Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
HODNOCENÍ PLNĚNÍ VEŘEJNÉ SLUŽBY
1. pololetí 2017 Předkládá: Petr Dvořák, generální ředitel Vypracovala: Renata Týmová, vedoucí útvaru Výzkumu a analýz ČT
2
OBECNÉ METODOLOGICKÉ POZNÁMKY
Tento materiál je vypracován podle metodiky hodnocení plnění úkolů veřejné služby Českou televizí a plně integruje i standardní hodnocení plnění úkolů podle Zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi a Kodexu ČT. Metodika byla vypracována Českou televizí ve spolupráci s Radou ČT v roce 2012 a první výsledky byly publikovány ve zprávě o činnosti ČT za rok V roce 2013 byl projekt dále rozšířen a metodologie byla zpřesněna. Další dílčí úpravy či doplnění probíhají průběžně. Pokud není u grafů uvedeno jinak, reachem (zásahem) je myšlen podíl diváků v populaci 15+, kteří daný týden sledovali vysílání kontinuálně alespoň 15 minut. Zdrojem dat je elektronický výzkum sledovanosti ATO - Nielsen Admosphere (dříve ATO - Mediaresearch). Zdrojem hodnocení pořadů diváky podle kritérií spokojenosti, vnímané originality a míry zaujetí je denní kontinuální výzkum - DKV ČT. Výzkum probíhá na cílové skupině diváků ve věku 15+. Výstupy z trackingu ČT jsou reprezentativní pro populaci 18+. Prezentované hodnoty odpovídají celkovému koeficientu pro daný indikátor na stupnici 0 % %. Ten je vypočítán z průměru odpovědí na škále 1: rozhodně souhlasím až 4: rozhodně nesouhlasím. Pouze v tabulce na straně 64 a 65 je namísto indikátoru použit prostý součet odpovědí 1: rozhodně + 2: spíše souhlasím, tzv. top2box. srpen 2017 2
3
OBSAH B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ (RQI)
ÚVOD 4 A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie 9 CÍL 2 – Podpora vzdělanosti a vzdělávání 26 CÍL 3 – Stimulace kreativity a kvality v kultuře 29 CÍL 4 – Prezentace České republiky, regionů a komunit 33 CÍL 5 – Přibližování světa občanům České republiky 37 CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti 40 B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ (RQI) 51 C. USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB DIVÁCKÝCH SKUPIN 63 PŘÍLOHY 67 srpen 2017 3
4
ÚVOD srpen 2017 4
5
DŮVODY PRO REALIZACI PROJEKTU
Důvody, pro které Česká televize a Rada ČT systematicky sledují úroveň a míru naplňování veřejné služby, kterou má ČT zajišťovat, lze shrnout do následujících bodů: Zákon o České televizi a Kodex České televize definují celou řadu obecných i konkrétních požadavků na televizní vysílání veřejné služby. Zároveň je vyžadováno pravidelné sledování míry naplňování těchto požadavků. Evropské země s dlouholetou tradicí médií veřejné služby – například Velká Británie či Nizozemí – již řadu let monitorují naplňování principů veřejné služby. Česká televize je od roku 2011 na poli měření veřejné hodnoty (public value) velmi aktivní a jí přijaté principy se prosazují i v evropském měřítku. ČT bude nadále podporovat smysluplný rozvoj měření a hodnocení veřejné služby. Výstupy z měření a hodnocení slouží k realizaci dohledu Rady ČT nad plněním úkolů veřejné služby Českou televizí. Na interní úrovni poskytuje hodnocení zpětnou vazbu pro sestavování programu, pro lepší a efektivnější řízení či kvalitnější kontrolu procesů v rámci České televize. srpen 2017 5
6
ÚVOD PRINCIPY HODNOCENÍ
Hodnocení je realizováno pomocí tří metodických přístupů, vzájemně odlišných typem zjišťovaných indikátorů plnění veřejné služby: indikátory vycházející z měřitelného chování a postojů veřejnosti; indikátory vycházející z expertního posouzení plnění zásad definovaných Kodexem ČT; indikátory vycházející z tzv. „tvrdých dat“, např. z databáze odvysílaných pořadů. Plnění úkolů veřejné služby ČT je přitom hodnoceno ze tří úhlů, tj. podle: míry naplňování mezinárodně uznávaných obecných cílů stanovených pro média veřejné služby, modifikovaných pro podmínky ČT, podle konkrétních zásad definovaných Zákonem o ČT a Kodexem ČT; vývoje základních ukazatelů charakterizujících úroveň vysílání veřejné služby, tj. podle zásahu, kvality a dopadu vysílání (tzv. Metodiky RQI); míry uspokojování potřeb různých diváckých skupin, jehož sledování vyžaduje Kodex ČT. srpen 2017 6
7
ÚVOD TYPY INDIKÁTORŮ A DAT
Základním stavebním kamenem všech hodnocení jsou indikátory. Používáme tři typy indikátorů, které se vzájemně odlišují typem dat, která využívají: I. Indikátory vycházející z měřitelného chování diváků a měřitelných postojů veřejnosti: Elektronické měření sledovanosti ATO (peoplemetry) – výzkum sledovanosti TV; Monitoring nových médií – sledovanost kanálů on-line, sledovanost webového archivu; Denní kontinuální výzkum (DKV) – dlouhodobý interní výzkum ČT, modifikovaný pro potřeby měření veřejné hodnoty; Trackingový výzkum (TRA) – pravidelný výzkum s půlroční periodicitou. II. Indikátory vycházející z expertního posouzení plnění zásad definovaných Kodexem ČT: Expertní posouzení – kvalitativní odborné rozbory a posudky orientované na různé oblasti vysílání ČT (například skladbu programu v rámci jednotlivých programových typů); Obsahová analýza – speciální případ expertního posouzení, zaměřený na různé programové typy, například na zpravodajské, publicistické a diskusní pořady. III. Indikátory vycházející z tzv. „tvrdých dat“: Databáze odvysílaných pořadů (AOP). Poznámka: Všechny sledované indikátory vycházejí ze zdrojů uvedených na následujícím listě. srpen 2017 7
8
PŘEHLED ZDROJŮ INDIKÁTORŮ A DAT POUŽITÝCH PRO HODNOCENÍ
ÚVOD PŘEHLED ZDROJŮ INDIKÁTORŮ A DAT POUŽITÝCH PRO HODNOCENÍ I. Interní zdroje dat Denní kontinuální výzkum ČT (DKV) panel respondentů Databáze odvysílaných pořadů ČT (AOP) pořadů v 1-6/2017* On-line tracking ČT (OLT) 3 792 respondentů za 1-6/2017 II. Externí dodavatelé a zdroje dat 1 ATO - Nielsen Admosphere Elektronické měření sledovanosti (peoplemetry) panel domácností Kantar TNS (dříve TNS AISA) Semestrální trackingový výzkum 2 min respondentů/vlnu MediaTenor Analýza zpravodajských pořadů ČT Komparativní analýza zpravodajství TV Nova, FTV Prima a Českého rozhlasu Srovnávací analýza zpravodajských pořadů Události ČT, Zeit im Bild ORF a Wiadomości TVP příspěvků za 1-6/2017 příspěvků za 1-6/2017 5 607 příspěvků za 1-4/2017 PhDr. Tomáš Trampota, PhD. PhDr. Tereza Klabíková Rábová, PhD. Expertní posouzení zpravodajství ČT odborníky z NYU Prague a FSV UK 3 2 témata za 1-6/2017 NetMonitor výzkum návštěvnosti internetu v České republice zadávaný sdružením SPIR 4 - srpen 2017 * bez reklam a účelových pořadů 1) Příloha 1 2) Příloha 2 3) Příloha 3 4) Příloha 4 8
9
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie srpen 2017 9
10
Zdroje: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT, DKV ČT
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroje: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT, DKV ČT srpen 2017 10
11
