Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Aktuální situace a informace o připravovaných výzvách IROP
PhDr. Aleš Pekárek vedoucí oddělení řízení odboru řízení operačních programů MMR Řídicí orgán IROP Praha Olomouc
2
IROP 2014 - 2020 Financování z Evropského fondu pro regionální rozvoj
Alokace: 4,64 mld. EUR = 122 mld. Kč - z toho cca 31% pro obce a jejich organizace Kofinancování: až 85 % z EFRR a 15 % (příjemce + státní rozpočet – dle pravidel spolufinancování) - projekty obcí: 10 % obce + 5 % státní rozpočet Projekty realizované prostřednictvím CLLD: 95 % EFRR + 5 % příjemce
3
ŘÍDICÍ ORGÁN A ZPROSTŘEDKUJÍCÍ SUBJEKTY
Řídicí orgán: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Zprostředkující subjekty: Centrum pro regionální rozvoj České republiky (CRR) Regionální pobočky CRR v krajských městech = 13 územních pracovišť a pražská centrála; Vybraná města, která jsou nositeli integrovaných územních investic (ITI) První výzvy IROP byly vyhlášeny 31. července 2015
4
Průběžný stav IROP k Vyhlášeno 75 výzev v objemu 112,8 mld. Kč. z EFRR Předloženo 5547 projektů za 81,8 mld. Kč. Z toho v „pozitivních“ stavech 4554 projektů za 70,2 mld. Kč Schváleno k financování projektů za 41 mld. Kč. = zbývá cca 50 mld. Kč, převážně v SC 1.1 (silnice), SC 2.5 (zateplování) a v integrovaných výzvách
5
Integrované nástroje Integrované územní investice (ITI)
Praha, Brno, Plzeň Ostrava, Hradecko-pardubické aglomerace, Ústecko-chomutovská aglomerace, Olomouc (podpora aktivit ze SC: 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.4 a 3.1) Integrované plány rozvoje území (IPRÚ) Karlovy Vary, České Budějovice, Jihlava, Zlín, Liberecko-jablonecká aglomerace, Mladá Boleslav Komunitně vedený místní rozvoj (CLLD) Místní akční skupiny – 180 MAS, předloženo 179 strategií k hodnocení, jejich území tvoří obce s méně než 25 tis. obyvateli. (podpora aktivity ze SC: 1.2, 1.3 (aktivity – stanice IZS, pořízení specializované techniky),2.1,2.2, 2.3 (deinstitucionalizace psychiatrické péče), 2.4, 3.1 a 3.3) Alokace celkem: 28,7 % alokace IROP (1,33 mld. EUR) – ITI 14,1 %, IPRÚ 6,29 %, CLLD 8,39 %
7
Možnosti pro obce Předložit projekt do výzvy pro individuální projekty – tam, kde je obec oprávněným příjemcem Předložit projekt do výzvy pro integrované projekty výzvy ITI/IPRÚ výzvy MAS
8
Integrované nástroje Platí stejné podmínky jako pro individuální projekty v daném specifickém cíli (způsobilost výdajů, územní zaměření, typů příjemců, veřejné podpory, veřejných zakázek apod.) Zároveň je nezbytný soulad s danou integrovanou strategií Žadatel, který chce realizovat projekt v rámci integrované strategie, musí konzultovat svůj projektový záměr před jeho podáním s nositelem příslušné integrované strategie – získat vyjádření Řídicího výboru nositele v případě ITI/IPRÚ Postupy v realizaci stejné jako u individuálních projektů Výjimka: spolu s oznámením o změně v projektu bude příjemce dokládat vyjádření nositele ITI i ZS ITI, resp. MAS v případě projektů CLLD
9
Integrované projekty ITI/IPRÚ - I
Výzva ŘO IROP na podporu integrovaných projektů Výzva nositele IN k předkládání projektových záměrů Zpracování projektového záměru žadatelem Projednání projektového záměru v pracovní skupině ŘV ITI/IPRÚ Vyjádření ŘV ITI/IPRÚ o souladu – nesouladu projektového záměru s integrovanou strategií Zpracování žádosti o podporu v MS žadatelem
