Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Impresionismus PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: světlo subjektivní barvy imprese plenérové malířství fotografie JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

3 Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad umění impresionismu na vyšším stupni gymnázia.

4 Francie, Paříž – v 19. století na čele kulturního vývoje;
impresionismus – směr poslední čtvrtiny 19. století; impresionismus – základ pro umění 20. století; impresionismus – protiklad oficiálnímu umění dané doby, protiváha akademismu či secese.

5 Pojem impresionismus imprese – dojem;
Obr. 1 imprese – dojem; podle obrazu Moneta „Imprese – východ slunce“; posměšné označení od kritiků po první společné výstavě této malířské skupiny.

6 Předpoklady a východiska impresionismu
Vynález fotografie zachycení a uchování prchavých dojmů, zlomků času; umožnění studia detailu, pohybu, zvláštního osvětlení. Obr. 6

7 Předpoklady a východiska impresionismu
Přízeň progresivních uměleckých kritiků akademici a větší část kritiků impresionismus odsuzovala; Emile Zola – spisovatel, novinář, umělecký kritik – velký obhájce malířství impresionistů. Obr. 25

8 Předpoklady a východiska impresionismu
Salón, Průmyslový palác, Salón odmítnutých Salón – reprezentativní výstava francouzského umění konaná každé dva roky; místo konání – Průmyslový palác v Paříži (postaven původně pro světovou výstavu); Salón odmítnutých – vznik v 60. letech na popud císaře Napoleona III. – vystavení obrazů odmítnutých porotou akademiků, často obrazy novátorských autorů. Obr. 8

9 Místo vzniku – Paříž Nová Paříž
Obr. 12 Nová Paříž císař Napoleon III. a pařížský prefekt Haussmann nechali město přebudovat, zmodernizovat; místo úzkých, středověkých uliček v centru vznik širokých, rovných bulvárů; kolem nich nové, moderní budovy.

10 Místo vzniku – Paříž Montmartr
čtvrť v Paříži, centrum progresivních umělců; místo řady ateliérů, kaváren, kde vznikaly diskuze o novém umění; podnik Lapin-Agile (obr. 11); tančírna Moulin de la Galette (obr. 10). obr. 11 Obr. 10

11 Zrod impresionismu skica Eduarda Maneta „Kavárna Guerbois“;
základy impresionismu vznikaly v kolektivních diskuzích, výměnách názorů či zkušeností; právě kavárna Guerbois byla hlavní základnou impresionistů a spřízněných kritiků. Obr. 9

12 Zrod impresionismu 1874 – první společná výstava;
Obr. 7 1874 – první společná výstava; místo – ateliér fotografa Félixe Nadara, velkého příznivce a přítele impresionistů; snaha vystavovat a prodávat díla bez ohledu na akademiky a porotu Salónu; snaha o uměleckou nezávislost.

13 Předchůdci a vzory impresionistů
William Turner obraz „Bouře“; americký romantik; malíř světla, rozostřených linii. Obr. 24

14 Předchůdci a vzory impresionistů
Eduard Manet považován ještě za realistu; rádce, účastník diskuzí impresionistů; řada jeho obrazů nepřijata pro domnělou skandálnost; obraz „Olympie“. Obr. 15

15 Předchůdci a vzory impresionistů
Obr. 16 Eduard Manet obraz „Snídaně v trávě“; PRÁCE S OBRÁZKEM Akty žen byly běžné, proč byl obraz považován za skandální?

16 Charakteristika impresionismu
Obr. 5 Charakteristika impresionismu Zobrazení prchavého dojmu, vteřiny snaha o zachycení něčeho pomíjivého, bezprostředního; Světlo – základ všeho světlo měnilo barevnost zobrazovaných předmětů; rozostřovalo, rozmazávalo linie. Obr. 1

17 Charakteristika impresionismu
Subjektivnost barev světlá paleta barev; zachycení malířova subjektivního dojmu, aktuálního barevného vjemu, často naprosto neodpovídajícího zobrazované realitě. PRÁCE S OBRÁZKEM Jakou barvu má na obraze nebe, jakou přístavní doky? Obr. 1

