Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPetra Pospíšilová
1
VY_52_INOVACE_51_TRÁVENÍ A METABOLISMUS ČLOVĚKA Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/21.1674 Autor: Bc. Petr Grossmann
2
Anotace Digitální studijní materiál je určen pro biologii člověka na základní škole. Zaobírá se učivem o metabolismu. Digitální studijní materiál je doplněn o obrazové materiály. Dále v prezentaci najdete odkazy a otázky vztahující se k tématu. otázkaOdkaz na video
3
Trávení metabolický biochemický proces; cílem je získání živin z potravy; potrava se rozkládá na jednodušší látky, které jsou dostatečně malé, aby mohly být absorbovány v těle; trávení je typické pro živočichy a většinu heterotrofních (masožravých) rostlin. Kde probíhá mechanické zpracování potravy? První mechanické zpracování probíhá dutině ústní.
4
Trávení Při trávení se složité cukry mění na jednoduché cukry; tuky se štěpí na (acyl)glycerol a mastné kyseliny, bílkoviny zase na aminokyseliny; nukleové kyseliny se štěpí na nukleosidy a kyselinu fosforečnou; po ukončení trávení, dochází ke vstřebávání živin; u vyšších živočichů se tak děje převážně v tenkém střevě a částečně i v tlustém střevě. Mezi tenkým a tlustým střevem je ………………. Slepé střevo
5
Trávenina je polotekutá hmota tvořená částečně strávenou potravou, dále vodou, chlorovodíkovou kyselinou a různými trávicími enzymy; vzniká v žaludku činností žaludečních šťáv a mechanickým zpracováváním v žaludku; po 40 minutách až několika hodinách (závisí na druhu a kvantitě jídla) vylučována dále do dvanáctníku; je velmi kyselá (pH 2), stimuluje se žlučník, aby do střev vyloučil zásaditou žluč; na konci tenkého střeva už má trávenina pH 7.
6
Metabolismus neboli látková přeměna je soubor všech reakcí (tzv. metabolických drah), při nichž dochází k přeměně látek a energií v živých organismech; zdrojem energie je potrava rozložená na základní živiny sacharidy (cukry) bílkoviny tuky důležitou složkou je voda, minerální látky, vitamíny
7
metabolismus primární základní chemické přeměny, na kterých přímo závisí život a růst organismu. sekundární chemické procesy v jednotlivých skupinách organismů, obranné látky, (hormony), pigment
8
Přeměna látek energie chemická se mění na mechanickou (pohyb); energie se uvolňuje nebo spotřebovává; příjem a výdej energie má být v rovnováze energetická potřeba organismu závisí na věku, pohlaví, výšce, hmotnosti a činnosti jedince; nejvyšší hodnotu energie mají tuky; nejdostupnějším zdrojem energie jsou sacharidy; bílkoviny jsou nejhodnotnější živinou – nedají se nahradit.
9
Další složky potravy důležitá složka potravy je vláknina; množství vody denně 2 litry; minerální látky – podílejí se na stavbě kostí, zubů, jsou součástí krve, ovlivňují činnost svalů, nervové soustavy a trávení vápník (Ca) sodík (Na) draslík (K) fosfor (P) železo (Fe)
11
Vitamíny Rozpustné v tucích: A – zrak – mléko, mrkev D – protikřivičný – rybí tuk, máslo, vejce, opalování E – porucha tvorby pohl. Hormonů – vejce, mléko K – vliv na srážlivost krve – zelené rostliny Ve vodě: B 1 B 2 B 6 B 12 – hojení ran, záněty, poškození sliznic – droždí, mléko, maso, vejce C – obranyschopný, - citrusy, ovoce a zelenina PP – vliv na činnost mozku – maso, vnitřnosti, droždí Co je to provitamín? látka, kterou živočichové dokáží přeměnit na vlastní vitamin
12
Stanovení správné hmotnosti Existuje mnoho postupů 1. BMI BMI=hmotnost (kg)/výška 2 (m) výsledek je potřeba zakreslit do tabulky 2. WHR – index - Poměr obvodu boků a pasu Jednoduché řešení zdezde
13
Správný příjem a výdej Velký příjem a malý výdej – nadváha – usazování tuků na stehnech, bocích, břichu; Velký výdej malý příjem – podvýživa – šlachovitost Správnou váhu zjistíte pomocí vzorce BMI BMI=hmotnost (kg)/výška 2 (m) výsledek zakresli do tabulky
14
Chlapci
15
Dívky
16
Odpovědi na otázky: Mechanické zpracování potravy probíhá v dutině ústní. Mezi tlustým a tenkých střevem je apendix. (slepé střevo) Provitamín - látka, kterou živočichové dokáží přeměnit na vlastní vitamin
17
Zdroje obrazového materiálu: Bláha, P., Vignerová, J. a kol. VI. Celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001. československý pediatr. 2003. roč. 58, č.12, str.766 -770
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.