Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Moderní poznatky ve fyzice
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ Moderní poznatky ve fyzice Maticová optika doc. Dr. Ing. Karel Rauner
2
Úvod zápis optických událostí
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ zápis optických událostí (= způsob stanovení průchodu paprsků optickou soustavou): zobrazovací rovnice přenosová matice paprsku maticový způsob zápisu počátkem 30. let 20. století – první formulace T. Smith v 60. letech znovu oživení předpoklad: paprsky se šíří pouze v jedné rovině formalismus použitelný pro systémy s rovinnou geometrií Saleh B., Teich M.: Fundamentals of Photonics (1 – 4)
3
popis paprsku: poloha a úhel vzhledem k optické ose
změna proměnných průchodem soustavou poloha a úhel jsou na vstupní a výstupní rovině soustavy navzájem spjaty dvěma lineárními algebraickými rovnicemi matice 2 x 2 přenosová matice paprsku Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ z y
4
Přenosová matice paprsku
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ Úvaha: osově symetrická optická soustava, tvořená posloupností lámavých a odrážejících ploch, centrovaných kolem stejné osy směr šíření paprsků = z = optická osa sledujeme: průsečíky paprsku s příčnými rovinami v různých vzdálenostech na optické ose
5
Přenosová matice paprsku
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ Přenosová matice paprsku charakteristika soustavy: vstup výstup y z vstup výstup optická soustava
6
Přenosová matice paprsku
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ Přenosová matice paprsku v paraxiálním přiblížení: A, B, C, D jsou reálná čísla přepis do matice:
7
Šíření vakuem y z d charakteristika soustavy:
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ charakteristika soustavy: znaménková konvence: úhel se měří od paprsku k ose z kladný směr = proti směru hodinových ručiček záporný směr = po směru hodinových ručiček y z d
8
Lom na sférickém rozhraní
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ charakteristika soustavy: y z
9
Lom na rovinném rozhraní
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ Lom na rovinném rozhraní charakteristika soustavy: y z
10
charakteristika soustavy:
Průchod tenkou čočkou Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ charakteristika soustavy: y z
11
Odraz na kulové ploše charakteristika soustavy: y z
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ charakteristika soustavy: y z
12
Odraz na rovinném zrcadle
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ charakteristika soustavy: y z zrcadlo
13
Tlustá čočka charakteristika soustavy:
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ charakteristika soustavy: tři přenosové matice pro průchod paprsku y z lom na prvním rozhraní:
14
Tlustá čočka 2 lom na prvním rozhraní: z dříve konkrétně:
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ lom na prvním rozhraní: z dříve konkrétně:
15
Tlustá čočka 3 průchod homogenním prostředím čočky: z dříve zde:
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ průchod homogenním prostředím čočky: z dříve zde:
16
Tlustá čočka 4 lom na druhém rozhraní: z dříve konkrétně:
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ lom na druhém rozhraní: z dříve konkrétně:
17
Tlustá čočka 5 výsledná přenosová matice: záleží na pořadí násobení!
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ výsledná přenosová matice: záleží na pořadí násobení!
18
Tlustá čočka 6 prvky přenosové matice:
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ prvky přenosové matice: (pro t = 0 dostaneme opět matici tenké čočky)
19
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ. 1. 07/1. 3
Obecná soustava popis událostí pomocí součinu matic pro lom, odraz a šíření světelných paprsků v homogenním prostředí determinanty užitých přenosových matic: šíření prostředím pro odraz pro lom
20
Úvaha: popis parametrů OS (výstupní rovina index k, vstupní rovina index i ) Jaké situace nastávají, když některé z prvků přenosové matice jsou nulové? 1. všechny paprsky vycházející z libovolného směru z určitého bodu vstupní roviny jsou ve výstupní rovině rovnoběžné vstupní rovina je tedy předmětovou ohniskovou rovinou Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ vstupní rovina výstupní rovina
21
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ. 1. 07/1. 3
2. všechny paprsky, které jsou ve vstupní rovině rovnoběžné, se protnou v jednom bodě výstupní roviny výstupní rovina je tedy obrazovou ohniskovou rovinou vstupní rovina výstupní rovina
22
3. vstupní a výstupní roviny jsou navzájem konjugované, příčné zvětšení zobrazení = A Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ vstupní rovina výstupní rovina
23
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ. 1. 07/1. 3
všechny paprsky, které jsou ve vstupní rovině rovnoběžné, vycházejí ve výstupní rovině opět jako rovnoběžné teleskopická soustava vstupní rovina výstupní rovina
24
Obecná soustava - závěr
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ Obecná soustava - závěr Výhodnost maticového zápisu: přenosová matice paprsku posloupnosti optických prvků (systémů) = součin přenosových matic jednotlivých prvků formální postup pro popis komplexních optických soustav v paraxiálním přiblížení další užití: složité optické soustavy laserový rezonátor (šíření světla mezi sférickými zrcadly) ověření parametrů optických přístrojů
25
Příklad soustava tenkých čoček ve vzdálenosti d y z
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ soustava tenkých čoček ve vzdálenosti d y z
26
každá z čoček: přenosová matice: podmínka stability:
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ každá z čoček: přenosová matice: podmínka stability:
27
parametr b z podmínky vyplývá:
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ parametr b z podmínky vyplývá:
28
Odkazy: Saleh B., Teich M.: Fundamentals of Photonics (1 – 4)
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/ Odkazy: Saleh B., Teich M.: Fundamentals of Photonics (1 – 4) Základy fotoniky. Praha, Matfyzpress 1994 Malý P.: Optika, UK Karolinum, 2008
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.