Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina"— Transkript prezentace:

1 OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Podpora talentů v rámci Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina

2 Krajský akční plán Kraje Vysočina
projekt financovaný z OP VVV březen 2016 – únor 2022 realizační tým (RT) integrovaný do OŠMS (oddělení rozvoje vzdělávání), součástí RT odborné konzultantky/konzultanti, metodičky/metodici Dosud proběhlo: budování kapacit – sítě partnerství, propojení jednotlivých aktérů workshopy a konference v území s cílem realizace platforem zpracování RÁMCE pro investice do infrastruktury: pro výzvy č. 32 a 33 IROP - Infrastruktura pro SŠ a VOŠ a výzvy č. 56 a 57 - Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání (v březnu aktualizace) Analýza potřeb v území, Analýza potřeb škol setkávání odborníků v rámci minitýmů (platforem) pro ne/povinná témata vlastní tvorba KAPu (návrhové části) Složení minitýmů/platforem – členy těchto minitýmů jsou odborníci z praxe - zástupci všech stupňů škol (MŠ, ZŠ a SŠ/VOŠ), zástupci zaměstnavatelů, ÚP a další partneři (včetně odborné garantky P-KAP, odborných garantů povinných oblastí intervence z NÚV, zástupců MAP, NIDV a RIS3 Kraje Vysočina) Rámec pro investice do infrastruktury jde o seznam investičních projektových záměrů, posouzených na základě souladu se základní strategickými dokumenty kraje v oblasti vzdělávání a současně s oblastmi podpory IROP (tzn. jde o PZ, které prostřednictvím investic do infrastruktury zkvalitní podmínky pro rozvoj přírodovědného vzdělávání, technického vzdělávání a řemeslných oborů, výuky cizích jazyků a digitálních kompetencí (včetně konektivity škol), přičemž současně zajistí bezbariérovost Dokument KAP – projednán v PS „Školství, vzdělávání, vysoké školy, výzkum a vývoj“ při Regionální stálé konferenci pro území Kraje Vysočina – poté schválen Regionální stálou konferencí – následně vzat na vědomí RK (14. 3.) a ZK (28. 3.) – do konce března odeslání na MŠMT (k projednání PS pro schvalování KAP)

3 Platformy a minitýmy KAP
Platforma Minitým pro NE/POVINNÁ TÉMATA (tzv. oblasti intervence) 1 1) Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě 2) Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědného, technického a EVVO) 3) Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů 2 4) Podpora kariérového poradenství 5) Rozvoj škol jako center celoživotního učení (dalšího profesního vzdělávání) 3 6) Podpora inkluze 7) Rozvoj výuky cizích jazyků 8) Zvyšování ICT kompetencí (včetně podpory konektivity a bezpečného internetu) 9) Čtenářská a matematická gramotnost a obsah kurikula III. kap. Analýzy – Zhodnocení stavu uplatňování OI → finální souhrn výsledků analýzy potřeb v území (popis xls. tabulky): - identifikace klíčových problémů, - odhalení jejich zjevných/příp. implicitních) příčin, - stanovení obecných i specifických cílů v rovině žádoucích změn v oblasti rozvoje vzdělávání v Kraji Vysočina → klíčové problémy byly roztříděny dle vazby na obecné krajské priority dle DZKV 2016 a následně přiřazeny k jednotlivým povinným či nepovinným OI.