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroje: Tracking ČT 1. pololetí 2017: VNÍMÁNÍ DŮVĚRYHODNOSTI, OBJEKTIVITY A VYVÁŽENOSTI čt MEZI PŘÍZNIVCI POLITICKÝCH SUBJEKTŮ Z RŮZNÝCH částí politického spektra *sympatizanti všech ostatních stran včetně neparlamentních srpen 2017 Poznámka: Obecně platí, že průměr výsledků za populaci snižují lidé, kteří nepreferují žádný politický subjekt. Ti nejsou v grafu samostatně prezentováni. 11
12
1. POLOLETÍ 2017: nejdůvěryhodnější HLAVNÍ ZPRAVODAJSKÝ POŘAD
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: Tracking ČT 1. POLOLETÍ 2017: nejdůvěryhodnější HLAVNÍ ZPRAVODAJSKÝ POŘAD srpen 2017 12
13
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: MediaTenor 1. pololetí 2017: PODÍL SEDMI NEJČASTĚJI ZMIŇOVANÝCH POLITICKÝCH subjektů NA POLITICKÉM ZPRAVODAJSTVÍ A TÓN MEDIALIZACE subjektů V HLAVNÍCH ZPRAVODAJSKÝCH POŘADECH srpen 2017 13
14
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: MediaTenor 1. POLOLETÍ 2017: vyváženost zpravodajských příspěvků Pořad Žánrová specifikace pořadu Počet zkoumaných příspěvků Počet příspěvků s nálezem k posouzení vyváženosti Podíl zcela vyvážených příspěvků Události všeobecné zpravodajství 300 5 98,3% Události v regionech Praha regionální zpravodajství 68 2 97,1% Události v regionech Brno 66 4 93,9% Události v regionech Ostrava 97,0% srpen 2017 14
15
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 – Komentář 1/2
Průměrný týdenní zásah celku zpravodajských, aktuálně-publicistických a diskusních pořadů činil v 1. pololetí letošního roku 48 %, byl tedy na stejné úrovni jako v roce 2016. Spokojenost diváků s těmito pořady zůstala beze změny (79 %), k velmi mírnému poklesu došlo u indexu míry zaujetí (62 %). Index originality pořadů se skokově snížil o 10 procentních bodů na hodnotu 49 %. Podobný jev sledujeme i u dalších typů pořadů a u různých žánrů (více viz komentář na straně 59). Indikátory vycházející z trackingového výzkumu vykazují oproti roku 2016 pokles o 1-2 procentní body, nejedná se tedy o statisticky významné změny. Česká televize se těmito trendy zabývá a je připravena je na základě analýzy řešit. Pořad Události dlouhodobě vnímá jako nejdůvěryhodnější hlavní zpravodajskou relaci výrazná většina dospělé populace ČR, v prvním pololetí to bylo 62 %. Televizní noviny označilo jako nejdůvěryhodnější 15 % a Zprávy FTV Prima 19 % diváků. Do dotazování byla na podzim 2016 nově zařazena i hlavní zpravodajská relace TV Barrandov Naše zprávy (4 %). Podíl příspěvků ze zahraničí na zpravodajství České televize byl v prvním pololetí tohoto roku 36 %, což bylo v porovnání s dalšími českými televizemi nejvíce. srpen 2017 15
16
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 – Komentář 2/2
Sympatizanti jak vládních, tak opozičních politických stran a hnutí vnímají v průměru Českou televizi jako důvěryhodnou instituci (celková hodnota indexu 63 %), která předkládá divákům objektivní a vyvážené informace (60 %). Výrazně pozitivně je hodnocen prostor, který ČT ve vysílání věnuje odborníkům, a jejich názorová vyváženost. Sympatizanti vládních stran hodnotí Českou televizi v jednotlivých ohledech o něco pozitivněji než příznivci opozičních a neparlamentních stran. Podíl jednotlivých politických subjektů na politickém zpravodajství byl v prvním pololetí velmi podobný jako u jiných sledovaných médií. Nelze tedy tvrdit, že by zpravodajství ČT bylo v porovnání s jinými významnými médii méně vyvážené či dokonce jednostranně a účelově podporující vybraná politická uskupení. Česká televize v porovnání s dalšími hlavními zpravodajskými relacemi vykazuje jak kumulativně, tak i u většiny jednotlivých politických uskupení nejnižší rozdíly mezi pozitivními a negativními výpověďmi (tzv. „tón medializace“), což svědčí o celkově vysoké míře vyváženosti zpravodajství ČT. Obsahová analýza provedená na reprezentativním vzorku 500 příspěvků ukázala, že průměrný podíl zcela vyvážených příspěvků v pořadech Události a Události v regionech dosahuje hodnot mezi 97 až 98 procenty, což je stejný výsledek jako v roce 2016. srpen 2017 16
17
HODNOCENÍ PREZENTACE VYBRANÝCH UDÁLOSTÍ v relaci události čt
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie HODNOCENÍ PREZENTACE VYBRANÝCH UDÁLOSTÍ v relaci události čt PhDr. Tomáš Trampota, PhD. (New York University Prague) a PhDr. Tereza Klabíková Rábová, PhD. (Institut komunikačních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy) zpracovali pro Českou televizi kvalitativní analýzu* prezentace dvou významných témat, která rezonovala médii v prvním pololetí roku Analyzovány byly výhradně příspěvky odvysílané v daném období ve zpravodajské relaci Události České televize. Předmětem posouzení bylo zpracování následujících témat: VÁLKA V SÝRII VLÁDNÍ KRIZE V ČR Na následujících stranách prezentujeme hlavní závěry analýz v nezměněné a nekomentované podobě. Kompletní analýzy tvoří samostatnou přílohou tohoto dokumentu. srpen 2017 * Základní popis metodiky je obsažen v Příloze č. 3 17
18
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: PhDr. Tomáš Trampota, PhD. a PhDr. Tereza Klabíková Rábová, PhD. 1. pololetí 2017: HODNOCENÍ PREZENTACE VYBRANÝCH UDÁLOSTÍ v relaci události čt válka v Sýrii (1/2) Tematická agenda, vizualizace tématu a informační nasycení jsou srovnatelné se standardy zahraničních televizních stanic veřejné služby (BBC, ARD, ÖRF, RTBF). Silnou konkurenční výhodou České televize je síť stálých zahraničních zpravodajů, díky které ČT rychle reaguje na aktuální dění (např. okamžitá reakce na americký raketový útok). K vizualizaci tématu byly nejčastěji užity obrazy zničených měst a výbuchů, zraněných civilistů včetně dětí, jednajících politiků a vojenské techniky. Poměrně často se objevovaly také satelitní záběry zasažených oblastí. Česká televize ve svém zpravodajství opakovaně užívá techniku split screen, která činí televizní naraci plastičtější a divácky atraktivnější. Nejčastěji užívanými tematickými rámci bylo utrpení civilního obyvatelstva, útok chemickými zbraněmi, zahraničně-politická jednání o řešení krize a také česká pomoc Sýrii. srpen 2017 Zkoumáno bylo celkem 54 příspěvků z období od do 18
19
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: PhDr. Tomáš Trampota, PhD. a PhDr. Tereza Klabíková Rábová, PhD. 1. pololetí 2017: HODNOCENÍ PREZENTACE VYBRANÝCH UDÁLOSTÍ v relaci události čt válka v Sýrii (2/2) Tematické rámcování se výrazně proměnilo počátkem dubna v souvislosti s chemickým útokem připisovaným Asadovu režimu a následnou vojenskou reakcí USA. Po něm je výrazně posílena tematizace politické polarizace USA versus Rusko. Užitá jazyková označení pro vojenský konflikt v Sýrii a jednotlivé zainteresované strany nejsou překvapivá ani nevhodná, naopak jsou v rámci diskurzu předvídatelná a běžná. Avšak některá lze označit za stereotypní až za klišé (například „obrat o 180 stupňů“). Užívanou slovní zásobu lze označit za odpovídající; stylově i tematicky adekvátní a neutrální, nikterak citově zabarvenou. Relativně často se objevují prostředky modalizace vyjadřující nutnost, nejistotu, promluvovou distanci od řečeného, zpochybnění pravdivosti, nutnosti, reálnosti atd., která jsou typickým prvkem narace o válečných konfliktech obecně, často signalizující distanci a odstup média. srpen 2017 Zkoumáno bylo celkem 54 příspěvků z období od do 19