10
Integrované projekty ITI/IPRÚ - II
Zpracování žádosti o podporu v MS 2014+ Hodnocení žádosti o podporu na CRR ŘO IROP vydá Rozhodnutí o poskytnutí dotace ITI Vyhlášení výzvy ZS ITI k předkládání žádostí o podporu Hodnocení žádosti o podporu na ZS ITI Závěrečné ověření způsobilosti projektů na CRR
11
CLLD ŘO IROP vyhlásí průběžnou výzvu pro SC 4.1 na předkládání projektů v rámci SCLLD Vyhlášení výzvy MAS k předkládání žádostí o podporu Zpracování žádosti o podporu v MS 2014+ Hodnocení žádosti o podporu MAS Závěrečné ověření způsobilosti projektů na CRR ŘO IROP vydá Rozhodnutí o poskytnutí dotace
12
Struktura IROP
13
VYHLÁšené VÝZVY V IROP vhodné pro obce
Číslo výzvy Vyhlášené výzvy IROP Celková alokace v mld. Kč Vyhlášení 2. Územní plány - uzavřeno 0,600 7/2015 3. Regulační plány - uzavřeno 0,200 9/2015 6. Zlepšení řídicích a administrativních schopností MAS 2,000 9. Územní studie - uzavřeno 0,450 10/2015 13. Revitalizace vybraných památek - uzavřeno 3,529 11/2015 14. Infrastruktura pro předškolní vzdělávání – uzavřeno 1,140 12/2015 15. Infrastruktura pro předškolní vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách – uzavřeno 1,700 16. Energetické úspory v bytových domech – uzavřeno 4,500 18. Podpora bezpečnosti dopravy a cyklodopravy – uzavřeno 0,570 19. Technika pro IZS – uzavřeno 1,750 20. Nízkoemisní a bezemisní vozidla – uzavřeno 1,350 1/2016 21. Muzea – uzavřeno 2,488 2/2016 22. Telematika pro veřejnou dopravu – uzavřeno 0,205 24. Výstavba a modernizace přestupních terminálů – uzavřeno 1,280 3/2016
14
VYHLÁŠENÉ VÝZVY V IROP vhodné pro obce
Číslo výzvy Vyhlášené výzvy IROP Celková alokace v mld. Kč Vyhlášení 26. eGovernment I. 3,012 3/2016 28. SIKSI II 1,033 4/2016 29. Rozvoj sociálních služeb – uzavřeno 0,317 30. Rozvoj sociálních služeb v sociálně vyloučených lokalitách – uzavřeno 0,741 31. Zvýšení kvality návazné péče - uzavřeno 5,011 5/2016 32. Infrastruktura středních škol a vyšších odborných škol - uzavřeno 0,462 33. Infrastruktura středních škol a vyšších odborných škol v sociálně vyloučených lokalitách - uzavřeno 1,078 34. Sociální bydlení - uzavřeno 0,320 6/2016 35. Sociální bydlení v sociálně vyloučených lokalitách- uzavřeno 0,747 36. Stanice Integrovaného záchranného systému 2,094 37. Energetické úspory v bytových domech II 8,750 7/2016 38. Rozvoj infrastruktury komunitních center– uzavřeno 0,141 39. Rozvoj infrastruktury komunitních center v sociálně vyloučených lokalitách – uzavřeno 0,329 40. Vybrané úseky silnic II. a III. třídy – integrované projekty IPRÚ 0,987
15
VYHLÁŠENÉ VÝZVY V IROP vhodné pro obce
Číslo výzvy Vyhlášené výzvy IROP Celková alokace v mld. Kč Vyhlášení 41. Zefektivnění prezentace, posílení ochrany a rozvoje kulturního dědictví – integrované projekty IPRÚ 0,592 7/2016 42. Vybrané úseky silnic II. a III. třídy – integrované projekty ITI 4,585 8/2016 45. Dokumenty územního rozvoje – komunitně vedený místní rozvoj 0,100 46. Infrastruktura základních škol – uzavřeno 0,647 47. Infrastruktura základních škol v sociálně vyloučených lokalitách - uzavřeno 1,511 48. Kulturní dědictví – integrované projekty ITI 1,348 49. Deinstitucionalizace sociálních služeb II. - uzavřeno 1,529 50. Udržitelná doprava – integrované projekty ITI 6,955 9/2016 51. Udržitelná doprava – integrované projekty IPRÚ 2,980 52. Revitalizace vybraných památek II - uzavřeno 1,825 53. Udržitelná doprava – komunitně vedený místní rozvoj 1,700
