Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jméno autora výukového materiálu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jméno autora výukového materiálu"— Transkript prezentace:

1 Jméno autora výukového materiálu
Soňa Maruničová Datum (období,ve kterém byl vytvořen)  5/2012 Ročník,pro který je výukový materiál určen  5. ročník Vzdělávací oblast /obor/ tém. okruh/ téma  Přírodověda – člověk a živá příroda Metodický list/anotace Pomocí prezentace si žáci doplní informace, které poslouží k rozvoji jejich gramotnosti a ke zdokonalení v dané oblasti. Opakují již naučené. Práce s učebnicí, sebehodnocení a sebevzdělávání je nedílnou součástí integrace ve vyšším ročníku.

2 ☺ žáci pracují s učebnicí ☺ informace vyhledávají a zapisuji na papír či do sešitu ☺ výpisky jsou stručné, ale věcné ☺ hodnotí výsledky své práce

3 1. Jsou odlišnosti mezi jednotlivými podnebnými
pásy v oceánech? Jaké. (str. 39) 2. Kromě podnebí mají vliv na výskyt rostlinstva a živočišstva u nás i jiné podmínky. Jaké? (str. 42) 3. Na konkrétních případech živých organismů popiš, jak se přizpůsobily životu v oblasti podnebného pásu, kde žijí. (str. 40)

4 4. Jak třídíme živočichy? Vypiš zástupce jednotlivých skupin. (str ) 5. Vypiš zástupce rostlin a živočichů žijících v různých podnebných pásech (str.34-38). 6. Napiš, proč jsou zakládány botanické a zoologické zahrady. (str. 41)

5 7. V jakých společenstvech žijí rostliny a živočichové
v České republice? Vyjmenuj hlavní zástupce živých organizmů zde žijících. (str.42–43)

6 Zkontroluj správnost svých odpovědí. Ad 1) Ano
Zkontroluj správnost svých odpovědí. Ad 1) Ano V moři tropického a subtropického pásu má voda celoroční vysokou teplotu, živočichové mají příznivé podmínky pro život V moři mírného pásu žije menší množství druhů živočichů Jednotlivé druhy se však vyskytují v obrovském množství jedinců V moři polárního pásu můžeme vidět největší savce na Zemi -velryby. Ad 2) Především zásahy člověka do přírody – stavby přehrad a rybníků, těžba nerostných surovin, obdělávání půdy, chovem hospodářských zvířat, vymezování chráněného území aj….. Ad 3) Živočichové: využívají svého zbarvení, aby splynuli s prostředím Pestrobarevní papoušci snadno splynou s barevným rostlinstvem tropických deštných lesů. Naproti ptáci našich listnatých a smíšených lesů splývají se svým okolím díky nenápadnému zabarvení. Ad 4) - OBRATLOVCI – ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci BEZOBRATLÍ – motýli, brouci, blanokřídlí, dvoukřídlí, vážky

7 Ad 5) Tropický pás – rostliny: palmy, vzácná dřeva, kaučukovník,, kávovník, kakaovník, kokosovník,, banánovník,, ananasovník, orchideje, liány živočichové: opice, krokodýl, papoušek, leguán, stromové žáby, hadi, tygr, jaguár Savany – rostliny: vysoké traviny, plantáže bavlníku a podzemnice olejné s plody burských oříšků živočichové: slon, zebra, antilopa, žirafa, pakůň, nosorožec, lev, gepard, sup, hyena, prase bradavičnaté Pouště – rostliny: kaktusy, tučnolisté rostliny, baobab, na uměle zavlažovaných pozemcích pouště se pěstují datlovníky s plody, ovoce a zelenina živočichové: velbloud, pouštní liška, surikata, štír, fenek, sarančata, hmyz, stepokur, pavouci, plazi Subtropický pás – rostliny: cypřiše, cedry, pinie, fíkovníky, levandule, rozmarýn, cesmína, olivovník, mandloň, citrusy, vinná réva, ořešák, živočichové: daněk, ovce, muflon, šakal, plazi, klokan, hmyz, racek

8 Mírný pás – STEPI - rostliny: rozlehlé travnaté porosty, přeměněny z velké části na pole živočichové: bizon, divoký kůň, osel, stáda ovcí – LISTNATÉ A SMÍŠENÉ LESY - rostliny: opadavé stromy živočichové: jelen, srnec, liška, lasička, prase divoké, hlodavci, různé druhy ptáků – JEHLIČNATÉ LESY - rostliny: smrk, borovice, jedle, modřín živočichové: rys, medvěd hnědý, vlk, los, bobr, jezevec, kuna, veverka Polární pás - rostliny: mechy, lišejníky, zakrslé dřeviny živočichové: medvěd lední, tuleň mrož, tučňák, v tundrách sob, liška polární, sovice sněžná

9 Ad 6) Umožňují lidem pozorovat život rozličných druhů rostlin a živočichů z celého světa. Studentům a vědcům slouží ke studijním účelům a pro výzkum Poskytují také možnost rozmnožovat ohrožené druhy a třeba je i později vrátit do jejich přirozeného prostředí. Ad 7) Společenstvo žijící: v okolí lidských obydlí na poli u vody v lese

10 ZDROJ: Přírodověda 5, člověk a jeho svět doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc
ZDROJ: Přírodověda 5, člověk a jeho svět doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. Mgr. Věra Štiková, doc. RNDr. Josef Trna, CSc. ISBN CITACE:


Stáhnout ppt "Jméno autora výukového materiálu"

Podobné prezentace


Reklamy Google