20
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: PhDr. Tomáš Trampota, PhD. a PhDr. Tereza Klabíková Rábová, PhD. 1. pololetí 2017: HODNOCENÍ PREZENTACE VYBRANÝCH UDÁLOSTÍ v relaci události čt VLÁDNÍ KRIZE V ČR (1/3) Česká televize se věnovala tématu vládní krize v pořadu Události od jejího propuknutí 2. května velmi rozsáhle (téma často obsáhlo polovinu relace) a kontinuálně. Naplňovala tak jednu ze zásadních funkcí média veřejné služby - informovat občany ČR o zásadních politických dějích ve společnosti. Intenzitou pokrytí tématu, informačním nasycením a alokací redaktorů věnujících se tématu zastávala Česká televize během vládní krize bezkonkurenční postavení mezi vysílacími médii. Při informování o vládní krizi ČT dbala na objektivizaci výpovědí poskytováním prostoru k vyjádření se všem hlavním aktérům politické krize; pokud se o někom hovořilo, bylo mu poté (zpravidla) uděleno slovo. Naprostá většina příspěvků naplňuje normu neutrality a redaktoři a moderátoři si volenými jazykovými prostředky zachovávají odstup. Užitá slovní zásoba je z většiny neutrální, věcná, nikterak překvapivá, z hlediska jazyka vyvážená a objektivní; příspěvky jsou informativní, shrnující; poměrně hodně se přinášené informace v rámci jednotlivých relací opakují. srpen 2017 Zkoumáno bylo celkem 78 příspěvků z období od do 20
21
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: PhDr. Tomáš Trampota, PhD. a PhDr. Tereza Klabíková Rábová, PhD. 1. pololetí 2017: HODNOCENÍ PREZENTACE VYBRANÝCH UDÁLOSTÍ v relaci události čt VLÁDNÍ KRIZE V ČR (2/3) Tematické rámce vládní krize se proměňují. Nejsilnějším tematickým zarámováním byly procesní otázka odvolání ministra financí a postoj prezidenta Zemana, konflikt mezi Zemanem a Sobotkou, nahrávky a kauzy ministra Babiše, hledání nového ministra/ministryně. Vizualizace vládní krize využívá neutrálních bezpříznakových zobrazení, zpravidla politiků promlouvajících v synchronu, jednajících politiků, politiků během tiskové konference. Vizualizace nepřinášejí překvapivá, neočekávaná zobrazení. Záběry některého z aktérů vládní krize s výrazně negativními konotacemi, případně dehonestující či zesměšňující, absentují. V některých případech Česká televize sahá k duplicitě vizuálního a auditivního kódu, čímž dochází ke zdůraznění informace (zpravidla vyjádření politika/političky) a zároveň k informační redundanci. Dochází k jazykovému zvýznamňování některých faktů, informací či údajů, a to zejména za pomoci zapojení klíčového slova, orientátoru, který vede k žádoucímu chápání výpovědi, k „vypíchnutí“ toho, co mluvčí považuje za podstatné. srpen 2017 Zkoumáno bylo celkem 78 příspěvků z období od do 21
22
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: PhDr. Tomáš Trampota, PhD. a PhDr. Tereza Klabíková Rábová, PhD. 1. pololetí 2017: HODNOCENÍ PREZENTACE VYBRANÝCH UDÁLOSTÍ v relaci události čt VLÁDNÍ KRIZE V ČR (3/3) Opakovaně se objevuje označení „pan Babiš“ evokující jistý odstup a možný sarkasmus, zatímco s jinými jmény se pan + příjmení neobjevuje. Česká televize dbá na odkazování informací a výroků k patřičným zdrojům. Často se objevují jazyková uvození typu: podle něj, prý, údajně, zřejmě, podle svých slov, podle vlastních slov. srpen 2017 Zkoumáno bylo celkem 78 příspěvků z období od do 22
23
KOMPARATIVNÍ analýza zpravodajských pořadů
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie KOMPARATIVNÍ analýza zpravodajských pořadů Společnost MediaTenor připravila na jaře 2017 pro Českou televizi komparativní analýzu hlavních zpravodajských relací české, rakouské a polské televize veřejné služby. Analýza sledovala následující pořady: Události – ČT Zeit im Bild – ORF Wiadomosci - TVP Na následujících dvou stranách i v tomto případě prezentujeme hlavní závěry analýz v nezměněné a nekomentované podobě. Kompletní analýzy tvoří samostatnou přílohou tohoto dokumentu. srpen 2017 23
24
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: MediaTenor KOMPARATIVNÍ analýza pořadů Události ČT, Zeit im Bild ORF a Wiadomości TVP HLAVNÍ ZÁVĚRY (1/2) Analytická data ukazují, že i přes odlišnosti a specifika (stopáž relací, vztahy se sousedními státy atd.) lze tvrdit, že Události ČT jsou svojí povahou, tematickým zaměřením, informováním o zahraničí a EU výrazně blíže rakouské relaci ZiB ORF než relaci Wiadomości TVP, v jejímž obsahu se na první pohled promítá politická filozofie a vliv vládní strany PiS. Stopáží delší Události věnovaly mezi sledovanými relacemi zpravodajství ze zahraničí absolutně největší prostor (téměř 28 hodin) a informovaly o světě nejvariabilněji, co se týče počtu různých témat a lokalit. Podíl zahraničních zpráv tvořil 33 % délky Událostí, 53 % obsahu Zeit im Bild a 44 % stopáže relace Wiadomości. Statistiky rozložení domácího a regionálního zpravodajství ukazovaly jednak podobnost Událostí s Zeit im Bild (regionům věnovaly Události 51 %, ZiB 46 % stopáže zpráv z domova), jednak odlišnost polské relace zaměřené na zahraničí a EU v úzké vazbě na domácí politickou situaci. Tematickou kategorii státní správa, která byla nejčastěji zobrazována ve všech třech sledovaných relacích, v Událostech následovala hospodářská politika, v Zeit im Bild stranická politika, v pořadu Wiadomości společenské jevy. srpen 2017 24
25
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 1 - Zvyšování informovanosti, udržování a rozvoj občanské společnosti a demokracie Zdroj: MediaTenor KOMPARATIVNÍ analýza pořadů Události ČT, Zeit im Bild ORF a Wiadomości TVP HLAVNÍ ZÁVĚRY (2/2) MEDIÁLNÍ UDÁLOSTI Události ČT nejdéle a zároveň nejrůznoroději prezentovaly teroristické útoky islamistů a Brexit. Pro rakouský Zeit im Bild byla mediální událostí číslo jedna uprchlická krize, na kterou se zaměřily i polské Wiadomości TVP (ty o krizi dříve informovaly výjimečně, aktuálněji ji spojovaly s vládní kritikou Evropské komise a Evropské rady). TÉMATA A TEMATICKÁ VARIABILITA Společným jmenovatelem trojice zkoumaných relací bylo informování o státní správě, konkrétně o prezidentech a prezidentských volbách v tematicky podobných Událostech a Zeit im Bild a o vládě v pořadu Wiadomości. Události vykazovaly především díky delší stopáži nejvyšší hodnoty tematické variability. Polské zpravodajství bylo zaměřeno na mezinárodní události a Evropskou unii, především na její instituce a volbu Donalda Tuska předsedou Evropské rady. LOKALITY A ÚZEMNÍ VARIABILITA Česká televize v Událostech na nejširším prostoru referovala o dění v regionech ČR – 51 %. V tomto směru byla srovnatelná s regionálním profilem relace ORF (46 %) a výrazně odlišná od zpravodajství TVP – 20 %. Stopáž zahraničního zpravodajství v Událostech byla 27 hodin a 56 minut (33 % celkové délky), v relaci Zeit im Bild ORF 16 hodin a 36 minut (53 %), v polském pořadu Wiadomości 25 hodin a 40 minut (44 %). Díky delší stopáži relace prezentovaly Události zprávy ze zahraničí nejdéle a nejvariabilněji. srpen 2017 25