16
VYHLÁŠENÉ VÝZVY V IROP vhodné pro obce
Číslo výzvy Vyhlášené výzvy IROP Celková alokace v mld. Kč Vyhlášení 54. Deinstitucionalizace psychiatrické péče 2,000 9/2016 55. Komunitně vedený místní rozvoj - kulturní dědictví 0,450 10/2016 56. Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání 0,177 57. Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání (SVL) 0,415 58. Infrastruktura pro předškolní vzdělávání (ITI) 0,629 59. Infrastruktura pro předškolní vzdělávání (IPRÚ) 0,396
17
VYHLÁŠENÉ VÝZVY V IROP vhodné pro obce
Číslo výzvy Vyhlášené výzvy IROP Celková alokace v mld. Kč Vyhlášení 60. Sociální infrastruktura (ITI) 1,414 11/2016 61. Sociální infrastruktura (IPRÚ) 0,999 62. Komunitně vedený místní rozvoj - sociální infrastruktura 2,000 66. Regionální vzdělávání (ITI) 4,197 12/2016 67. Regionální vzdělávání (IPRÚ) 1,184
18
Harmonogram výzev IROP 2017
Výzvy v roce 2017, kde mohou být příjemci obce Číslo výzvy SC Vyhlášené/plánované výzvy IROP Celková alokace v mld. Kč Vyhlášení Plánované datum ukončení příjmu žádostí o podporu 68 4.1 Komunitně vedený místní rozvoj - vzdělávání 2,000 Vyhlášeno 10/2022 69 Komunitně vedený místní rozvoj - řešení rizik 0,500 70 1.1 Vybrané úseky silnic II. a III. třídy - II. 12,230 12/2018 71 Komunitně vedený místní rozvoj - zdravotnictví 0,200 10/2022 72 1.2 Cyklodoprava II.* 0,294 09/2017 73 2.1 Výstavba a modernizace přestupních terminálů II. 0,570 09/2017 74 Rozvoj infrastruktury polyfunkčních komunitních center 1,400 11/2017 75 2.3 Deinstitucionalizace psychiatrické péče II. 07/2020 77 Deinstitucionalizace sociálních služeb III. 0,235 09/2017 78 Sociální bydlení II. 0,705 11/2017 79 Sociální bydlení II (SVL) 1,647 80 2.5 Energetické úspory v bytových domech III. 11,08 12/2017
19
Harmonogram výzev IROP 2018
Výzvy v roce 2017, kde mohou být příjemci obce Číslo výzvy SC Vyhlášené/plánované výzvy IROP Celková alokace v mld. Kč Vyhlášení Plánované datum ukončení příjmu žádostí o podporu 81 2.1 Rozvoj sociálních služeb II. 0,176 03/2018 09/2018 82 0,411 09/2018
20
Pobočky CRR ČR
21
Snížení energetické náročnosti v sektoru bydlení
Specifický cíl 2.5 Snížení energetické náročnosti v sektoru bydlení alokace 14 mld. Kč podpora panelových i nepanelových bytových domů mimo Prahu evidovány žádosti na všechny typy bytových domů (od 4 do 200 bytů) 2 vyhlášené výzvy (16. – uzavřená, 37 – otevřená) výše podpory závislá na výši úspor energie (podobný princip jako v programu Nová zelená úsporám) V 37. výzvě bylo předloženo 714 žádostí v celkovém úhrnu 4,28 mld. Kč celkových způsobilých výdajů. Aktuálně administrujeme žádosti za 1,25 mld. Kč příspěvku z EFRR.
22
Snížení energetické náročnosti v sektoru bydlení
Specifický cíl 2.5 Snížení energetické náročnosti v sektoru bydlení Výstupy z Monitorovacího výboru IROP: Schválena nová hodnotící kritéria (v návaznosti vyhlášena revize 37. výzvy); Schváleny změny Programového dokumentu (revize Programového dokumentu IROP bude zveřejněna v prosinci 2017) Schválená hodnotící kritéria se týkala převážně zdrojů tepla a proto byla v návaznosti na schválení kritérií vyhlášena revize 37. výzvy tak, aby bylo možné alespoň některé projekty dokončit ještě před začátkem nové topné sezóny.