4 Práce minitýmů v rámci platforem
V průběhu devíti setkání minitýmů v rámci tří platforem došlo k: vyhodnocení analytických dat v rámci OI → prodiskutování problémů identifikovaných v analýze území a škol, příp. doplnění chybějícího problému posouzení závažnosti potřeb (zohlednění potřeb kraje, škol a vlastního názoru odborníků) a jejich následná prioritizace → výstupy zapracovány do dokumentu Prioritizace potřeb na území Kraje Vysočina prodiskutování konkrétních opatření (činností) k dosažení stanovených cílů, příp. doplnění činností dle vlastních návrhů odborníků z praxe stanovení měřitelných kritérií pro posouzení naplnění vzdělávacích potřeb vč. určení předpokladů nezbytných k zajištění realizace opatření rozpracování podmínek realizace aktivit pro naplnění obecných/dílčích cílů v rámci jednotlivých oblastí intervence (1. návrh projektových záměrů) → záznam výstupů diskuse minitýmů, prezentace, společná diskuse platformy Ad 2) V rámci prioritizace potřeb byla zohledněna důležitost potřeb: 1. z pohledu Kraje Vysočina - zohledněno jak je téma zpracováno v krajských strategických a koncepčních dokumentech; zda již byla schválena fiše orgány kraje 2. vyplývající z výstupů analýzy potřeb škol - význam identifikovaných vzdělávacích potřeb pro MŠ, ZŠ a SŠ/VOŠ 3. z pohledu odborníků z minitýmů - zohledněn názor celé platformy - závěrečná diskuse v rámci 1. setkání Ad 4) stanovení kritérií pro posouzení naplnění vzdělávacích potřeb (tzn. zda bylo dosaženo obecných/dílčích cílů v rámci jednotlivých oblastí intervence) → stanovená kritéria musela být: měřitelná (možnost kvantifikace příp. kvalitativ. hodnocení - škála) ověřitelná (dostupná zdrojová data) dosažitelná (zakotvená ve vzděl. realitě Kraje Vysočina) Určení předpokladů nezbytných k zajištění realizace opatření - předpokladem k zajištění realizace aktivit v oblasti kariérového poradenství např. bylo vypsání výzvy „na šablony pro SŠ“, která umožňuje zřídit pozici kariérového poradce na škole ...

5 Problematika nadaných v KAPu
Identifikovaný problém: Nízká míra včasné identifikace, nesystematická podpora a nedostatek příležitostí k rozvoji a uplatnění talentovaných žáků v rámci běžných školních aktivit. Příčina problému: Ve školách jsou v nízké míře využívány prvky aktivního vyhledávání a vytváření příležitostí k identifikaci, rozvoji a uplatnění nadání žáků chybí cílená depistáž talentů; neuspokojivý koncept specifických programů pro talentované žáky; nedostatečná spolupráce škol s ostatními aktéry v oblasti péče o talentované žáky/studenty. Tematická zpráva ČŠI za školní rok 2015/2016 Depistáž - v MŠ k diagnostice ani evidenci mimořádně nadaných dětí nedochází; x pokud vycházíme z Gaussovy křivky normálního rozložení psych. znaků v populaci je nadaných 2,14 % a někteří autoři (např. Laznibatová, 2007) hovoří až o % nadaných, mezi které řadí žáky, kteří mají vysoký potenciál podávat vynikající výkony - při identifikaci nadaných se ve školách uplatňují zejm. pedagogická pozorování, na základě nichž školy vytipují žáky, u nichž se projevuje talent či nadání - míra spolupráce s odbornými pracovišti školských poradenských zařízení je přitom nízká (zejm. plánované a systematické formy spolupráce) - oblast podpory a vzdělávání nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí a žáků je ve školách stále v počátečním stadiu - rozvoj nadání často školy uvádějí v ŠVP, avšak v ostatních strategických dokumentech již tento aspekt nefiguruje­ → omezená volba optimálních prostředků podpory, talentovaným a mimořádně/nadaným dětem a žákům a vyhodnocení jejich účinnosti - v rámci konkrétních forem podpory nadaným žákům se školy soustředí zejména na jednotlivé dílčí formy (soutěže, olympiády apod.) a méně často také na systematičtější podporu formou individualizace vzdělávacího procesu a obohacování učiva - školy potřebují v oblasti péče o nadané intenzivnější podporu, zejména v oblasti proškolení pedagogů v této oblasti

6 KAP – Návrh řešení Vymezení priorit a cílů pro období KAP I (tzn ): Obecná priorita (dle povinných a nepovinných témat - OI) Obecný cíl, dále rozpracován na dílčí cíle Předpoklady realizace Činnosti (aktivity) Kritérium splnění Zapojené subjekty Termín

7 Podpora talentů v KAP – návrh řešení
Obecná priorita 6: Podpora inkluze Obecný cíl B 6.7: Systematická podpora včasné identifikace, kontinuálního rozvoje a rozšíření možností uplatnění nadání (zejm. tvořivosti) žáků, vzdělávajících se v rámci všech vzdělávacích stupňů, v oblasti školních i mimoškolních aktivit. Dílčí cíle: B 6.7.1: Zavedení prvků systematické depistáže nadaných žáků k včasné podpoře maximálního rozvoje a plného využití potenciálu všech dětí, žáků a studentů. B 6.7.2: Cílená podpora rodičů, pedagogů, škol a školských zařízení k zajištění standardu minimální kontinuální péče o nadané (poradenství a rozvoj odborných kompetencí všech aktérů podílejících se na rozvoji nadání a péči o nadané). B 6.7.3: Průběžné monitorování a evaluace systému podpory nadaných v Kraji Vysočina.

