Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
LEONARDO DA VINCI – Svatá Anna samotřetí
9. ledna 2014 VY_32_INOVACE_160304 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.
2
Leonardo da Vinci, Svatá Anna samotřetí, 1501, lavírovaný uhel a běloba, 139,4 x 101,3 cm, National Gallery, Londýn, Anglie 1. Jaké postavy jsou znázorněny v obraze? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. 2 03
3
2. Pomocí těchto detailů, přemýšlej o příběhu, který se odehrává v obraze.
3 03
4
Kdo byla Svatá Anna? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… Proč se používá pojem samotřetí? ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… Jak se jmenuje její dcera? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…… Kteří umělci zobrazili toto téma? 3. Zjisti více, odpověz na tyto otázky. Použij internet, odbornou literaturu. 4 03
5
Da Vinciho karton Svatá Anna samotřetí znázorňuje Pannu Marii v rozhovoru s její matkou Annou, obě se usmívají, Marie drží na rukou Ježíše, druhé dítě si hraje Anně u nohou. Když se na obraz podíváme důkladněji, zjistíme, že zde něco není v pořádku. Předně se zdá, jako by Anna neměla vlastní tělo; její rameno volně splývá s Mariiným. Tento dojem vyvolal da Vinci, svrchovaný mistr anatomických zobrazení, bezpochyby záměrně. Hlavy obou žen navíc spočívají na stejné úrovni, přestože Anna se nachází za Marií, a měla by tedy být zobrazena poněkud výše anebo dále. Z biologického hlediska musela být Anna přinejmenším o patnáct let starší než Marie, nicméně na obraze jsou obě očividně stejného věku a navíc mají téměř identické rysy. 5 03
6
Skutečný klíč ke skice však tkví ve tvářích obou žen
Skutečný klíč ke skice však tkví ve tvářích obou žen. Marie je, jak se dalo očekávat, studií harmonie a krásy. Půvabná, šťastná, cudná shlíží s vroucí láskou na dítě, které drží v náruči. Annina tvář je jejím pravým opakem. Zatímco Marie je zachycena v tónech světla, Anna je znázorněna prostřednictvím kontrastů temnoty. Její oči jsou zastíněné v zapadlých jamkách a líce má pohublé a vpadlé. Hrozivě, skoro dravě se usmívá, jako by chtěla dobrotivou Marii zahubit. Symbolika dobra a zla je zde nepopíratelná. Ženy budí dojem, že sdílejí jedno tělo, protože je skutečně sdílejí. Postavu je možno chápat jakožto stvořitele – zahubitele, samu přírodu, nádhernou, zároveň však smrtonosnou. 6 03
7
Děti jsou si podobné tak, že by to mohla být dvojčata, rozdíl je jen v tom, že dítě vpravo má hustší vlasy, stojí sklesle a tváří se rozladěně. Mezi dětmi se tyčí jakoby příznačná ruka – patří zřejmě Anně – a ukazuje k nebesům. Děti představují dva póly – ukázněné dítě, bezstarostné, rozumné a chápavé, je Apollon, a tmavé dítě představuje Dionýsa, ztělesnění rozvážnosti, zuřivosti, šílenství. Malý Ježíš žehná svému druhovi, přijímá zlou stránku jeho povahy. Vztyčená ruka mezi nimi ukazuje na zdroj této duality, napovídá, že zdrojem dobra i zla, rozumu i šílenství, života i smrti jsou nebesa. 7 03
8
Leonardo da Vinci, Svatá Anna samotřetí
Autor ………………………………………………………………………… 4. Vyhledej dílo od jiného autora se stejným tématem. Hledej v dílech podobnosti a odlišnosti. 8 03
9
Použité zdroje: Obrázky: [1] AAVINDRAA. Leonardo da Vinci - Virgin and Child with Ss Anne and John the Baptist [online] [cit ]. Dostupné z: Text: KENNER, T. Symboly a jejich skrytý význam: [záhadný smysl a zapomenutý původ znamení a symbolů v moderním světě]. 1. vyd. Praha: Meratafora, 2007, 160 s. ISBN 9 03
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.