Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Moderní malířské směry na konci 19. století
PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: postimpresionismus symbolismus expresionismus neoimpresionismus JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

3 Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad malířských směrů na konci 19. století na vyšším stupni gymnázia. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k tématu.

4 konec 19. století – převažující pocit spokojenosti, blahobytu, nadšení z technického pokroku;
řada umělců pocit opačný – nespokojenost s metodami a estetickými měřítky převažujícími v umělecké tvorbě; mladí radikální umělci – snaha vymezit se proti impresionismu, hledání hlubšího obsahu malířského díla, ne prchavý dojem; 1884 – Salon nezávislých – sdružení nové malířské generace.

5 Postimpresionismus – základní tendence
zaměření na vnější svět, objektivní realitu – neoimpresionisté, Cézanne; příklon k vnitřnímu světu, představám, tedy k subjektivní realitě – symbolisté, pozdější expresionismus; tendence spojit oba světy, promítnout do vnější reality svůj svět – Gogh, Gauguin.

6 Neoimpresionismus snaha vědecky přistoupit k malování;
metoda pointilismu – kladení barevných bodů vedle sebe; použití základních, čistých barev spektra; výsledná barva patrná z určitého odstupu. Obr. 2

7 Neoimpresionismus Georges Seurat
obraz „Nedělní odpoledne na ostrově La Grande Jatte“ Obr. 1

8 Neoimpresionismus Paul Signac obraz „Večer v Antibes“ Obr. 2

9 Paul Cezanne zkoumal podstatu tvarů věcí;
snaha dobrat se k základním geometrickým tvarům v přírodě; zobrazovanou skutečnost skládal z malých barevných ploch; předchůdce kubistů. Obr. 3

10 Paul Cezanne obraz „Koupající se“ PRÁCE S OBRÁZKEM
Jak souvisí převládající barva na obraze s jeho námětem? Obr. 4

11 Vincent van Gogh obraz „Slunečnice“ PRÁCE S OBRÁZKEM
Podle obrázku odvoď, jaké tóny barev převládají na plátnech tohoto umělce? Jakým uměním se nechal zpočátku inspirovat? Pomocí čeho vytvořil autor dojem hloubky obrazu? Obr. 6

12 Vincent van Gogh jasné barvy, inspirace impresionisty;
perspektiva, hloubka obrazu vytvořena pomocí kontrastu světlých a tmavějších barev; rozvlněnost tvarů, dynamické „proudy“ barev – promítání vnitřního neklidu, psychické choroby. Obr. 5

13 Paul Gauguin obraz „Žlutý Kristus“ PRÁCE S OBRÁZKEM
Kladl malíř důraz na formu (linie) nebo na barvy? Odpovídají barvy skutečnosti? (dokumentuj na detailech obrazu)

14 Paul Gauguin obraz „Odkud přicházíme, co jsme, kam jdeme“;
autor nezachycoval prchavý dojem (impresi), snažil se o hlubší význam obrazů, o symboličnost (blízko k symbolismu); odvrhl západní civilizaci a její umělecký vývoj. PRÁCE S OBRÁZKEM – K jakým kulturám se přiklonil? Obr. 8

15 Symbolismus snaha o zachycení vnitřního, subjektivního světa člověka;
vyjádření snů, představ, vidin pomocí symbolů; blízko k literatuře, malíři často ilustrovali knihy dekadentů a symbolistů. Obr. 11

16 Symbolismus Gustave Moreau PRÁCE S OBRÁZKEM
Kdo je ona dívka na obrázku, která tančí pro potěchu krále a žádá za to velmi netradiční a krutou odměnu? (inspirace Biblí) Obr. 9

17 Symbolismus Odilon Redon obraz „Múza na Pegasu“ PRÁCE S OBRÁZKEM
Jaké barvy použil autor? Jaké představy u tebe vyvolají některé detaily obrazu?

18 Expresionismus volně navazuje na symbolismus;
exprese – výraz – zvýraznění emocí, citů; východisko – sny, traumata, pocity úzkosti, strachu; subjektivnost – malíři nenapodobují realitu, vycházejí ze svého nitra. Obr. 12

19 ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1985. Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

20 Obr. 8: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google