26
CÍL 2 – Podpora vzdělanosti a vzdělávání
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 2 – Podpora vzdělanosti a vzdělávání srpen 2017 26
27
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 2 – Podpora vzdělanosti a vzdělávání Zdroje: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT, AOP ČT, DKV ČT srpen 2017 27
28
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 2 – Komentář
Průměrný týdenní zásah diváků vzdělávacími a osvětovými pořady vzrostl za první polovinu roku 2017 o 3 procentní body na 18 %. Mezi úspěšné patřily zejména cyklické vzdělávací pořady na dětském kanálu ČT :D, například Bankovkovi nebo Bláznivá laborka, ale také nový zábavně-vzdělávací pořad Tajemství těla, uvedený na ČT1. Mírný pokles na úroveň roku 2015 zaznamenaly indexy zjišťované trackingovým výzkumem, tedy vnímaný přínos ČT ke vzdělanosti diváků a přínos k jejich právnímu vědomí. Celková spokojenost diváků a zaujetí vzdělávacími a osvětovými pořady zůstávají dlouhodobě stabilní (spokojenost v první polovině roku 2017 činila 81 %, míra zaujetí se vyšplhala na úroveň 78 %). I v případě vzdělávacích a osvětových titulů jsme zaznamenali pokles vnímané originality pořadů, a to o 6 p.b. na hladinu 69 % . Podíl pořadů v původním znění s titulky nebo pořadů vysílaných v tzv. duálním (dvojjazyčném) módu na kanálech ČT1, ČT2 a ČT art zůstal stejný jako v roce 2016 (16 %). Jazykové kurzy byly směřovány výhradně na děti, na ČT :D byl úspěšný například cyklus Strýček Tonton, věnovaný výuce základů francouzštiny. srpen 2017 28
29
CÍL 3 – Stimulace kreativity a kvality v kultuře
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 3 – Stimulace kreativity a kvality v kultuře srpen 2017 29
30
Zdroje: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 3 – Stimulace kreativity a kvality v kultuře Zdroje: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT srpen 2017 30
31
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 3 – Stimulace kreativity a kvality v kultuře Zdroje: Tracking ČT, AOP ČT, DKV ČT srpen 2017 31
32
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 3 – Komentář
Průměrný týdenní zásah kulturních žánrů v širokém slova smyslu (definovaných dle Kodexu ČT) činil 71 %, což je oproti roku 2016 mírný pokles o 1 p.b. Kvalitativní ukazatele denního kontinuálního výzkumu, tedy spokojenost a míra zaujetí, jsou dlouhodobě stabilní (82 %, respektive 71 %). Opět sledujeme pokles u indexu originality, v případě kulturních pořadů o 7 p.b. na úroveň 61 %. Jedním z důvodů může být delší dobu stabilní programová nabídka a tedy i malý podíl nových pořadů v jednotlivých programových oknech. Indexy „kulturních“ indikátorů zjišťovaných trackingovým výzkumem – například schopnost ČT podněcovat kulturně-společenské aktivity diváků, vnímání vedoucího postavení ČT v oblasti kulturních pořadů, vnímaný přínos ČT k náboženské toleranci či inovativnost – vykazují oproti roku 2016 většinou nevýrazný pokles v rozsahu 1-2 p.b. Mírný nárůst podílu na celku vysílání zaznamenaly pořady s duchovní a náboženskou tématikou, konkrétně ze 2 % na 3 %. srpen 2017 32
33
CÍL 4 – Prezentace České republiky,
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 4 – Prezentace České republiky, regionů a komunit srpen 2017 33
34
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 4 – Prezentace České republiky, regionů a komunit Zdroje: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT, AOP ČT, DKV ČT srpen 2017 34
35
PODÍL JEDNOTLIVÝCH STUDIÍ NA VYSÍLÁNÍ ČT JAKO CELKU, ČT1 A ČT2
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 4 – Prezentace České republiky, regionů a komunit Zdroje: AOP ČT PODÍL JEDNOTLIVÝCH STUDIÍ NA VYSÍLÁNÍ ČT JAKO CELKU, ČT1 A ČT2 srpen 2017 35
36
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 4 – Komentář
Podíl regionálního vysílání na celkové vysílací ploše ČT1 je dlouhodobě stabilní a činí 2,6 %. Průměrný týdenní zásah diváků regionálními pořady zůstal beze změny na hladině 10 %. Spokojenost s regionálními pořady je také stabilní na úrovni 81 % (oproti rokům 2015 a registrujeme úbytek 1 p.b.), u vnímané originality a míry zaujetí došlo k výraznému poklesu o 13, respektive 9 p.b. Kumulovaný podíl brněnského a ostravského studia na vysílací ploše ČT1 i ČT2 tradičně výrazně překračuje zákonem požadovaných 20 % (u ČT1 činil v prvním pololetí 24 %, u ČT2 dokonce 28 %). Výrazný je zejména nárůst podílu ostravského studia na vysílání ČT2 (+3 p.b.) srpen 2017 36
37
CÍL 5 – Přibližování světa občanům
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 5 – Přibližování světa občanům České republiky srpen 2017 37
38
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 5 – Přibližování světa občanům České republiky Zdroje: ATO – Nielsen Admosphere, AOP ČT, DKV ČT srpen 2017 38
39
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 5 – Komentář
Převzaté, tedy zahraniční pořady vysílané Českou televizí oslovují dlouhodobě přibližně polovinu televizní populace. Průměrný týdenní zásah v 1. pololetí 2017 činil přesně 50 %. Kvalitativní indikátory zjišťované pomocí denního kontinuálního výzkumu vykazují oproti roku 2016 pohyby: index spokojenosti s převzatými pořady (81 %) a míra zaujetí (73 %) vzrostly o 1 p.b., vnímaná míra originality se však i v tomto případě snížila, tentokrát o 6 p.b. na hladinu 63 %. Evropská tvorba (včetně tvorby domácí) se v prvním pololetí roku 2017 podílela na všech odvysílaných pořadech z 90 %. Hodnota je dlouhodobě stabilní. srpen 2017 39
40
CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti srpen 2017 40
41
OBECNÝ CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti Zdroje: Tracking ČT srpen 2017 41
42
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti Zdroj: NetMonitor Průměrný počet unikátních uživatelů webových stránek za měsíc srpen 2017 42
43
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Komentář
Do trackingového výzkumu byly od podzimu 2015 na doporučení odborníků z FSV UK zařazeny specifické otázky týkající se zavádění nových technologií inspirované britskou BBC. Nejlépe je hodnoceno vnímání ČT jako poskytovatele zábavného nebo užitečného obsahu prostřednictvím internetového archivu iVysílání (hodnota indexu 72 %, meziroční mírný pokles o 2 p.b.) Všechny hlavní weby České televize zaznamenaly v 1. pololetí 2017 viditelný nárůst návštěvnosti, který je však z části způsoben změnou metodiky, k níž došlo v červenci Data za první pololetí roku 2016 nezahrnovala přístupy z mobilních zařízení, ty se ve statistikách objevily až ve druhé polovině roku. Přestože měření mobilních zařízení probíhalo již dříve, až od července 2016 je v rámci NetMonitoru publikován jeden souhrnný údaj o reálných uživatelích za všechny platformy (PC, smartphony, tablety). Kmenový web České televize tedy zaznamenal proti loňskému roku významný nárůst, a to konkrétně o 21 %. Nejsilnějšími měsíci byly leden (2,4 miliónů reálných uživatelů) a květen (2,2 miliónů RU). Nejvýraznější nárůst mezi našimi weby zaznamenal web ČT24 – o 36 %. Zde byl rekordním měsícem leden s více než devíti sty tisíci reálnými uživateli za měsíc. Nejslabším měsícem byl naopak červen s 620 tisíci uživateli. srpen 2017 43