8 Podpora talentů v KAP – návrh řešení
Dílčí cíle: B 6.7.4: Rozvoj možností spolupráce škol s vhodnými partnery (vč. mezinárodní spolupráce), zveřejňování relevantních informací a realizace výzkumů v oblasti nadání a péče o nadané. B 6.7.5: Rozšíření možností uplatnění a rozvoje nadání ve školním prostředí (nabídka pravidelné zájmové činnosti na školách). Předpoklady realizace: Zájem o spolupráci ze strany rodičů, škol, školských zařízení a dalších předpokládaných partnerů (regionálních aktérů) podílejících se na rozvoji nadání a péči o nadané. Dostatek informací o stavu a rozvoji systému podpory nadaných v Kraji Vysočina. Finanční podpora MŠMT/zřizovatelem, vyhlášení výzev v rámci OP VVV (Ipo pro kraj – krajská síť podpory nadání a analýza situace oblasti péče o talentované žáky v rámci školské inkluzívní koncepce kraje; IPS/Ipo pro školy – vydání celorepublikově platné metodiky v oblasti vyhledávání a péče o nadané). Konkrétní aktivity (s uvedením popisu činnosti, kritéria jejího splnění, subjektů zapojených do realizace a termínu splnění) viz Tabulka KAP – návrh řešení v oblasti intervence Podpora inkluze – podpora nadaných žáků

9 Aktivity Kraje Vysočina na podporu talentů
Aktivity zrealizované v rámci Roku řemesel (2016) Podpora polytechnické výchovy na ZŠ a stavebních oborů na SŠ – stavebnice Teifoc Merkur Stavebnice ROTO z Vysočiny Technické fórum 2016 Gastroakademie Podpora řemeslně zaměřených soutěží Postav si svůj dům Postav si svoje auto – Kaipan Rok zemědělství a odborného vzdělávání (2017) soutěž Zemědělství na Vysočině středoškoláci studující technické a zemědělské obory repasují starší typy traktorů značky ZETOR čtyři vybrané školy navíc z dodaných komponentů dají podobu zcela novým traktorům v originálním designu „cabrio“ Robotická ruka

10 Podpora polytechnické výchovy na ZŠ a stavebních oborů na SŠ
Do projektu zapojené střední školy: Střední škola stavební Jihlava Střední odborná škola Nové Město na Moravě Střední průmyslová škola stavební akademika Stanislava Bechyně, Havlíčkův Brod, Jihlavská 628 Česká zemědělská akademie v Humpolci, střední škola Střední škola stavební Třebíč 25 partnerských základních škol, 185 ks stavebnic

11 Podpora polytechnické výchovy na ZŠ 4. – 8. ročník MERKUR
III. Ročník soutěže hlavní partner BOSCH, v roce 2013 Metodiky pro ZŠ třída

12 Podpora polytechnické výchovy na ZŠ 1. – 3. ročník ROTO z Vysočiny
již 3. rok každý prvňáček obdrží stavebnici s pracovními listy Pracovní listy pro žáky Metodické listy pro učitele Mezipředmětové vztahy Unikátní stavebnice s využitím plastových šroubovacích dílků a dílků ze speciálního polepeného kartonu s možností malování připravuje se 2. ročník soutěže

13 Postav si svoje auto stavba sportovního vozu české výroby ze skládačky
Zapojeno: devět středních škol s technickými obory vzdělávání, více jak 130 žáků a 25 pedagogických pracovníků Cíl: vzbudit zájem žáků o technické vzdělávání S podporou firmy BOSCH a dalších 45 firem Plánované aktivity tohoto ročníku: prezentace v CITY Parku spanilá jízda závody do vrchu v Náměšti nad Oslavou a Vysokém Mýtu letní dovádění prezentace v rámci minifestivalů řemesel prezentace na MSV Brno

