Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov"— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._22.KROUŽKOVCI TÉMA: KROUŽKOVCI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

2 ANOTACE: Prezentace slouží k seznámení žáků se společnými typickými znaky
a významnými zástupci bezobratlých živočichů patřících do skupiny kroužkovců. Zároveň opakuje a rozšiřuje již dříve získané poznatky žáků o žížale obecné - nejznámějším zástupci této skupiny. K udržení pozornosti a motivaci žáků slouží bublinové popisky s úkoly. Probrané učivo shrnuje v závěru prezentace krátké opakování. K prezentaci je vhodné použít učebnu s interaktivní tabulí, ale postačí i dataprojektor. Potřebnou pomůckou je učebnice, se kterou žáci během prezentace pracují. Danou prezentaci je třeba doplnit obrázky zmiňovaných zástupců nebo pokud je to možné - přímo živými ukázkami alespoň některých z nich. Prezentace byla vytvořena dne a ověřena dne

3 Kroužkovci Ano, jsem žížala obecná Ahoj, poznáváte mě?
a jsem typickým zástupcem této skupiny. Ahoj, poznáváte mě? Doufám, že se o mně a mých příbuzných dnes něco nového přiučíte.

4 Charakteristika - vodní i suchozemští živočichové
- většinou stejnoměrně článkované tělo - u některých štětinky Odhadni, nebo najdi s pomocí učebnice, k čemu slouží. (usnadňují pohyb) - dýchají celým povrchem těla nebo žábrami - NS - žebříčkovitá Co vám na první pohled připomíná? - CS - uzavřená (hřbetní a břišní céva jsou spojeny 2 cévkami) - červená krev - RS - někteří obojetníci, jiní odděleného pohlaví - VS - v každém článku nálevka, v dalším vývod

5 Skupiny kroužkovců • mnohoštětinatci - většina v mořích
- po stranách těla mnoho štětinek ve svazečcích - často potrava ryb - zástupci - například: - Nereidka hnědá - Afroditka plstnatá („mořská housenka“)

6 • opaskovci opasek ? - v přední části těla opasek
Zkus pojmenovat označenou část těla žížaly. • opaskovci ? - v přední části těla opasek Odhadni, nebo najdi s pomocí učebnice, k čemu slouží? - usnadňuje přenos pohlavních buněk - vytváří ochranný obal vajíček (kokon) - zástupci – například: Kde ji najdeš (kde žije)? - Žížala obecná („dešťovka“) - ve vlhké půdě s dostatkem živin Čím se živí? - živí se jako rozkladač (destruent) = odumřelou organickou hmotou - provzdušňuje a zúrodňuje půdu

7 Objasni pojem regenerace.
Lze u žížaly rozlišit přední a zadní část těla? Pokud ano - podle čeho? - přední část těla špičatější, u dospělých s opaskem - zadní část těla zaoblená - žížala patří mezi obojetníky (hermafrodity) - má přímý vývin - je světloplachá - má dobrou regenerační schopnost Objasni pojem regenerace. (oprava poškozených i nahrazení ztracených tkání, orgánů, končetin)

8 Zopakuj význam pojmu rozkladač (destruent).
- Nitěnka obecná - bahno stojatých a mírně tekoucích vod Zopakuj význam pojmu rozkladač (destruent). - rozkladač (destruent) (organismus živící se rozkladem odumřelé organické hmoty) - potrava pro akvarijní rybky - Pijavice - na obou koncích těla přísavky - žijí paraziticky nebo dravě - sladké vody, v tropech některé i na souši Pijavka koňská - dravá Pijavka lékařská - saje krev (vnější parazit) Dříve v lékařství - odsávání krve nemocným, dnes v alternativní medicíně. - u nás vzácně - jih Moravy Chobotnatka rybí - parazit ryb

9 Opakování 1) Jaký typ nervové a cévní soustavy mají kroužkovci?
žěbříčkovitá uzavřená 2) Na které 2 hlavní skupiny dělíme kroužkovce? - na mnohoštětinatce a opaskovce 3) K čemu žížale slouží opasek? - usnadňuje přenos pohlavních buněk - vytváří ochranný obal vajíček (kokon) 4) Uveď alespoň jeden význam žížal. - provzdušňují a zúrodňují půdu

10 5) Čím se živí nitěnka obecná?
- rozkládající se organickou hmotou 6) Kde žijí a čím se živí pijavice? - převážně ve sladké vodě, (v tropech některé i na souši) - dravě nebo jako parazité - sáním krve 7) Vyskytuje se v ČR pijavka lékařská? Pokud ano, uveď kde. - ano vyskytuje, ale pouze vzácně - na jihu Moravy 8) Vysvětli pojem regenerace. - oprava poškozených i nahrazení ztracených tkání, orgánů nebo končetin

11 Použité zdroje - použité obrázky – kliparty galerie MS Office 2010
- použité nákresy (část nervové soustavy, obrys těla žížaly) pocházejí z vlastní tvorby


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov"

Podobné prezentace


Reklamy Google