44
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Komentář
Návštěvnost webu ČT sport narostla o více než 15 %, ačkoli loňský rok byl na významné sportovní události bohatší. I v tomto případě za nárůstem stojí změna metodiky. Nejsilnějším měsícem byl květen, a to zejména díky MS v hokeji s více než 850 tisíci uživateli. Druhým nejsilnějším měsícem byl únor, kdy mimo jiné probíhalo MS v biatlonu. Vysokou živou sledovanost na webu vykazovalo zejména MS v hokeji. Nejsledovanějším byl zápas Česko – Švýcarsko ze Stream na webu sledovalo živě 57 tisíc diváků. Nejsledovanějším biatlonovým přenosem byl vytrvalostní závod žen na 15 km z , který živě streamovalo 43 tisíc diváků. Jediný měřený web ČT, který nezaznamenal nárůst, je web Déčka – decko.ceskatelevize.cz. Zde jsou počty návštěvníků za poslední měřená období prakticky shodná. Nejsilnějším měsícem letošního roku byl duben, a to díky tradičně úspěšnému Velikonočnímu kalendáři. V dubnu dětský web navštívilo více než 200 tisíc reálných uživatelů. srpen 2017 44
45
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti Zdroj: Gemius, ATO – Nielsen Admosphere Příklady sledovanosti Premiérových televizních pořadů na internetu Název pořadu Kanál Živá v TV (000) Odložená v TV - 7 dní (000) Na internetu - 30 dní (000) Příspěvek odložené sledovanosti k živé v TV Četníci z Luhačovic ČT1 1 561 130 50 12% Teorie tygra 1 214 105 38 Svět pod hlavou 1 023 121 67 18% Labyrint II. 991 62 19% Trpaslík 862 113 72 21% Bohéma 852 93 44 16% Spravedlnost 672 120 66 28% Modrá krev ČT2 416 43 14 14% Doktoři 231 16 12 Nádraží 155 18 Noční recepční 20% Provedu! Přijímač 117 7 17 srpen 2017 45
46
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Komentář
Pro Českou televizi je důležitá také zpětná vazba týkající se sledovanosti pořadů na internetu a odložené sledovanosti v televizi. Mezi nejúspěšnější pořady na webu České televize patřily v prvních šesti měsících roku 2017 v tomto ohledu seriály. Jednotlivé díky trilogie Spravedlnost si přehrálo na internetu průměrně 66 tisíc diváků z cílové skupiny 4+ a odloženě v televizi pak dalších 120 tisíc diváků (celkem tedy 186 tisíc). K živé sledovanosti v TV tak díky tomu přibylo dalších 28 % diváků. Internetové diváky také zaujal seriál Labyrint II., jehož díly v průměru zhlédlo 62 tisíc diváků. Dalších 130 tisíc diváků sledovalo epizody odloženě v televizi. Celkových 192 tisíc diváků znamená navýšení reálné sledovanosti o dalších 19 %. Šestidílný satirický seriál Trpaslík průměrně na webu sledovalo 72 tisíc diváků a v televizi odloženě dalších 113 tisíc, celkem tedy 185 tisíc (navýšení živé televizní sledovanosti o 21 %). Významnou internetovou sledovanost měly i některé projekty vysílané na stanici ČT2, pořad Nádraží sledovalo na webu 18 tisíc diváků 4+ a odloženě v televizi dalších 14 tisíc diváků (celkem 32 tisíc; nárůst sledovanosti 21 %). srpen 2017 46
47
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti Zdroj: On-line tracking Celkové hodnocení Vybraných Internetových stránek čt uživateli srpen 2017 47
48
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti Zdroj: On-line tracking 1. pololetí 2017: hodnocení RŮZNÝCH aspektů VYBRANÝCH INTERNETOVÝCH STRÁNEK ČT uživateli srpen 2017 48
49
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Poskytování výdobytků nových technologií veřejnosti Zdroj: On-line tracking NET PROMOTER SCORE Vybraných Internetových stránek čt (index LOAJALITY DIVÁKŮ NA STUPNICI -100; +100) srpen 2017 49
50
A. PLNĚNÍ OBECNÝCH CÍLŮ OBECNÝ CÍL 6 – Komentář
Od roku 2015 bylo do měření plnění veřejné služby Českou televizí na doporučení FSV UK a po vzoru BBC nově zařazeno také hodnocení spokojenosti s internetovým obsahem poskytovaným ČT, tzv. on- line tracking. Hodnocení se týká webů a Hodnocení webů ct24.cz a ctsport.cz zůstalo v prvním pololetí beze změny (74 %, respektive 77 %), u ivysilani.cz index indikátoru poklesl o 2 p.b. na 77 %. Pro srovnání, poslední dostupný údaj hodnocení digitálních služeb BBC z jara 2015, které bylo realizováno stejnou metodikou, má hodnotu 66 %. Výrazně nadprůměrně jsou hodnoceny i jednotlivé aspekty internetových stránek ČT, tedy jejich informační hodnota, grafické provedení a přehlednost či orientace na stránce. Jednotlivé indexy byly u všech sledovaných webů i u všech kritérií vždy vyšší než 75 %. Vůbec nejlépe návštěvníci hodnotili informační hodnotu stránky u ctsport.cz (81 %). Tzv. NET PROMOTER SCORE (NPS), neboli míra loajality návštěvníků na stupnici -100; +100, je stále nejvyšší u ivysilani.cz, byť na jaře 2017 došlo k poklesu hodnoty o 4 body. Aktuální skóre činí +62, podobně jako v roce U webů ct24.cz a ctsport.cz se potvrdil stoupající trend a NPS dosáhlo na nejvyšší hodnoty od začátku měření v roce 2015 (+42, respektive +52 bodů). Všechny hodnoty jsou výrazně nadprůměrné; loajalitu návštěvníků k uvedeným webovým stránkám lze interpretovat jako mimořádně vysokou. * Poznámka: Indikátor NPS vychází z mezinárodně uznávané definice: Rozdíl procentního zastoupení těch, kteří na otázku: „Nakolik je pravděpodobné, že byste doporučil/a zhlédnutí této webové stránky známému nebo kolegovi? 0 znamená, že byste stránku rozhodně nedoporučil/a 10 znamená, že byste stránku určitě doporučil/a“ odpověděli 9 až 10 (loajální) a těch, kteří odpověděli 0 nebo 6 (neloajální klienti). Hodnoty okolo 30 bodů jsou považovány za průměrné, hodnoty nad 50 vykazují velmi nadprůměrnou hodnotu loajality. srpen 2017 50
51
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ (RQI)
CELEK A KANÁLY ČT srpen 2017 51
52
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
RQI – ČESKÁ TELEVIZE JAKO CELEK Zdroje: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT, AOP ČT, DKV ČT INDIKÁTORY ZÁSAHU A KVALITY PRO ČT JAKO CELEK * V roce 2017 došlo ke změně metodiky - přenosy ze zahraničí byly zařazeny mezi vlastní tvorbu. srpen 2017 52
53
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
RQI – ČESKÁ TELEVIZE JAKO CELEK Zdroje: Tracking ČT, DKV ČT INDIKÁTORY dopadu PRO ČT JAKO CELEK srpen 2017 53
54
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