14 Postav si svoje auto

15 Postav si svůj dům... Nejmladší se vzdělávacích projektů – cílem je umožnit žákům v rámci praxe stavět, resp. spolupodílet se na stavbách běžné občasné vybavenosti. Zapojené firmy mají velkou šanci podílet se na výchově svých budoucích zaměstnanců realizace – přístavba Střední průmyslové školy stavební akademika Stanislava Bechyně, Havlíčkův Brod Podpora polytechnického vzdělávání na ZŠ a stavebních oborů na SŠ (Teifoc) Iniciátorem projektu byl Svaz podnikatelů ve stavebnictví a Spolek Stavba Vysočiny s cílem zvýšit zájem žáků ZŠ o stavební obory. Některé SŠ se stavebními obory již měly zkušenosti s používáním stavebnic Teifoc při práci se žáky ZŠ (např. při dnech otevřených dveří, při práci se žáky ZŠ ve volnočasových aktivitách). Teifoc – stavebnice vyrábí německý výrobce, výhradním distributorem do ČR je výrobní družstvo Směr, které poskytlo zvýhodněnou cenu. Jde o stavebnici s reálnými cihličkami z pálené hlíny, které se dají spojovat škrobovým pojivem, které simuluje maltu. Pojivo se dá rozmočit ve vodě, cihličky vysušit a stavebnice se dá opakovaně používat. Stavebnice se vyrábí v několika variantách. Základem je tzv. školní set, který bude pořízen pro základní školy, střední školy budou mít pro navazující spolupráci se základními školami stavebnice pro výstavbu kuličkové dráhy a solárního mlýnu. Předpokládá se, že SŠ budou se ZŠ spolupracovat (např. i ve formě konzultací s učiteli odborných předmětů ze SŠ, formou soutěží pro žáky ZŠ). Žáci ZŠ se ve výuce (v 6. a 7. třídě) naučí pracovat se základním setem, na SŠ by se měli seznámit s náročnějšími úkoly. OŠMS vytvořil tým metodiků ze ZŠ a OŠMS, kteří vydiskutovali nejvhodnější míru a způsob využití stavebnic na základních školách. Současně byla vytvořena metodika pro učitele, s návody, jak se stavebnicí pracovat. Součástí je i překlad návodu.

16 Gastroakademie 7.10.2017 Gastroakademie
S myšlenkou zvýšit kvalitu odborného vzdělávání v gastro oborech a využití potenciálu kvality poskytovaných služeb vybraných restaurací přišla Obchodní akademie, Střední zdravotnická škola, Střední odborná škola služeb a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava, respektive její bývalý ředitel František Číhal. V roce 2015 proběhla první jednání s restauracemi, kterým byly představeny základní principy projektu, založeném na spolupráci škol, jejich zřizovatele a restaurací s cílem zkvalitnit odborné vzdělávání v gastro-oborech, zejména oboru kuchař - číšník. Postupně se do projektu zapojilo těchto 7 restaurací z celého Kraje Vysočina Atrium Jihlava; Tři Knížata Jihlava; Kaskáda Ledeč nad Sázavou; Radniční restaurace Jihlava; Jelínkova Vila Velké Meziříčí; Fórum Třebíč; Hotel Slávie Pelhřimov. Každá z restaurací nabídne žákům kromě standardního praktického vyučování také nadstavbu ve formě vzdělávání v oblasti, na kterou se každá z restaurací zaměřuje, co ji charakterizuje. Žáci se tak mohou seznámit s tématy jako je zpracování sladkovodních ryb, zvěřiny a drůbeže, vyzrálého masa a přípravy steaků či přípravy polévek a netradičních příloh. Kraj Vysočina nakoupil pro každého žáka, zapojeného do projektu, oblečení a náčiní, v plánu je příspěvek na cestovné. Dalšími možnými aktivitami projektu je pak DVPP, společné vzdělávání žáků, pedagogů a kuchařů z restaurací opět s cílem společně se dozvědět a v praxi si vyzkoušet například nové techniky vaření. OŠMS jako koordinátor aktivit připravuje společně s vedením škol ještě další aktivity v rámci tohoto projektu. Letošní školní rok je pilotním ověřením spolupráce Kraje Vysočina, jako zřizovatele škol, restaurací a zapojených škol. Slavnostní zahájení projektu za účasti restaurací, žáků, jejich rodičů a pedagogů proběhlo , součástí bylo i předání oblečení a vybavení žákům.

