Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Podmět a přísudek Autor: Mgr. Marcela Kašpárková Vytvořeno: 15. dubna Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Téma: Podmět a přísudek Pomůcky: notebook, dataprojektor, tabule, papíry, psací potřeby Anotace: Materiál slouží k prezentaci učiva o stavbě věty a je doplněn o praktické procvičení. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. VY_32_INOVACE_19_16
2
PŘÍSUDEK Přísudek – je nejdůležitější člen věty. Bývá vyjádřen: 1. slovesem ve tvaru určitém: Př.: Jana hraje na kytaru. 2. tvarem slovesa s neplným významem + podstatným nebo přídavným jménem: Př.: Petr je veselý. Jana se stane kadeřnicí. VY_32_INOVACE_19_16
3
Doplň do vět vhodný přísudek
Babička a dědeček ………………. o víkendu na návštěvu. …………... vlakem, protože ………… daleko od nás. Když k nám ………… , maminka jim ………….… oběd. Potom jsme …………… do obývacího pokoje a ………… fotky z dovolené. Babička s dědou rádi ………………….., ………. na kolech, …………….. hrady a zámky, … hudbu a …………….. knížky, ………………. křížovky, prostě oni se nikdy ……………. . VY_32_INOVACE_19_16
4
PODMĚT Podmět je vždy v 1. pádě. Ptáme se pádovou otázkou: Kdo, co? + přísudkem. Podmět bývá vyjádřen: 1. podstatným jménem Př.: Jana si koupila dobrou knihu. 2. přídavným jménem Př.: Známý přišel taky. 3. zájmenem Př.: Ona umí dobře vařit. 4. číslovkou Př.: Dva jsou víc než jeden. VY_32_INOVACE_19_16
5
Doplň vhodný podmět Ve škole se …………. učí číst, psát, počítat, malovat. V letadle roznášely …………….. cestujícím občerstvení. …………….. nám uvařila v neděli výborný oběd. Na stavbě pracovali ……………. a ……………. . V zoologické zahradě se volně probíhaly ……………. . Starý ………….. si zavolal své tři syny, aby vybral svého nástupce. Mezi lesy se klikatila úzká ……………… . Venku svítí …………… a ……………… je krásně modré. VY_32_INOVACE_19_16
6
PODMĚT NEVYJÁDŘENÝ Podmět nemusí být vždy vyjádřen. Nevyjádřený podmět – můžeme si ho domyslet z předcházející věty nebo ze situace. Př.: Tatínek se vrátil ze služební cesty. Přivezl nám dárečky. (Podmět v obou větách je tatínek.) VY_32_INOVACE_19_16
7
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Podmět a přísudek jsou základní větné členy. Základní skladební dvojice je sama větou: Jana zpívá. Petr si čte. Rodiče odjeli. Babička čte. VY_32_INOVACE_19_16
8
Vyhledej základní skladební dvojice
U mlýna rozkvétají léčivé byliny. Strýček šel do lesa a přinesl košík plný hub. V neděli pojede celá naše rodina na výlet. V dálce děti uviděly vrcholky hor, kde měly lyžovat. Na stromě sedí kosi a holubi létají nad nimi. V cirkuse vystupovali klauni. Rybáři chytají ryby na červy nebo žížaly. Náš Jirka vyhrál výtvarnou soutěž. Na návsi stál vůz naložený pytli s obilím. VY_32_INOVACE_19_16
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.