RQI – KANÁLY ČT - PŘEHLED Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT, AOP ČT, DKV ČT ČT celkem ČT1 ČT2 ČT 24 ČT sport ČT :D* ČT art** 2016 1. pol. 2017 Zásah (reach) 15+ 76% 65% 63% 40% 26% 25% 13% 14% 6% Zásah (reach) 4-12 let --- 50% 52% Podíl (share) 15+ 31% 30% 16% 15% 4% 1% Podíl (share) 4-12 let 27% Spokojenost 81% 83% 79% 84% Originalita 66% 57% 64% 54% 77% 69% 58% 48% 62% 72% Zaujetí 68% 67% 80% 70% 78% Hlavní kanál 42% 37% 24% 19% 7% 0% Podíl premiér 38% 41% 28% 33% 23% 22% 75% 53% 56% 17% 21% * Údaje za časový úsek 6.00 – 6.00, kdy ČT :D vysílá ** Údaje za časový úsek – 6.00, kdy ČT art vysílá srpen 2017 54
55
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
RQI – ŽÁNRY - PŘEHLED Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT, AOP ČT, DKV ČT Zpravodajské pořady Publicistické pořady Dramatické pořady Zábavné pořady Hudební pořady Dokumentární pořady Vzdělávací pořady Náboženské pořady Sportovní pořady Dětské pořady 2016 1. pol. 2017 Zásah (reach 15+) 43% 42% 22% 25% 60% 57% 4% 3% 36% 38% 15% 18% 1% 27% 26% 34% 30% Spokojenost 79% 81% 80% 82% 84% 83% Originalita 56% 45% 70% 61% 63% 72% 74% 75% 69% 51% Zaujetí 59% 73% 67% 66% 76% 78% 77% 64% 68% Hlavní kanál ČT x 24% 52% 49% 46% 28% Podíl premiér 31% 13% 29% 20% 11% 44% 58% 16% 17% Podíl vl. tvorby 99% 100% 23% 94% 96% 48% 97% 98% 89%* 35% 33% srpen 2017 55
56
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
RQI – KANÁLY - PRŮMĚRNÝ PODÍL (SHARE) NA CELODENNÍM VYSÍLÁNÍ Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere Skupina 15+ 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 1. pol. 2017 ČT1 21,18% 19,14% 17,28% 15,88% 16,36% 16,69% 15,21% 15,87% 16,27% 15,24% ČT2 7,58% 6,06% 5,69% 3,66% 4,17% 4,06% 4,36% 4,54% 4,46% 4,39% ČT24 1,37% 2,00% 3,40% 4,53% 5,22% 5,52% 4,34% 4,22% 3,99% 3,96% ČT sport 0,90% 2,48% 3,57% 4,41% 3,16% 4,37% 4,09% 4,08% ČT :D --- 0,36% 1,32% 1,36% 1,40% 1,56% ČT art 0,05% 0,27% 0,34% 0,38% ČT celkem 31,02% 28,57% 28,85% 27,64% 30,16% 29,84% 29,86% 30,42% 30,96% 29,59% Skupina 4+ 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 1. pol. 2017 ČT1 21,01% 19,03% 17,23% 15,70% 15,93% 16,15% 14,67% 15,30% 15,72% 14,68% ČT2 7,41% 5,88% 5,54% 3,50% 4,20% 4,16% 4,19% 4,35% 4,29% 4,23% ČT24 1,31% 1,91% 3,24% 4,28% 4,94% 5,21% 4,08% 3,97% 3,77% 3,75% ČT sport 0,88% 1,33% 2,43% 3,49% 4,30% 3,07% 4,25% 4,00% 4,38% 3,99% ČT :D --- 0,64% 2,35% 2,45% 2,57% 2,78% ČT art 0,05% 0,27% 0,33% 0,37% 0,36% ČT celkem 30,60% 28,15% 28,43% 26,98% 29,38% 29,29% 29,81% 30,41% 31,09% 29,80% srpen 2017 56
57
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
RQI – KANÁLY – PRŮMĚRNÝ PODÍL (SHARE) V PRIME TIME (19.00 – 22.00) Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere Skupina 15+ 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 1. pol. 2017 ČT1 22,88% 21,40% 19,31% 18,11% 18,29% 19,26% 17,16% 18,19% 19,39% 17,35% ČT2 5,70% 4,96% 5,03% 3,08% 3,51% 3,82% 4,18% 4,31% 4,05% 4,17% ČT24 0,79% 0,92% 1,69% 2,27% 3,00% 3,17% 2,57% 2,51% 2,37% 2,28% ČT sport 0,71% 1,13% 2,17% 3,10% 3,84% 2,69% 3,68% 3,18% 3,59% 2,74% ČT :D --- 0,15% 0,57% 0,50% 0,70% ČT art 0,08% 0,42% 0,53% 0,59% 0,62% ČT celkem 30,08% 28,40% 28,20% 26,56% 28,64% 29,16% 28,59% 29,21% 30,48% 27,86% Skupina 4+ 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 1. pol. 2017 ČT1 22,44% 21,03% 18,92% 17,55% 17,71% 18,71% 16,77% 17,78% 18,96% 16,90% ČT2 5,67% 4,86% 4,88% 2,96% 3,49% 4,02% 4,03% 4,15% 3,91% ČT24 0,76% 0,89% 1,64% 2,17% 2,86% 3,02% 2,45% 2,39% 2,26% 2,19% ČT sport 0,69% 1,10% 2,13% 3,04% 3,76% 2,63% 3,63% 3,15% 3,57% 2,71% ČT :D --- 0,28% 1,04% 0,91% 0,92% 1,28% ČT art 0,08% 0,44% 0,53% 0,59% 0,65% ČT celkem 29,56% 27,88% 27,56% 25,73% 27,82% 28,74% 28,34% 28,93% 30,21% 27,76% srpen 2017 57
58
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
RQI – MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ VÝKONNOSTI TELEVIZÍ VEŘEJNÉ SLUŽBY Zdroj: EBU Průměrný podíl na trhu v roce 2016: 30,5 % Průměrná změna mezi lety 2006 a 2016 : - 5,4 p.b. Šedé značky: Data chybějí nebo nelze udělat přímé srovnání kvůli změnám v metodologii. Pod průměrem, ale rostoucí Nad průměrem a rostoucí zkratka stát ARD/ZDF Německo BBC Velká Británie CT Česká republika DR Dánsko ERR Estonsko FTV Francie NPO Nizozemí NRK Norsko ORF Rakousko RAI Itálie RTBF Belgie RTE Irsko RTP Portugalsko RTR Rusko RTS Srbsko RTVE Španělsko RTVS Slovensko SRG RSI Švýcarsko SRG RTS SRG SRF SVT Švédsko TRT Turecko TVP Polsko VRT YLE Finsko Změna 2006 vs. 2016 Pod průměrem a klesající Nad průměrem, ale klesající Podíl na trhu 2016 (%) srpen 2017 58
59
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
Celek ČT, kanály ČT a žánry - Komentář (1/4) Celkový průměrný zásah ČT v populaci 15+ v prvním pololetí roku 2017 dosáhl 76 %, což je stejná hodnota jako v roce Zásah České televize tak dlouhodobě převyšuje například hodnotu, kterou si pro zásah vlastními kanály stanovila britská BBC (70 %). Hodnocení pořadů ČT z hlediska kvalitativních parametrů spokojenosti a zaujetí je stabilní a prakticky na stejné úrovni jako v minulém roce. Celkový index spokojenosti s pořady ČT činil 81 %, míra zaujetí pořady dosáhla hladiny 68 %. V prvním pololetí roku 2017 došlo k poklesu vnímané originality pořadů na všech kanálech ČT, s výjimkou dětského kanálu ČT:D. Nejvyšší pokles byl zaznamenán na hlavním kanálu ČT1. Nižší originalitu zaznamenaly v porovnání s rokem 2016 i premiérové pořady vlastní tvorby v PT. Důvodem poklesu může být i usazení programového schématu a žánrů v jednotlivých programových oknech. Významný pokles vnímané originality jsme zaznamenali i u komerční ch stanic, důvodem jsou mimo jiné stále se opakující typy pořadů v jednotlivých žánrech, ale i absence nových formátů na světovém mediálním trhu. Podíl vlastní tvorby na celku vysílání ČT v 1. polovině roku 2017 zaznamenal významný nárůst na hodnotu 73 % (+4 p.b.). Nejvyšší skok sledujeme na kanálech ČT sport, ČT1 a ČT2. U ČT sport za nárůstem stojí změna metodiky, kdy přímé přenosy ze zahraničí, na kterých participuje Česká televize, jsou nově vykazovány jako vlastní tvorba. Vzrostl i podíl premiér na celku vysílání, v prvním pololetí činil 41 % (+3 p.b.). Nárůst se týká zejména kanálů ČT1 a ČT24. Z hlediska žánrů je dlouhodobě nejvyšší podíl premiér u zpravodajských pořadu (79 %), meziročně došlo k navýšení u publicistických, dokumentárních a dětských pořadů. srpen 2017 59
60
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
Celek ČT, kanály ČT a žánry - Komentář (2/4) Index inovativnosti zaznamenal v prvním pololetí mírný, ale statisticky nevýznamný pokles na hodnotu 59 %. Index vnímané schopnosti ČT naučit diváky něčemu novému v prvním pololetí roku klesl o 2 p.b. na 70 %. Index důvěryhodnosti České televize se také mírně snížil, ve srovnání s rokem 2016 o 2. p.b. na hodnotu 63 %. S poklesem důvěryhodnosti se potýkají i ostatní veřejnoprávní televize v Evropě. I přes tento zaznamenaný meziroční pokles 71 % respondentů souhlasí nebo spíše souhlasí s výrokem, že ČT je důvěryhodná. Stabilně vysoké je i hodnocení relace Události, kterou 62 % respondentů považuje za nejdůvěryhodnější zpravodajskou relaci v zemi. Nejlepších hodnocení v kvalitativních parametrech dosahují tradičně kanály ČT2 a ČT art. 37 % respondentů nadále označuje některý z kanálů České televize jako svůj hlavní televizní kanál. K poklesu došlo pouze u kanálu ČT1, což může souviset s mírným poklesem podílu na sledovanosti v hlavním vysílacím čase. srpen 2017 60
