Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_17_SVO_Česká renesance Autor Mgr. Klára Svobodová Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 1. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby Anotace Základní znalosti o problematice neoklasicismu a jeho významných představitelů Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, množství ukázek umožňuje učiteli volit a zaměřit se na to, co studenty nejvíce zajímá, co poslouchají Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Česká renesance Mgr. Klára Svobodová
3
Renesanční hudba Po bitvě u Lipan nezůstává zapomenuta hudební tradice písní Vzniká jednota bratrská, jako nový nositel vzdělanosti, vzniká na základě myšlenkového proudu Petra Chelčického, důležitou součástí jejích bohoslužeb je zpěv českých písní Od 16. století k nám proniká renesanční umění – Praha se stává kulturním evropským střediskem za vlády Rudolfa II. Prostá lid je velmi zpěvný a vedený k hudebnosti
4
Duchovní píseň Nový jev- obecná nota -vžitý zapamatovatelný nápěv, jemuž se podkládají různá slova Vznikají nové kancionály –zpěvníky jednoty bratrské Písně z bratrských kancionálů pronikají do katolictví, mají celoevropský význam Literární bratrstva fungují i jako pěvecké kapely vedle chrámů
5
Jan Blahoslav Biskup jednoty bratrské
Uspořádal dějiny jednoty bratrské – spis Vytváří: Ivančický kancionál Šamotulský kancionál
6
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
Sídlil na hradě Pecka Renesanční šlechtic, spisovatel, diplomat, dvořan, politik Popraven v Praze spolu s dalšími 21 českými pány Po jeho smrti byly zničeny jeho rukopisy, bohatá sbírka hudebních nástrojů
7
Jan Amos Komenský Hudba je předmětem školní výuky
Mateřská úloha zpěvu při kontaktu dítěte s matkou Vydává Amsterodamský kancionál
8
Jan Campanus Vodňanský
Přelom renesance a baroka Po bitvě u Lipan přestupuje ke katolictví Jeden z nejznámějších latinsky píšících básníků v době humanismu
9
Vznik lidových písní Působení hudebníků na zámcích a chrámech vede postupně ke vzniku oblíbených písní Ústně se předávají z generace na generaci Jejich notový záznam známe až z 19. století
10
Literatura Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 8. ročník, SPN, Praha 2005 Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 9. ročník, SPN, Praha 2005 Schnierer M., Dějiny hudby, JAMU, Brno 2007 Michels U., Encyklopedický atlas hudby, NLN 2000 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.