Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Balady Kód DUM VY_32_INOVACE_ 5.2.5 Datum vytvoření Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Česká meziválečná poezie Výstup ŠVP Žák charakterizuje tvorbu významných autorů. Anotace DUM Prezentace obsahuje základní informace o baladách J. Wolkera. Metodický popis Prezentace určená jako podklad pro výklad v hodině. Využitelná pro samostatné opakování žáků. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci ji využívali i pro přípravu na jednotlivé hodiny. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
2
Balady – Jiří Wolker
3
Okolnosti vzniku relativně samostatná část autorovy tvorby
(přesto zapadá do kontextu celé tvorby) nejprve časopisecky, některé ve sbírce Těžká hodina, teprve po Wolkerově smrti knižně poprvé r. 1927
4
Balada = báseň spojující lyriku i epiku
líčí děj, obvykle ponurý, smutný, tragický, podán s hlubokým citovým zaujetím snaha o sevřenost a spád často použity dialogy ve středověku však lidová taneční píseň milostného rázu (z it. ballare = tančit)
5
Autoři balad zpopularizována K. J. Erbenem
poté Jan Neruda (Balady a romance, volně zaměňuje oba žánry), Jaroslav Vrchlický Petr Bezruč (Slezské písně) tradice tzv. sociální balady = báseň řešící vztahy ve společnosti, rozdíly mezi chudými a bohatými
6
Wolkerovy balady Balada o nenarozeném dítěti Balada o snu
Balada o očích topičových Balada o ženě, bohu a muži Balada z nemocnice Balada o námořníku
7
Kompozice balad jednoduchý děj (dějová zkratka jako u Erbena)
děj se posouvá prostřednictvím dialogů pochmurný děj líčící v různých rovinách těžký život dělníků, často končí tragicky
8
Balada o nenarozeném dítěti
on a ona se do sebe zamilují zplodí dítě žena podstoupí potrat – vědomí neschopnosti dítě uživit
9
Obžaloba společnosti Večer mnoho milenců smutných je, že to, co žít mohlo, nežije, a mnozí ani smutní nejsou, protože to nedovedou. Slunce na zemi svítilo a stromy zůstaly lysé, lidé se na zemi milují a láska nenarodí se. Nenarodí se?
10
Balada o snu věnována J. Seifertovi
v duchu revolučních myšlenek, plně v duchu proletářského umění vyjádřena touha po změně, revoluci Musí se zabít, musí se žít, ruce jsou zbraně, srdce štít!
11
Balada o ženě, bohu a muži
končí podobně jako Balada o snu: Za ruku vzal ji a vyšli bok podél boku. Zpěv jejich kroků rozbíjel okna na ulici. „Jsme kladivo, žena a muž, láska bojující!“
12
Balada o snu velmi krutý příběh
obžaloba toho, kam až těžká práce, tragický život může člověka dohnat?
13
Balada o námořníku příběh lásky a nevěry
příběh viny, trestu a odpuštění vymyká se smírným koncem řešeno spíše osobní neštěstí
14
Zajímavé motivy Bůh prostupující většinou balad, autor se k
němu obrací žena a muž: muž má vyšší poslání, žena myslí na sebe, na milého, maximálně na rodinu (Balada o očích topičových, Balada o námořníku)
15
Jazykové prostředky úsporný jazyk
pravidelný rým (sdružený, střídavý) → melodičnost básní nepravidelně dlouhé sloky jednoduché dialogy
16
Seznam použitých zdrojů:
KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN SOUKAL, Josef. Literatura pro III. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 336 s. ISBN X. HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1999, 230 s. Učebnice pro střední školy (Scientia). ISBN WOLKER, Jiří. Balady Jiřího Wolkera. Nový Jičín: KRYL A SCOTT, 1927.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.