61
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
Celek ČT, kanály ČT a žánry - Komentář (3/4) Česká televize jako celek dosáhla v 1. polovině roku 2017 podílu na sledovanosti 29,59 %, došlo tedy k mírnému poklesu na úroveň roku Může za něj zejména kanál ČT1 (podíl na sledovanosti 15,24 %). Příčiny spatřujeme hlavně ve zvyšující se konkurenci na trhu související s dlouhodobě narůstajícími investicemi komerčních stanic do vlastní tvorby. V 1. pololetí roku 2017 se nárůst vlastních premiér týkal zejména hlavního kanálu FTV Prima. Výkon kanálu ČT2 je stabilní a v první polovině roku činil 4,39 %. ČT24 měla v prvním pololetí 2017 podíl na divácích 3,96 %, což je prakticky totožný výsledek s loňským rokem. Čtyřiadvacítka bodovala především v květnu v době vládní krize, kdy dosáhla celodenního podílu 5,09 %. Jednalo se přitom o nejvyšší měsíční maximum od začátku roku 2014. I přes absenci významné sportovní události v 1. pololetí roku 2017 a zvyšující se konkurenci na poli sportovních kanálů zůstává podíl ČT sport na sledovanosti stabilní, v prvním pololetí činil 4,08 %. Kanál ČT :D nadále navyšuje podíl na sledovanosti a posiluje tak svou pozici lídra u dětského diváka. Podíl Déčka ve skupině 4-12 let činil v první polovině tohoto roku 30,94 %, podíl všech kanálů ČT u dětského publika dokonce 40,32 %. Zaznamenali jsme také nárůst kvalitativních parametrů u dětského kanálu, index spokojenosti se zvýšil na hodnotu 81 %, zaujetí na 70 % a originality na 64 %. srpen 2017 61
62
B. VÝVOJ ZÁKLADNÍCH UKAZATELŮ - RQI
Celek ČT, kanály ČT a žánry - Komentář (4/4) V hlavním vysílacím čase (prime time) došlo v 1. pololetí 2017 k poklesu celkového podílu ČT na sledovanosti na hodnotu 27,86 %. Za změnou stojí především ČT1; výkon hlavního kanálu poklesl o 2 p.b. na hodnotu 17,35 %. Příčinou je již zmíněná zvyšující se konkurence v původní tvorbě a zřejmě i zařazení některých alternativnějších titulů do hlavního času (například seriálu Svět pod hlavou). Pokles v prime-time nastal i u kanálu ČT sport, zde však jde o periodický jev související s absencí některých velkých sportovního událostí v lichých letech (především MS nebo ME v kopané). U kanálů ČT2, ČT24 and ČT art jsme v hlavním čase nezaregistrovali významnější změny. srpen 2017 62
63
C. USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB DIVÁCKÝCH SKUPIN
srpen 2017 63
64
C. USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB DIVÁCKÝCH SKUPIN
CS5: Další sociodemografické a divácké skupiny Zdroj: ATO – Nielsen Admosphere, Tracking ČT ZÁSAH VYSÍLÁNÍ A SOUHLAS S VÝROKY V JEDNOTLIVÝCH CÍLOVÝCH SKUPINÁCH Průměrný týdenní zásah vysílání ČT v jednotlivých skupinách „ČT nabízí dostatek pořadů, které odpovídají mému vkusu a mým zájmům.“* „ČT přináší i pořady, které komerční stanice nevysílají.“* 2016 1. pol. 2017 Populace 18+ 77% 65% 78% 72% Muži 76% 63% 64% 74% Ženy 68% 67% 71% 18-24 let 39% 34% 53% 55% 66% 25-34 let 57% 56% 59% 35-44 let 82% 75% 45-54 let 85% 80% 55-64 let 88% 89% 62% 79% 70% 65 nebo více let 92% Základní Středoškolské bez maturity 81% Středoškolské s maturitou Vysokoškolské srpen 2017 * TOP2BOX: Součet odpovědí ROZHODNĚ + SPÍŠE SOUHLASÍM 64
65
C. USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB DIVÁCKÝCH SKUPIN
CS4: Náboženské a etnické skupiny Zdroj: Tracking ČT SOUHLAS S VÝROKY V JEDNOTLIVÝCH CÍLOVÝCH SKUPINÁCH „ČT nabízí dostatek pořadů, které odpovídají mému vkusu a mým zájmům.“* „Vysílání ČT jako celek přispívá k náboženské toleranci.“* „Vysílání ČT jako celek přispívá k národnostní a etnické toleranci.“* „ČT dává ve svém vysílání dostatečný prostor pro prezentaci kultury a života nár. a etn. menšin v ČR.“* 2016 1. pol. 2017 Populace 18+ (n2016=2 030, n2017=1 022) 65% 49% 48% 60% 59% 67% 68% Diváci, kteří se hlásí k víře, bez ohledu na církev či náboženský směr (n2016=435, n2017=267) 70% 63% --- Lidé, pro které jsou důležité náboženské pořady (n2016=139, n2017=68) 79% 78% 76% Příslušníci národnostních menšin** (n2016=45, n2017=49) 74% 73% 72% 77% Lidé, pro které jsou důležité pořady pro národnostní a etnické menšiny (n2016=131, n2017=142) 75% (+) spočítáno ze sloučených vln: 2016 = podzim jaro podzim 2016 resp = jaro podzim jaro 2017 srpen 2017 * TOP2BOX: Součet odpovědí ROZHODNĚ + SPÍŠE SOUHLASÍM ** vzhledem k nízkému počtu respondentů jsou hodnoty pouze indikativní 65
66
C. USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB DIVÁCKÝCH SKUPIN
Komentář Průměrný týdenní zásah České televize v jednotlivých sledovaných cílových skupinách dosáhl v 1. pololetí 2017 podobných hodnot jako v roce I nadále platí, že: mezi zásahem mužů a žen není významný rozdíl; míra zásahu roste lineárně s věkem (ze 34 % v CS let až na 92 % v CS 65+); zásah je významně nižší mezi diváky se základním vzděláním. V porovnání s rokem 2016 v dospělé populaci celkově nedošlo ke změně míry souhlasu s výrokem ČT nabízí dostatek pořadů, které odpovídají mému vkusu a mým zájmům. Nicméně k poměrně významnému poklesu, který byl kompenzován mladšími kategoriemi, došlo ve věkové skupině let. O 6 p.b. klesla celková míra souhlasu s výrokem ČT přináší i pořady, které komerční stanice nevysílají. Propad zaznamenáváme napříč všemi cílovými skupinami, výjimkou jsou jen nejmladší diváci ve věku let a diváci středního věku, tedy let. Ve vnímání výroků u specifických diváckých skupin (náboženské, etnické) jsme ve srovnání s rokem nezaznamenali žádné významné změny. srpen 2017 66
67
PŘÍLOHY srpen 2017 67
68
PROFIL SPOLUPRACUJÍCÍCH DODAVATELŮ
PŘÍLOHA 1 (1/3) PROFIL SPOLUPRACUJÍCÍCH DODAVATELŮ MediaTenor MediaTenor je ve středoevropském prostoru jedinou výzkumnou společností specializující se výhradně na analýzu obsahu médií. MediaTenor působí na českém trhu od roku 1996, původně jako sdružení InnoVatio – Media. Společnost s českými vlastníky je zapojena do mezinárodní asociace kanceláří Media Tenor International. Mezinárodní asociace je dlouhodobým knowledge partnerem OECD. Základem nabídky společnosti je analýza mediální publicity, na kterou navazuje monitoring médií, monitoring a analýzy sociálních sítí a diskusních fór a komunikační poradenství. Analytický a konzultační servis společnosti MediaTenor využívá široká škála veřejných i privátních subjektů. S Českou televizí spolupracuje společnost MediaTenor na dlouhodobé bázi. NetMonitor Rozsáhlý výzkumný projekt, jehož cílem je poskytnout informace o návštěvnosti internetu a sociodemografickém profilu jeho návštěvníků v České republice. Zadavatelem projektu je SPIR, realizátorem je společnost Gemius S.A. ve spolupráci se společností Nielsen Admosphere (dříve Mediaresearch). Výzkum je prováděn tzv. hybridním přístupem, tedy měřením jak na straně měřeného serveru (site- centric), tak na straně internetového prohlížeče uživatele (user-centric). srpen 2017 68