17 Badatelská centra pro přírodní vědy
Projekt realizoval Kraj Vysočina v gymnáziích v Jihlavě, Třebíči, Havlíčkově Brodě, Pelhřimovu a Žďáru nad Sázavou. vznikly specializované učebny se sedmi pracovišti vybavenými moderním přístrojovým zařízením, projekt za 45 mil. Kč, vybavení celkem za 25 mil. Kč žáci gymnázií, ale i partnerských SŠ a ZŠ mohou nejen při studiu (výuku fyziky, chemie, přírodopisu), ale i v rámci různých kroužků využívat termokamery, kamery s vysokorychlostním snímáním, spektrometry, různé přístroje pro analýzu vzorků, kvalitní mikroskopy a další přístrojové vybavení, které jim pomáhá lépe porozumět nejen probírané látce,  ale také zajímavým jevům kolem nás

18 Dotační podpora z rozpočtu kraje
Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování dotací na pořádání rukodělných a řemeslných volnočasových aktivit pro děti a mládež (příjem žádostí ) Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování dotací na účast na mistrovství Evropy a světa ve sportovních disciplínách Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování dotací na pořádání krajských a vyšších kol postupových soutěží a přehlídek pro děti a mládež Pravidla Rady Kraje Vysočina pro přidělení statutu Krajských center talentované mládeže a jejich podporu Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování studijního stipendia pro studium na zahraničních vysokých školách v partnerských regionech Zásady Zastupitelstva Kraje Vysočina pro poskytování systémové dotace na pořizování a opravy učebních pomůcek základních uměleckých škol

19 Podpora soutěží a přehlídek v Kraji Vysočina
Soutěže a přehlídky vyhlašované a hrazené z dotace MŠMT jsou podporovány soutěže typu A, sportovní soutěže typu B a soutěže základních uměleckých škol Kraj Vysočina dofinancovává tyto soutěže každoročně částkou cca 900 tis. Kč Soutěže a přehlídky podporované v rámci dotačního titulu Kraje Vysočina Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování dotací na pořádání krajských a vyšších kol postupových soutěží a přehlídek pro děti a mládež rozpočtovaná částka Kč

20 Dotace dle Pravidel RK na postupové soutěže a přehlídky pro děti a mládež
Dotace může být poskytnuta školám a školským zařízením spolkům, ústavům, nadacím obecně prospěšným společnostem Výše dotace pro pořadatele krajského kola Kč – Kč vyššího kola Kč – Kč max. 40 % celkových uznatelných nákladů akce Podpořené akce Řemeslo Vysočiny (obráběč kovů, obsluha a programování CNC strojů), Automechanik Junior, Soutěž odborných vědomostí a dovedností oboru truhlář, Soutěž první pomoci, Zlatý list, Sedmikvítek, Ekologická olympiáda, Logická olympiáda, Ekonomická olympiáda, Junior Lingua, Dějepisná soutěž gymnázií apod.

21 Talent Vysočiny Ocenění nadání a talentu, ale také píle, pracovitosti, cílevědomosti a snahy dosáhnout úspěchu v určitém oboru příjem nominací pro Talent Vysočiny 2017 v dubnu 2017 (za úspěchy od května do konce dubna 2017) určené pro žáky a studenty z Kraje Vysočina (podmínkou je trvalé bydliště a studium školy v Kraji Vysočina; výjimkou jsou obory nevyučované na území kraje – např. konzervatoř apod.) udělované ve dvou kategoriích (žáci 5. – 9. ročník ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a studenti 1. – 4. ročníků SŠ) a 5 oborech – humanitní, umělecký, technický, přírodovědný a sportovní nominační komise vybere v každém oboru a kategorii 10 nominací nejlepší v daném oboru a kategorii získá titul Talent Vysočiny a 10 měsíční stipendium, ostatní vybraní získávají jednorázové stipendium ve výši 1000 Kč pro žáky a 2000 Kč pro studenty

22 Dotazy, náměty, připomínky. Děkuji za pozornost
Dotazy, náměty, připomínky... Děkuji za pozornost. Jana Hadravová Odbor školství, mládeže a sportu Oddělení rozvoje vzdělávání


Stáhnout ppt "OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina"

Podobné prezentace


Reklamy Google