23
Změna hodnotících kritérií
V oblasti zateplování a výměny oken a dveří bez faktických změn; Snížení hodnotících kritérií v oblasti zdrojů tepla; Rozšíření možností pro podporu výměny zdrojů tepla: výměna plyn – plyn výměna plyn – tepelné čerpadlo výměna elektřina – tepelné čerpadlo podpora připojení bytového domu k soustavám zásobování tepelnou energií Změna hodnotících kritérií – kritéria týkající se zateplení a výměny oken se osvědčila (včetně podpory ve dvou úrovní – 30 a 40 %) a proto nedošlo k zásadním změnám. V případě zdrojů tepla jsme se snažili maximálně zvýšit dostupnost jednotlivých čistých zdrojů tepla (z dotazů od potenciálních žadatelů vyplynul zájem o výměnu starých plynových kotlů za nové, výměnu elektrického vytápění za tepelná čerpadla nebo o připojení k soustavám zásobování tepelnou energií).
24
Změna programového dokumentu
Rozšíření příjemců o bytová družstva, jako správce bytových domů; Realokace části prostředků (3 mld. Kč) z SC 2.5 do SC 2.4 (vzdělávání). - realokace je bez vlivu na výši generovaných úspor do roku (dle Národního akčního plánu energetické účinnosti ČR); - vzhledem k hladinám podpory (ve výši 30 a 40 % z celkových způsobilých výdajů) není ohroženo plnění cílových hodnot indikátorů sledovaných v SC 2.5. Naopak cílové hodnoty indikátorů sledujících počty bytových jednotek byly navýšeny. Do roku 2020 za IROP přislíbeno uspořit 3,6 PJ energie Vzhledem k nižším hladinám podpory, než bylo předpokládáno při vyjednávání programu, byly změněny cílové hodnoty indikátorů následovně: Počet domácností s lépe klasifikovanou spotřebou energie: ze navýšeno na Počet domácností se sníženou spotřebou energie bez zlepšení klasifikace spotřeby energie: z sníženo na (vzhledem k trendu předkládaných projektů – většina žádostí zlepšuje energetickou klasifikaci a tedy nenaplňuje tento indikátor)
25
Analýza absorpční kapacity
Struktura vlastnictví bytových domů většina žádostí podávána v území s vyšším počtem SVJ a bytových družstev (viz kartodiagramy na dalším slajdu); po revizi Programového dokumentu IROP lze očekávat více žádostí z území s větším zastoupením bytových družstev; neexistuje seznam vlastníků bytových domů z řad obcí, fyzických osob a firem. Tyto subjekty tedy nelze přímo oslovit. Napřímo oslovujeme Společenství vlastníků jednotek, bytová družstva a obce prostřednictvím ů, článků a inzerce v tematických časopisech týkajících se správy bytových domů. Ostatní subjekty (fyzické osoby, obchodní korporace) lze oslovovat obtížně – neexistuje žádný soupis vlastníků bytových domů. V případě obcí také neexistuje seznam obcí, které mají bytový fond. Proto je oslovujeme spíše s nabídkou zveřejnění článku v jimi vydávaných radničních listech. Obce většinou sami vyhledávají dotační příležitosti (vyplynulo z dotazníkového průzkumu, který proběhl v dubnu).
26
Analýza absorpční kapacity
V IROP máme žádosti o podporu z celkem 140 území správních obvodů ORP. Žádosti nejsou podávány tam, kde je nízký počet společenství vlastníků jednotek a bytových družstev (např. rozmezí Pardubického kraje a kraje Vysočina a také z některých částí Jihomoravského kraje. Určitou výjimku tvoří ORP na rozhraní Středočeského a Ústeckého kraje, kde je zastoupení SVJ a BD větší, žádosti o podporu ale nejsou předkládány.
27
Analýza absorpční kapacity
Aktivity k rozšíření absorpční kapacity: přidání nového typu příjemců - bytová družstva jako správce bytových domů (platné až od zveřejnění revize Programového dokumentu IROP); možnost předložit žádost v režimu de minimis (lze podpořit i projekty zahájené před podáním žádosti o podporu); rozšíření podporovaných aktivit: výměna plyn – plyn výměna plyn – tepelné čerpadlo výměna elektřina – tepelné čerpadlo podpora připojení bytového domu k soustavám zásobování tepelnou energií Přidáním bytových družstev jako správců bytových domů dojde k nárůstu absorpční kapacity až o cca 10 %. Vzhledem ke kombinovanému vlastnictví těchto bytových domů lze předpokládat vyšší zastoupení domů, do kterých zatím nebyl z energetického hlediska investováno a tedy i vyšší potenciál pro poskytnutí podpory. Umožněním předložení žádosti v režimu de minimis a zároveň rozšířením podporovaných aktivit v oblasti zdrojů tepla mohou požádat o podporu také vlastníci BD, kteří v minulosti provedli výměnu zdroje tepla a nyní chtějí provést částečné nebo komplexní zateplení. Rozšíření podporovaných aktivit – z nejžádanějších opatření se jedná o výměnu starých plynových kotlů na nové nebo výměnu elektrického vytápění za tepelné čerpadlo.
