Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJán Veselý
1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím ICT Tematický okruh: Ekonomické předměty Název materiálu: Skladování a logistika Číslo materiálu: VY_32_Inovace výuky_6.C_EP_08/20 Autor: Ing. Vladimír Kasík Datum tvorby: Všechny neocitované myšlenky patří autorovi.
2
Logistika, toky materiálu a hospodaření s materiálem
Systém skladování
3
Anotace: Materiál názorně a jednoduše vysvětluje úvod do logistiky a co je v logistice podstatné a vyděluje zacházení s materiálovými toky v podniku jako nejzákladnější součást logistiky.
4
Jak důležité je skladování ?
Patří spolu s vedením , personalistikou, finančním controllingem k hlavním činnostem podniku. Těsně souvisí s pojmy: nákup materiálu (zásobování), jeho převod do výroby (výdej) a expedice hotových výrobků (prodej ). Důležité dokumenty jsou: dodací list, faktura, příjemka, skladová karta, výdejka.
5
Jak je skladování organizováno ?
Dnes jednoznačně počítačovým zpracováním dat, dříve systémem skladových karet. Nejznámějším skladovým SW je systém SAP (soustava kódů pro všechny druhy materiálu) U každého skladníka, logistika, nákupčího, expeditéra se požaduje znalost SAPu. Stát se dobrým skladníkem je výhodné, skladníky podniky stále potřebují !
6
Skladování je drahé. Limity skladování jsou:
Materiál (hotové výrobky) musí být dobře chráněny před poškozením Skladová péče musí být optimální: štěrk venku, dřevo musí větrat, kůže v suchu atd. Musí být zachován přehledný systém (nepořádek znamená náklady) Skladovací prostor je drahý proto jej minimalizujeme – a jak ?
7
Minimalizace skladového prostoru:
Systém KAN-BAN (také KANBAN) tzn. japonsky malý lístek – materiál je uložen v kanbanovém regálu, kde se po rolnách posouvá, jakmile množství klesne pod kritickou hranici, pošle se lístek se SAPovým číslem na objednání. JIT (Just in Time) „právě včas“ systém dodání přímo do výroby bez uskladnění /viz nápis na kamionu/ JIS (Just in Sequence) „právě v okamžik“ = montáže
8
Jaké jsou hlavní problémy při skladování ?
Materiálu je ve skladu příliš (blokované finance v zásobách, zabírá příliš místa) Nevhodné skladovací prostory (dochází k poškození, ztrátě materiálu-vlhko, sucho, krádeže…) Malé a různě roztroušené sklady – nepřehledný stav, daleké komunikační cesty Neodbornost a neochota personálu (časové prodlevy při vydávání, nevhodná manipulace)
9
Existuje pokrok ve skladování ?
Ano a značný ! Již léta je skladování v průmyslu automatizováno systémem dopravníků, a zakladačů materiálu bez lidské účasti. Registrace je zajištěna čtečkami čárových kódů. Dochází dokonce k menší chybovosti než při obsluze lidmi…..
10
Logistika Dalece přesahuje pojem skladování
Je to (skutečná) věda, zabývající se koordinací prvků podniku, které mají zajistit nejnižší náklady v čase maximální přizpůsobivost proměnám trhu zajistit stálou ziskovost optimálním tokem materiálu
11
Logistické pojmy: Maximální efektivnost Účinnost Racionalita Rychlost
Minimální náklady Bezpečnost Nulové riziko
12
Logistika se studuje na Vysoké škole logistické a jako předmět na mnoha dalších školách Řeší toky mezi firmami navzájem (externí) a uvnitř firmy (interní). Dobře vedená logistika je „zlatým dolem“, nevhodně vedená naopak „černou dírou“, kde mizí nekonečné náklady. Logistika je velmi drahá, dobrých logistiků je stále potřeba.
13
Logistické systémy: Vlastní podniková přeprava: je obvykle nejdražší a vyplatí se jen výjimečně. Služby spedice: jsou optimalizované a proto většinou levnější: Určitě znáte: DHL, DB Schenker, EuroCargo, Gerlach, UPS, z českých např. ČD Cargo, J.M.I.T. a další. (je jich neuvěřitelně mnoho, hlavně v Asii – např. Ma-Ling, Asia Pacific.. a USA)
14
Logistika se rozděluje na mnoho částí:
Logistika dopravy Logistika zásobování Logistika skladů Logistická informatika Operační systémy a optimalizace tras Logistická bezpečnost Kombinování přepravních způsobů
15
Systémy provozních dokladů v logistice
Logistické doklady jsou základem přehlednosti hospodaření podniku Dohody se provádí vždy písemně – vztahuje se na ně reklamační řád Nedostatky v přepravě se řeší dle přepravní smlouvy, obchodního nebo občanského zákoníku. Prvotním dokumentem je dodací list, nákladový list (CMR) a Carnet TIR v mezikontinentální přepravě.
16
Zdroje: J. Zlámal, Z. Mendl: Ekonomie nejen k maturitě, Computer Media, Kralice na Hané, 2008, ISBN: Kliparty Microsoft –
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.