Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B_05 Osobnosti vědy I. Téma: Dějepis 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
2
Osobnosti vědy I. Mgr. Lenka Kudrnová
3
Alessandro Volta italský fyzik, vynalezl elektrický článek,
kondenzátor, elektrometr narodil se jako sedmé dítě do šlechtické rodiny, dlouho nemluvil, proto se o něm soudilo, že je slabomyslný zkoumal mnohé oblasti fyziky – magnetismus, složení vzduchu a elektrický výboj, kovy a jejich vlastnosti je po něm pojmenována jednotka elektrického napětí – volt po srdeční mrtvici ohluchl a oslepl tvrdil, že živočišná elektřina je výsledkem reakcí dvou kovů
4
Voltův sloup – první baterie
první elektrický článek produkující proud, sestrojen v roce 1800 jednalo se o galvanickou baterii tvořenou několika sériově zapojenými elektrickými články se zinkovou a měděnou elektrodou
5
Luigi Galvani italský lékař a fyzik, proslavil se zejména
pokusy se živočišnou elektřinou byl průkopníkem moderního porodnictví, jako první zkoumal elektrické jevy při pohybech svalů Galvani se domníval, že svými pokusy objevil nový jev – živočišnou elektřinu, která je nervy roznášena do svalů (svaly ji však také mohou vyrábět) tento tzv. vitalistický pohled byl vyvrácen A. Voltou – elektřina vzniká chemickou reakcí dvou kovů
6
André-Marie Ampère francouzský matematik a fyzik, zkoumal
oblast magnetismu a elektrodynamiky nikdy nenavštěvoval školu, vzdělával jej doma otec ohromné deprese mu způsobila otcova smrt – 1793 byl sťat gilotinou jeho osobní život byl složitý, na jeho konci trpěl existenčními obtížemi stanovil pravidlo pravé ruky pro přímý vodič a pro cívku, je autorem mnoha měřících technik, vynalezl galvanometr a komutátor (sběrač proudu magnetoelektrických strojů)
7
André-Marie Ampère věnoval se také zemskému magnetismu a pohybům Země okolo Slunce zabýval se také botanikou a chemií snažil se roztřídit vědy jako první použil pojem kybernetika je po něm pojmenována jednotka elektrického proudu Na základě obrázku vysvětli Ampérovo pravidlo pravé ruky pro vodič.
8
Georg Simon Ohm německý fyzik
při studiích žil značně bohémským životem, což vyvolávalo četné spory s otcem zabýval se výzkumem elektřiny a akustiky je autorem tzv. Ohmova zákona Proud procházející vodičem je přímo úměrný napětí mezi konci vodiče a nepřímo úměrný elektrickému odporu vodiče. je po něm pojmenována jednotka elektrického odporu
9
Ohmův zákon Umíš vyjádřit Ohmův zákon?
10
Julius Robert von Mayer
německý lékař a fyzik, jeden ze zakladatelů termodynamiky, stanovil zákon o zachování a přeměně energie stal se lékařem na východoindické lodi jedoucí na Jávu zajímal se o teplo v živých organismech a o teplo vznikající třením jako první popsal a vypočetl mechanický ekvivalent tepla (objev byl připsán Joulovi – Mayer to nesl tak těžce, že se nedobrovolně musel léčit na psychiatrii) rozeznával 5 druhů energie – potenciální, kinetickou, tepelnou, magnetickou a chemickou
11
Luis Pasteur francouzský biolog, chemik a lékař, jeden z
nejvýznamnějších vědců 19. století zakladatel nových vědeckých oborů – stereochemie, mikrobiologie, imunologie objevitel vakcín proti sněti slezinné a vzteklině zkoumal také tyfus (zemřely mu na něj 3 děti), různé druhy kvašení věnoval se prevenci infekčních chorob vyvinul metodu tepelné sterilizace - pasterizace
12
Charles Darwin britský přírodovědec, tvůrce evoluční teorie
tuto teorii formuloval na základě bohatého a cenného materiálu vzešlého z výzkumné cesty okolo světa – ovlivnil jej zejména pobyt na Galapágách tato cesta trvala 5 let a Darwin na ní těžce onemocněl – dnes se soudí, že se jednalo o tzv. Chagasovu nemoc po bodnutí hmyzem v Jižní Americe – způsobuje bolesti žaludku, zvracení, třes oženil se s vlastní sestřenicí, zplodili spolu 10 dětí, některé z nich trpěly slabostmi a nemocemi
13
Charles Darwin Na základě dobové karikatury zkus odvodit,
jakým způsobem přijala tehdejší společnost teorii evoluce. Víš, jak tato teorie pohlíží na vznik a vývoj živočišných druhů včetně člověka?
14
Gregor Mendel přírodovědec českého původu
zakladatel genetiky, objevitel zákonů dědičnosti mnich a později opat augustiniánského kláštera v Brně již v průběhu studií si uvědomoval důležitost matematiky a statistiky ve svém výzkumu postupoval nevědecky – pokusy opakoval tak dlouho, dokud mu nevyhovoval výsledný poměr, neúspěšné pokusy nepublikoval formuloval 3 základní zákony genetiky
15
Mendelovo křížení hrachu
16
Jan Evangelista Purkyně
český fyziolog, anatom, biolog, básník a filosof jeden se spoluzakladatelů cytologie dlouho se ucházel o titul a místo profesora – bylo mu odpíráno pro české vlastenectví dvě dcery a manželka mu zemřely na choleru, jeden ze zbylých dvou synů – Karel – se stal významným českým malířem císařem byl povýšen do šlechtického stavu, založil časopis Živa, usiloval o vznik Sokola, je pohřben na Slavíně
17
Jan Evangelista Purkyně
zformuloval buněčnou teorii zdůrazňoval důležitost experimentu věnoval se i oblasti psychologie – zajímala ho funkce snu zkoumal lidské oko i srdce, ucho a lidskou rovnováhu, řeč i vnímání prostoru, vymezil rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou sám na sobě experimentálně ozkoušel většinu tehdy předepisovaných léků lze jej považovat i za průkopníka v oblasti animovaného filmu – podle svých nákresů si nechal vyrobit kotouč zobrazující animovanou sekvenci práce lidského srdce (názorná pomůcka k výuce)
18
Opakovací otázky K čemu slouží galvanometr?
Jak zní zákon o zachování a přeměně energie? Vysvětli význam následujících slov (bude-li zapotřebí, vyhledej jej): akustika, pasterizace, stereochemie, mikrobiologie, imunologie, genetika, cytologie, evoluce
19
Autor Mgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dne ve třídě Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Osobnosti vědy I. Téma Dějepis 8. ročník Klíčová slova A. Volta, L. Galvani, A. Ampere, G. S. Ohm, R. von Mayer, L. Pasteur, Ch. Darwin, G. Mendel, J. E. Purkyně
20
ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 8. ročník. Časová dotace cca 40 min. Materiál obsahuje několik opakovacích otázek i rozvíjejících otázek. Některé z nich jsou umístěny přímo ve výkladu, zbylé se nalézají na poslední straně. Otázky neobsahují řešení. Odpověď na některé otázky vyžaduje použití internetu či jiných zdrojů informací. Tento výkladový materiál posiluje mezipředmětové vztahy a dá se jej částečně využít i v hodinách fyziky, biologie. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba. Zdroje obrazového materiálu: otevřená galerie
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.