28
10. výzva IROP – kybernetická bezpečnost
Vyhlášení výzvy: Příjem žádostí: od do , příjem může být při vyčerpání alokace ukončen dříve nebo může být alokace navýšena Průběžná výzva – hodnocení projektů probíhá průběžně podle data podání žádosti Datum zahájení realizace projektu: od Datum ukončení realizace projektu: do realizace projektu nesmí být ukončena před datem podání žádosti o podporu.
29
10. výzva IROP – alokace Alokace výzvy Kč v mil. EFRR 1 200,0
národní spolufinancování 211,7 celkem 1 411,7 Výše celkových způsobilých výdajů vč. DPH Minimální - Maximální Kč Kč
30
10. výzva IROP – kybernetická bezpečnost Oprávnění žadatelé
organizační složky státu, příspěvkové organizace organizačních složek státu státní organizace státní podniky kraje organizace zřizované nebo zakládané kraji obce (kromě Prahy a jejích částí) organizace zřizované nebo zakládané obcemi (kromě Prahy a jejích částí)
31
10. výzva IROP – kybernetická bezpečnost Podpořené projekty oprávněných žadatelů zabezpečující:
kritickou informační infrastrukturu (KII), významné informační systémy (VIS) nebo informační systémy základních služeb ISZS), které sami spravují KII, VIS nebo ISZS, které spravuje oprávněnému žadateli podřízená a jím ovládaná organizace, která je taktéž oprávněným žadatelem KII, VIS nebo ISZS jiného oprávněného žadatele , které nespadají pod KII/VIS/ISZS, a které oprávněný žadatel sám spravuje nebo které spravuje oprávněnému žadateli podřízená a jím ovládaná organizace, která je taktéž oprávněným žadatelem. Žadatelé zabezpečující KII, VIS nebo ISZS musí být současně správci alespoň jedné KII, VIS nebo ISZS. ostatní informační (IS) a komunikační (KS) systémy
32
10. výzva IROP – podporované aktivity
Podporované aktivity v této výzvě jsou rozděleny na hlavní a vedlejší. Na hlavní aktivitu projektu musí být zaměřeno minimálně 85 % způsobilých výdajů projektu. Jedná se o specifické kritérium přijatelnosti projektu. Hlavní podporovanou aktivitou je zabezpečení KII/VIS/ISZS/ v souladu se standardy kybernetické bezpečnosti podle zákona č. 181/2014. Sb., o kybernetické bezpečnosti, ve znění pozdějších a doprovodných předpisů. IS/KS
33
10. výzva IROP – Hlavní podporované aktivity
Budou podpořena tzv. technická opatření dle zákona č. 181/2014 Sb. fyzická bezpečnost, nástroj pro ochranu integrity komunikačních sítí, nástroj pro ověřování identity uživatelů, nástroj pro řízení přístupových oprávnění, nástroj pro ochranu před škodlivým kódem, nástroj pro zaznamenávání činnosti KII a VIS, jejich uživatelů a administrátorů, nástroj pro detekci kybernetických bezpečnostních událostí, nástroj pro sběr a vyhodnocení kybernetických bezpečnostních událostí, aplikační bezpečnost, kryptografické prostředky, nástroj pro zajišťování úrovně dostupnosti informací, bezpečnost průmyslových a řídicích systémů.
34
10. výzva IROP – vedlejší podporované aktivity
pořízení studie proveditelnosti zpracování zadávacích podmínek k zakázkám a na organizaci výběrových a zadávacích řízení bezpečnostní audit a penetrační testy cloudová řešení (do doby ukončení realizace projektu) projektová dokumentace stavebních prací a úpravy technický dozor investora, BOZP, autorský dozor povinná publicita odborné konzultace a dozor při implementaci
35
10. výzva IROP – finanční limity
Limity výdajů na projektové aktivity: Finanční limity Na jednotlivá technická opatření jsou v rámci projektu uplatňovány následující finanční limity: projekt realizující 1 technické opatření: 2–20 mil. Kč celkových způsobilých výdajů, projekt realizující 2 technická opatření: 2–26 mil. Kč celkových způsobilých výdajů, projekt realizující 3 technická opatření: 2–32 mil. Kč celkových způsobilých výdajů, projekt realizující 4 technická opatření: 2–38 mil. Kč celkových způsobilých výdajů atd. Od dvou technických opatření je nárůst celkových způsobilých výdajů vždy o 6 mil. Kč, až do výše maximálních celkových způsobilých výdajů projektu stanovených v této výzvě, tzn. 300 mil. Kč.
