Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Argumentace v odborném textu
Odborný text je v zásadě teze, nebo souhrn tezí, které se snažíte argumentačně obhájit. Způsob argumentace je tedy klíčový pro uspořádání textu.
2
Pro korektní debatu je třeba rozlišit:
Tvrzení – nijak podložený názor nebo hodnocení; v odborném textu bezcenná věc Hypotéza – domněnka, pokus o vysvětlení nějakého (většinou širšího) okruhu jevů; je určena k dalšímu ověřování Teze – konkrétněji zacílené tvrzení/myšlenka, opírající se o nějaké argumenty – může stát na konci i začátku argumentace Fakta – jednoznačná, objektivně doložitelná a evidovatelná skutečnost Argument – podpůrné body, ideálně v podobě fakt, sloužící k potvrzení nebo vyvrácení teze či hypotézy
3
Dokazování, vyvození, ověření hypotézy
Argumentaci je možné vést v zásadě třemi základními cestami: Dokazování – vyslovím tezi a snáším na její podporu argumenty/fakta. Vyvození – předložím argumenty/fakta, ze kterých vyvodím tezi. Ověřování hypotézy – kombinace obojího: vyslovím tezi, snáším argumenty, které ji mají ověřit, a na jejich základě vyslovím výslednou, dokonalejší tezi Jde jen o základní schéma, v konkrétních případech je struktura komplikovaná – argumentace může zabrat odstavec, studii i knihu, mohou se objevit dílčí teze podporující hlavní teze apod.
4
Dokazování Santini postavil plaské dvory Kalec a Hubenov. Oba nesou jeho rukopis patrný například na hospodářských dvorech ve Žďáru nad Sázavou, kde je Santiniho působení doloženo. Pro plaské cisterciáky navíc Santini dlouhodobě pracoval.
5
Vyvození Plaské dvory Kalec a Hubenov nesou podobný rukopis, jako hospodářské dvory u Žďáru nad Sázavou, které projektoval Santini. Vznikaly navíc v době, kdy Santini pro plaské cisterciáky pracoval. Lze se tedy domnívat, že autorem Kalce a Hubenova je Jan Blažej Santini.
6
Ověřování hypotéz Santini pracoval pro plaské cisterciáky až do své smrti, lze se tedy domnívat, že projektoval i jiné stavby, než vlastní klášter v Plasích. V době, kdy Santini pro tento říád pracoval, vznikly dvory Kalec a Hubenov. Ty nesou Santiniho rukopis – podobné dvory Santini projektoval také pro Žďár nad Sázavou. Lze se tedy domnívat, že Santini pro Plasy projektoval kromě kláštera i některé hospodářské dvory.
7
Dokazování Santini postavil plaské dvory Kalec a Hubenov. Oba nesou jeho rukopis, který patrný například na hospodářských dvorech ve Žďáru nad Sázavou, kde je jeho působení doloženo. Pro plaské cisterciáky navíc Santini dlouhodobě pracoval.
8
Příklady chybné a nefér argumentace
Účelový výběr faktů Santini je doložen jako stavitel plaských cisterciáků. Proto musel stavět i Kalec a Hubenov. Nic to nedokazuje, v Plasech jsou doloženi i další autoři. Přílišná obecnost Hubenov nese zřetelné rysy Santiniho rukopisu a je to proto evidentně jeho dílo. Jaké to jsou rysy? V čem přesně jsou Santiniovské? (častý kunsthistorický prohřešek!)
9
Příklady chybné a nefér argumentace
Falešné vyvození Santini stavěl barokně goticky. Hubenov ale není barokně gotický. Tím pádem Santini nemůže být jeho autorem. Vyvození neplatí, Santini nestavěl jen barokně goticky. Hra na emoce, aneb „jak všichni vědí“ Není myslitelné, že by opat Tyttl pověřil stavbou tak významných areálů někoho jiného, než Santiniho. Pravděpodobné to možná není, ale myslitelné ano. Je všeobecně známo, že Santini postavil dvory v Kalci a Hubenově. Doplněno řádným odkazem na literaturu by to bylo přijatelné tvrzení, korektnější by ale i tak byla jiná formulace (většina badatelů se shoduje, že…)
10
Příklady chybné a nefér argumentace
Tautologie, aneb zacyklení Santini u Žďárských dvorů není archivně doložen, tyto stavby ale mají stejný rukopis jako dvory, které prováděl pro opata Tyttla z Plas. Zde také chybí archivní doklad, ale Santiniho autorství zde ze srovnání ze Žďárskými stavbami jasně vyplývá. Santini je autor Žďáru, protože je to autor Plas, protože je to autor Žďáru… Na tak krátké ploše to vypadá absurdně, ale na ploše dvou stránek či kapitol se toho dopustíte raz dva.
11
Obecné zásady, aneb etika badatele
Vše vysvětlujte. Je lepší mít upovídaný text, než nedůvěryhodný souhrn tezí. Buďte srozumitelní a přehlední. Klíčem k úspěšné argumentaci je to, že jí druhý porozumí. Vždy zmiňujte/citujte i názory, se kterými nesouhlasíte. Oponenty nikdy neshazujte, přiznejte jim naopak jejich silné stránky. Pokud jste si vědomi toho, že proti Vaší tezi existují protiargumenty, odkazujte na ně. Pokud víte o dalších slabinách své teze, přiznejte je. Vyplývá-li z Vašich argumentů více možných závěrů, popište je všechny, ne pouze ten, který se Vám hodí. Vždy se ale k jednomu závěru otevřeně přikloňte a svůj výběr vysvětlete. Buďte korektní, ale čitelní – musí být jasné, jakou pozici zastáváte. Historie umění je interpretativní věda. Pište s pokorou a nikdy se netvařte, že jste našli definitivní odpovědi.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.