69
PROFIL SPOLUPRACUJÍCÍCH DODAVATELŮ
PŘÍLOHA 1 (2/3) PROFIL SPOLUPRACUJÍCÍCH DODAVATELŮ Nielsen Admosphere Nielsen Admosphere je výzkumná agentura se zázemím nadnárodní společnosti Nielsen. Nabízí široké portfolio produktů a služeb v oblasti marketingových a mediálních výzkumů, analýz a zpracování dat. Elektronické měření sledovanosti televize v ČR realizuje pro ATO od roku 2002 (do roku 2015 pod jménem Mediaresearch). Součástí je i výzkum životního stylu, spotřebního a mediálního chování LSS. Nielsen Admosphere je členem profesních sdružení ESOMAR a SIMAR. Součástí skupiny Nielsen Admosphere je i společnost Adwind Software, která ČT od roku poskytuje software pro práci s daty z výzkumu sledovanosti. PhDr. Tomáš Trampota, PhD. (NYU Prague) a Tereza Klabíková Rábová (IKSŽ FSV UK) Tomáš Trampota je předním českým mediálním analytikem působícím na New York University Prague. Jako člen týmu IKSŽ FSV UK se podílel na vypracování následujících hodnotících posudků: Expertní posouzení vybraných analýz České televize leden 2015 Posouzení hodnocení plnění veřejné služby Českou televizí červenec 2015 Revize metodiky hodnocení úkolů veřejné služby ČT - Obecný cíl 1 srpen 2016 V roce 2016 byla spolupráce rozšířena o hodnocení zpravodajských pořadů formou případových studií zabývajících se prezentací významných událostí ve vysílání České televize. Druhou členkou analytického týmu je Tereza Klabíková Rábová, odborná asistentka Institutu komunikačních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, která se specializuje mimo jiné na lingvistiku a jazyk médií. srpen 2017 69
70
PROFIL SPOLUPRACUJÍCÍCH DODAVATELŮ
PŘÍLOHA 1 (3/3) PROFIL SPOLUPRACUJÍCÍCH DODAVATELŮ NMS Market Research NMS Market Research je česko-slovenská agentura pro výzkum trhu, poskytující od roku komplexní služby napříč výzkumnými metodami a technikami. V České republice stála NMS Market Research u zavádění metody on-line průzkumu a vybudovala jeden z prvních on-line panelů respondentů. NMS Market Research je členem profesních sdružení SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění) a ESOMAR (Evropská společnost pro výzkum trhu a veřejného mínění). NMS Market Research spolupracuje s Českou televizí od roku 2013 a v současné době zpracovává výsledky průzkumu spokojenosti návštěvníků webů České televize (on-line tracking). KANTAR TNS (dříve TNS AISA) KANTAR TNS je přední českou agenturou zabývající se výzkumem veřejného mínění. Agentura byla založena v roce 1990 a nyní spadá do mezinárodní sítě Taylor Nelson Sofres (TNS). TNS je součástí nadnárodní skupiny Kantar, největšího globálního hráče na poli výzkumu trhu a veřejného mínění. KANTAR TNS je členem profesních sdružení ESOMAR (Evropská společnost pro výzkum trhu a veřejného mínění) a SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění) a zakládá si na striktním dodržování oborových etických zásad. KANTAR TNS realizuje pro ČT trackingový výzkum od roku 2013. srpen 2017 70
71
DETAILNÍ INFORMACE K SEMESTRÁLNÍMU TRACKINGOVÉMU VÝZKUMU ČT
PŘÍLOHA 2 DETAILNÍ INFORMACE K SEMESTRÁLNÍMU TRACKINGOVÉMU VÝZKUMU ČT Jedná se o pravidelný výzkum s půlroční periodicitou, který sjednocuje a nahrazuje dřívější externí výzkumy realizované Českou televizi. V rámci kalendářního roku jsou vždy realizovány dvě vlny výzkumu, a to v květnu a v listopadu. Sběr dat je prováděn kontinuálně, v období tří týdnů, a to formou osobních rozhovorů se záznamem odpovědí do PC. Dotazován je reprezentativní vzorek dospělé (18+) televizní populace ČR, v každé z vln minimálně 1 000 respondentů. Výběr respondentů je kvótní – kombinace pohlaví a věkových skupin, vzdělání, velikosti místa bydliště a kraje. Výzkum realizuje nezávislá renomovaná agentura pro výzkum veřejného mínění Kantar TNS (dříve TNS AISA). Pro účely celoroční zprávy jsou vždy spojována data z obou vln výzkumu realizovaných v daném kalendářním roce. V případě pololetní zprávy jsou použita pouze data za poslední semestr. Není-li tedy u konkrétních výstupů uvedeno jinak, činí minimální velikost vzorku u celoroční zprávy respondentů, u semestrální zprávy pak respondentů. srpen 2017 71
72
METODIKA OBSAHOVÉ ANALÝZY IKSŽ FSK UK
PŘÍLOHA 3 METODIKA OBSAHOVÉ ANALÝZY IKSŽ FSK UK Pro analýzu mediální prezentace významných událostí ve zpravodajském pořadu Události České televize byla použita kombinace těchto kvalitativních metod: analýza rámcování (framing analyses) zaměřená na to, jak byly události tematizovány a které informace byly zdůrazněny jako klíčové; nominalizace hlavních aktérů všímající si toho, jak jsou pojmenováváni hlavní aktéři z hlediska neutrality a případné příznakovosti jazyka; vizuální reprezentace tématu; jaké vizuální znaky byly použity pro reprezentaci aktérů a tématu jako celku. Metodologické zdroje: Sedláková, R., Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky, Grada, 2014 Trampota, T., Vojtěchovská, M., Metody výzkumu médií, Portál, 2010 srpen 2017 72
73
ČESKÁ TELEVIZE JAKO PRŮKOPNÍK MĚŘENÍ SLEDOVANOSTI NA INTERNETU
PŘÍLOHA 4 ČESKÁ TELEVIZE JAKO PRŮKOPNÍK MĚŘENÍ SLEDOVANOSTI NA INTERNETU Díky neustále se zvyšující dostupnosti a rychlosti internetového připojení si lidé čím dál tím více zvykají konzumovat televizní obsah on-line. Zvláště pro mladší cílové skupiny do 30 let se internet stal klíčovou platformou. Chceme-li zjistit, jaký je celkový zásah obsahu vysílání, nemůžeme internet při měření opomíjet. Česká televize proto v roce 2014 ve spolupráci s agenturou Mediaresearch (nyní Nielsen Admosphere) vyvinula metodiku doplnění dat televizní sledovanosti daty sledovanosti vysílání prostřednictvím internetu. Zásadním krokem bylo stanovení relevantního výpočtu celkové sledovanosti odvysílaných televizních pořadů na internetu. Výsledný ukazatel‚ Rating000, je pro cílovou skupinu 4+ srovnatelný s televizní sledovaností měřenou v rámci projektu ATO – Nielsen Admosphere (tzv. peoplemetry). Při výpočtu sledovanosti pořadů na internetu pracujeme s daty naměřenými nástrojem gemiusStream. Sledovanost uvádíme v tisících diváků. Rozhodným obdobím pro zahrnutí diváků do celkové sledovanosti na internetu je buď 7, nebo 30 dní po odvysílání pořadu v televizi. Výpočet sledovanosti na internetu je následující: Sledovanost v ‘000 = celkový odsledovaný čas pořadu / délka pořadu / 1000 Metodika je používána od začátku roku 2015 a byla schválena Asociací televizních organizací (ATO). Naším cílem je, aby byla závazně akceptována celým televizním trhem. Ve finále mezinárodní soutěže Research Awards 2015 pořádané asociací IAB Europe v Berlíně tato metodika postoupila mezi pět nejlepších ze 40 přihlášených. srpen 2017 73
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.