36
10. výzva IROP – způsobilé výdaje
Způsobilé výdaje na hlavní aktivitu projektu minimálně 85 % celkových způsobilých výdajů projektu. Pořízení majetku pořízení drobného hmotného majetku – HW pořízení drobného nehmotného majetku – SW pořízení dlouhodobého hmotného majetku – HW pořízení dlouhodobého nehmotného majetku – SW výdaje na koncová zařízení nezbytná pro realizaci technických opatření výdaje na stavební úpravy a stavební práce na realizaci bezpečnostních technických opatření, zejména opatření fyzické bezpečnosti nebo omezení přístupu k zařízením průmyslových řídicích systému
37
10. výzva IROP – způsobilé výdaje
Způsobilé výdaje na vedlejší aktivity projektu maximálně 15 % celkových způsobilých výdajů projektu Pořízení služeb bezprostředně souvisejících s realizací projektu výdaje na zpracování studie proveditelnosti (podle přílohy č. 2 těchto Pravidel), výdaje na zpracování zadávacích podmínek k zakázkám a na organizaci výběrových a zadávacích řízení výdaje na bezpečnostní audit a penetrační testy odborné konzultace a dozor při implementaci výdaje na cloudová řešení (do doby ukončení realizace projektu) technický dozor investora, BOZP, autorský dozor projektová dokumentace pro stavební úpravy
38
zákon č. 181/2014 Sb. o kybernetické bezpečnosti:
TECHNICKÁ OPATŘENÍ PODLE ZKB zákon č. 181/2014 Sb. o kybernetické bezpečnosti: 12 technických opatření ZKB = co můžete z 10. výzvy financovat: „a) fyzická bezpečnost, b) nástroj pro ochranu integrity komunikačních sítí, c) nástroj pro ověřování identity uživatelů, d) nástroj pro řízení přístupových oprávnění, e) nástroj pro ochranu před škodlivým kódem, f) nástroj pro zaznamenávání činnosti kritické informační infrastruktury a významných informačních systémů, jejich uživatelů a administrátorů, g) nástroj pro detekci kybernetických bezpečnostních událostí, h) nástroj pro sběr a vyhodnocení kybernetických bezpečnostních událostí, i) aplikační bezpečnost, j) kryptografické prostředky, k) nástroj pro zajišťování úrovně dostupnosti informací a l) bezpečnost průmyslových a řídících systémů.“ - nově i ti, kdo nedrží KII/VIS 10. výzva IROP 38
39
a) fyzická bezpečnost PŘÍKLADY keypad u dveří do serverovny
kamerový systém sledující serverovnu ochrana přístupu k datovým kabelům: dveře, mříže, zábrany b) nástroj pro ochranu integrity komunikačních sítí perimetr: firewall/IPS systém přenos: přístup zaměstnanců přes VPN řešení DMZ, segmentace sítě, air-gap řešení b) IPS: schopen hledat anomálie oproti běžnému stavu (funkce NBA) Air gap izolace od interentu 10. výzva IROP 39
40
c) nástroj pro ověřování identity uživatelů
PŘÍKLADY c) nástroj pro ověřování identity uživatelů enterprise password management systémy dvoufaktorová autentizace pro (vzdálené) přihlášení d) nástroj pro řízení přístupových oprávnění řízení úrovní uživatelských oprávnění c) enterprise password management systémy napříč stanicemi & mobily uplatnění požadavků na silné heslo & jeho obnovu systémy dvoufaktorové autentizace přes SMSku do mobilu integrované do special aplikace typu Authy HW tokeny atd. Identity management – lze zařadit pod obě kategorie. 10. výzva IROP 40
41
PŘÍKLADY e) nástroj pro ochranu před škodlivým kódem
pokročilá antivirová řešení: heuristika, sandboxing atd. web application firewall (WAF) zkoumání ů, ochrana mobilních zařízení atd. f) nástroj pro zaznamenávání činnosti KII a VIS, jejich uživatelů a administrátorů log management systémy: kdo, kdy a co dělal automatické alerty: změna systémových nastavení, neúspěšné pokusy v důsledku nízkého oprávnění atd. A web application firewall (WAF) aplikuje předem daná pravidla na HTTP provoz z/do aplikace brání např. proti cross-site scripting (XSS), SQL injection atd. 10. výzva IROP 41
