovu v Praze a vysvětlí, jak souvisí s národním obrozením. Snímek 7- Žáci se mohou podívat na ukázky ze seriálu F. L. Věk, poté mohou diskutovat o tom, co je zaujalo- jazyk, oblečení, témata hovoru apod.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.