18 Charakteristika impresionismu
Plenérové malířství malba venku, ne v ateliéru; zinkové tuby barev – „přenosné ateliéry“. Technika krátkých, hrubých tahů štětce potřeba malovat rychle; absence kresby, jenom nanášeli barevné plochy; na plátnech patrné tahy štětce, dojem nehotovosti. Obr. 4

19 Charakteristika impresionismu
Záliba v cyklech cykly obrazů s jedním tématem; malovány v různých ročních obdobích, v různé denní době; Monet: „Katedrála v Rouenu“; PRÁCE S OBRÁZKEM Proč autoři tvořili cykly? Co se mění na obraze? Obr. 3 Obr. 2

20 Témata, zobrazovaná prostředí
velkoměsto, hlavně Paříž, její bulváry; venkov, příroda, poskytující širokou škálu barev. Obr. 23

21 Témata, zobrazovaná prostředí
místa společenské zábavy, odpočinku; řeka Seina, voda zajímavě odráží světlo; Obr. 17

22 Malíři impresionismu Claude Monet obraz „Imprese – východ slunce“;
zachycení ranního mlžného oparu a východu slunce nad přístavem Le Havre; Obr. 1

23 Malíři impresionismu Claude Monet obraz „Katedrála v Rouenu“;
jeden z řady obrazů průčelí této katedrály; PRÁCE S OBRÁZKEM Co je primární na tomto obraze – světlo, barvy nebo linie? Jaká barva převažuje na stinných částech chrámu a odpovídá realitě?

24 Malíři impresionismu Claude Monet obraz „Nádraží Saint-Lazare“;
dým, prach, světlo sjednocují výjev do rozostřeného oparu. PRÁCE S OBRÁZKEM Čím je dána zde prchavost okamžiku? Jaká barva převládla? Obr. 5

25 Malíři impresionismu Claude Monet obraz „Lekníny“;
jeden z řady obrazů jezírek a leknínů na zahradě v Giverny, poslední etapa tvorby. obraz „Vlčí máky“; skloubení dvou typických témat impresionismu – přírody a odpočinku. Obr. 23

26 Malíři impresionismu Auguste Renoir obraz „Moulin de la Galette“;
zachycení společenské zábavy, odpočinku; PRÁCE S OBRÁZKEM Pokus se popsat mikropříběhy některých postav tohoto výjevu. Obr. 13

27 Malíři impresionismu Auguste Renoir obraz „Houpačka“; PRÁCE S OBRÁZKEM
Jaká atmosféra na tebe dýchne z obrazu?

28 Malíři impresionismu Alfred Sisley obraz „Seina u Port-Marly“;
Sisley především krajinářem; poklidná, melancholická atmosféra jeho obrazů. Obr. 18

29 Malíři impresionismu Alfred Sisley PRÁCE S OBRÁZKEM
Dokumentuj místa na obraze, kde jsou patrné tahy štětce.

30 Malíři impresionismu Camille Pissaro obraz „Náměstí Opery“;
příklad okouzlení impresionistů širokými bulváry Paříže, jejich rušným životem.

31 Malíři impresionismu Camille Pissaro PRÁCE S OBRÁZKEM
Pokus se shrnout i za pomocí obrázku charakter témat impresionistické malby: Poklidná atmosféra nebo dramatické scény? Politická angažovanost nebo apolitická témata? Obr. 19

32 Malíři impresionismu Edgar Degas malíř divadla a jeho zákulisí;
Obr. 21 Edgar Degas malíř divadla a jeho zákulisí; hlavní téma – balet, zaznamenání pohybu.

33 Malíři impresionismu Edgar Degas obraz „Zkouška na scéně“;
odvrácená stránka divadla – nekonečné zkoušení, znudění přihlížející, unavené a zívající baletky. Obr. 22

34 ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1985. Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 6: Ericd. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

35 Obr. 7: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 11: Traveler100. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 14: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 15: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 16: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

36 Obr. 17: [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 18: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 20: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 21: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 22: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 23: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 24: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 25: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google