Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Mgr. Michal Oblouk
2
činnost, kterou člověk vykonává uvědoměle X chování = projevy člověka, živočichů a jiných organismů
základní druhy: agresivní – bezohledně prosazuji svůj názor, neberu ohled na ostatní pasivní – mám strach vyslovit svůj názor, nedokážu říct NE, raději ustoupím asertivní – jsem schopný prosadit svůj názor, srozumitelně a jasně říkám, co chci a co nechci, chovám se klidně, nekřičím, nerozčiluji se, vyslechnu argumenty druhých JEDNÁNÍ
3
JEDNÁNÍ
4
AGRESIVITA sklon k nepřátelskému, útočnému jednání osob i živočichů
projevuje se agresemi = napadení, útočné jednání základní druhy: instrumentální - záměrem je dosažení určitého cíle emocionální - projevuje se útokem na jinou osobu, případně poškozováním majetku projevy: napadnutí – fyzické násilí, útok, nepřímá agrese – intriky, pomlouvání, popudlivost – pohotovost k afektivní explozi, negativismus – oponování, nevole, resentiment – nenávist, nevraživost, závistivost, podezřívání – projekce nepřátelství na druhé, verbální agrese – nadávky, jízlivost, nepřiměřená ironie AGRESIVITA
5
ASERTIVITA schopnost prosazovat jiný názor, stanovisko nebo zájem
důležitá komunikační dovednost umožňuje jasně vyjádřit a prosadit naše názory a myšlenky, aniž bychom narušovali práva ostatních asertivní techniky: „POŠKRÁBANÁ GRAMODESKA“ – člověk jasně a jednoznačně opakuje svůj požadavek stále dokola „POŽÁDÁNÍ O LASKAVOST“ – člověk by se neměl bát vyjádřit svá přání, pokud něco chce, měl by o to umět požádat, a ne čekat, zda to ostatním dojde „OTEVŘENÉ DVEŘE“ – dokážeme svému protivníkovi dát za pravdu, soustředíme se na fakta, v rozhovoru najdeme pravdivou nebo jen částečně pravdivou myšlenku, se kterou souhlasíme „PŘIJATELNÝ KOMPROMIS“ – dosažení oboustranné spokojenosti, nabídka pro obě strany přijatelného kompromisu „ODMÍTNUTÍ aneb UMĚNÍ ŘÍCI NE“ – pokud s něčím nesouhlasíme, něco nechceme, máme právo říci „ne“ bez jakéhokoliv pocitu viny ASERTIVITA
7
srážka/střet dvou nebo několika neslučitelných snah, sil, potřeb, zájmů, citů, hodnot, tendencí nebo nesmiřitelných stran, které se nechtějí nebo nemohou dohodnout spor přirozená součást života – máme různé pohledy na stejnou situaci konflikty se dají řešit KONFLIKT
8
intrapersonální – uvnitř jedince, např
intrapersonální – uvnitř jedince, např. volba mezi dvěma kladnými situacemi (apetence) nebo dvěma nepříjemnými situacemi (averze) interpersonální – mezi lidmi, nejčastěji vznikají kvůli majetku, psychologickým potřebám nebo určitým hodnotám, 3 typy: skupinový, meziskupinový a mezi jedincem a skupinou DRUHY KONFLIKTŮ
9
antagonistický – vzniká na základě třídní společnosti, střet zájmů sociálních skupin
institucionalizovaný – účastníci sledují konkrétní cíl, probíhá podle daných společenských pravidel latentní – skrytý, není veřejně rozpoznán ani uznáván, nemůže být řešen neformální – neřešený úřady, soudy potlačený – odehrává se v sociální skupině, kde není možné projevovat nepřátelské pocity otevřeně pravý – zúčastněné strany používají konflikt k dosažení konkrétních cílů nepravý – cílem je uvolnit napětí sociální – protiklad zájmů, spor mezi sociálními vrstvami či třídami, ve kterém se užívá nátlakových prostředků a bojů k dosažení vlastních cílů či odvrácení vlastní porážky TYPY KONFLIKTŮ
10
FÁZE MEZILIDSKÉHO KONFLIKTU
varovné příznaky sdělení odlišných stanovisek provázené snahou o jejich vysvětlení – možnost vyřešení vyostření odlišných názorů - přerušení vzájemných kontaktů, destrukce (napadání) vyčerpání FÁZE MEZILIDSKÉHO KONFLIKTU
11
TYPY CHOVÁNÍ V KONFLIKTU
útok – konfrontace, hádka, jedna strana útočí na druhou, navzájem se nechtějí poslouchat, cílem je prosadit svou variantu řešení únik – vyhýbání se konfliktu, snaha problém nevidět, vymluvit se z něho, nic neřešit nebo utéct řešení – dohoda, kompromis, přijatelné pro obě strany, snaha o problému hovořit, neobviňovat se, nenapadat se TYPY CHOVÁNÍ V KONFLIKTU
12
ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Konflikt
ZDROJE
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.