42
PŘÍKLADY g) nástroj pro detekci kybernetických bezpečnostních událostí
např. funkce log managementu umožňující automatické vyhodnocení logů h) nástroj pro sběr a vyhodnocení kybernetických bezpečnostních událostí sběr událostí (log management) sledování síťového provozu: TAPy, sondy, kolektory (projekt NCKB, MF, MPSV, MSp) automatické korelace, detekce anomálií a reporting: SIEM (projekt Moravskoslezského kraje) SIEMA web application firewall (WAF) is an application firewall for HTTP applications. It applies a set of rules to an HTTP conversation. Generally, these rules cover common attacks such as cross-site scripting (XSS) and SQL injection. vše na jedné obrazovce vše v reálném čase IBM Q-Radar, HP ArcSight, Splunk.. 10. výzva IROP 42
43
i) aplikační bezpečnost
PŘÍKLADY i) aplikační bezpečnost skenery zranitelností & automatické opravy (Projekt vulnerability management – MSp) aplikační whitelisting pro stanice i mobilní zařízení j) kryptografické prostředky šifrování ů: centrální správa a distribuce klíčů, integrace do ových klientů, certifikační autority šifrování dat na stanicích, serverech a mob. zařízeních 10. výzva IROP 43
44
k) nástroj pro zajišťování úrovně dostupnosti informací
PŘÍKLADY k) nástroj pro zajišťování úrovně dostupnosti informací sledování dostupnosti služeb & HW komponent jako součást všech projektů: redundance, zálohování dat v jiné lokalitě, záložní zdroj energie pro serverovnu atd. l) bezpečnost průmyslových a řídících systémů prvky fyzické bezpečnosti na ochranu ICS/SCADA nástroje a služby pro vzdál. připojení – např. VPN nástroje pro řízení zranitelností sledování dostupnosti služeb & HW komponent – viz VŘ Minist. dopravy „Dodávka nástroje pro zajišťování úrovně dostupnosti informací“: „Sledování dostupnosti minimálně následujících typů služeb: webové služby, jmenné služby, služby přesného času, služby řadiče domény MS Windows, služby Active Directory, LDAP, RADIUS, databázové služby. Sledování zatížení komponent minimálně následujících typů zařízení: síťové přepínače (switches), síťové směrovače (routers), servery s operačními systémy VMware, Hyper-V, MS Windows a Linux, DNS servery, NTP servery, řadiče domén MS Windows, LDAP, RADIUS servery, databázové servery (minimálně MS SQL a Oracle)“ 10. výzva IROP 44
45
10. výzva IROP – přílohy Povinné přílohy k žádosti o podporu – Změna – již není potřeba: Souhlasné stanovisko Národního bezpečnostního úřadu Výpis z rejstříku trestů !
46
IROP – IZS (aktuální situace)
Vyhlášeny celkem 4 výzvy pro IZS: 19. výzva – Technika IZS – ukončena (předčasně) – alokace 1,52 mld. Kč z EFRR, registrováno 355 projektů za 4,18 mld. Kč z EFRR, podpořeno 166 projektů, 7 náhradních projektů 27. výzva – Vzdělávací a výcviková střediska IZS – ukončení leden 2018 – alokace 870 mil. Kč z EFRR, zatím registrováno 17 projektů za 698 mil. Kč z EFRR. – obce nejsou způsobilými žadateli 36. výzva – Stanice IZS ukončena (předčasně) – alokace 1,78 mld. Kč z EFRR, registrováno 151 projektů za 2,94 mld. Kč z EFRR, prozatím doporučeno 73 projektů za 1,47 mld. Kč z EFRR 69. výzva – IZS – CLLD – alokace 475 mil. Kč z EFRR – otevřena do října 2022 (technika + stanice)
47
Odbor řízení operačních programů
DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST PhDr. Aleš Pekárek Odbor řízení operačních programů Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.