Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Organizace výroby Organizace a řízení výroby

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 04_01_32_INOVACE_10

3 Řízení nákupu Předmět: Organizace výroby Ročník: 4. Jméno autora: Ing. Lenka Kandlerová Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Kandlerová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Prezentace seznamuje studenty s podstatou řízení nákupu. Zaměřuje se na plánování nákupu, výpočet spotřeby, jednotlivé kroky řízení nákupu a formy nákupu. Klíčová slova: Plán nákupu, výpočet spotřeby, metody výpočtu, potřeby, nákupní trh, všeobecné a specifické informace, poptávka, nabídka, objednávka, dodací list, typy nákupu.

4 Plánování nákupu Operativní plán nákupu se v podnicích realizuje zpravidla ve čtyřech základních krocích, a to jako: 1.výpočet spotřeby materiálu (S), 2.výpočet pojistné zásoby (Zp), 3.určení velikosti disponibilní zásoby na začátku plánovacího období (Zd), 4.výpočet potřeby dodávek jednotlivých druhů materiálu (D). V podstatě se řeší základní bilanční rovnice: D = S + Zp - Zd

5 Výpočet spotřeby Spotřebu můžeme zjistit pomocí následujících metod: a)programově orientované – vychází z kusovníků, norem spotřeby, dokladů o použití materiálu, b)spotřebně orientované – sledují pravidelný průběh spotřeby, trendové projevy ve spotřebě, sezonní kolísání, c)subjektivně orientované - znalecká ohodnocení, intuitivní odhady.

6 Řízení nákupu Úkolem nákupu je:  ujasnění potřeb – situační analýza, stanovení velikosti a termínů potřeb,  analýza nákupního trhu – získávání potřebných informací o trhu a dodavatelích, jejich hodnocení,  realizace dodávky – obchodní písemnosti.

7 Ujasnění potřeb Podnik při ujasnění potřeb vychází z následujících kroků: a)analyzuje potřeby na odbytovém trhu (podněty k inovaci výrobku), b)vývoj produktu (koncepce, technický projekt, rozpracování technické přípravy výroby), c)rozdělení použitých sestav a podsestav (objem nákupu a rizika zajištění), d)definice potřeb (stanovení nových potřeb, shrnutí požadavků).

8 Analýza nákupního trhu Podnik získává informace o:  nakupovaném zboží (datum nákupu a použití),  tržní struktuře (nabídka, poptávka),  vývoji trhu (sezónnost, změny, trendy),  dodavatelích (materiál, servis, vztahy),  cenách (cenové strategie, sledování cen). Kromě trhu analyzuje podnik také jednotlivé dodavatele. Sbírá informace všeobecné (podnikové), specifické (výrobek) a informace k servisní politice.

9 Hodnocení dodavatele Hodnocení dodavatele je u každého podniku jiné, protože si stanovují vlastní podniková kritéria, na základě kterých probíhá hodnocení. K nejčastějším kritériím patří:  kvalita, cena, vedlejší náklady, termíny dodání, spolehlivost, technické schopnosti, dodavatelský servis, reklamace, komunikace, ostatní (místo, vztah k ŽP, dodržování předpisů o obalech atd.)

10 Zajištění dodávky Dodávka je předmětem obchodní korespondence, kam patří: 1.poptávka – hledáme vhodného dodavatele. 2.nabídka – odpověď na poptávku. 3.objednávka – zajišťuje realizaci nákupu. Zpravidla obsahuje: označení účastníků, výzvu k dodání, popis zboží, termín a místo dodání, závazky, formální a věcné podmínky obchodu. 4.dodací list – zajišťuje přejímku dodaného zboží.

11 Formy nákupu 1.bez skladování a) případové opatření (stroje, zařízení, obchodní zboží atd.) b) sladěné s výrobou (suroviny, pomocný materiál, polotovary atd.) 2.se skladováním a) spojené se zakázkou (suroviny, pomocný materiál, polotovary atd.) b) spojené s doplňováním zásob (suroviny, pomocný materiál, obchodní zboží atd.)

12 Použitá literatura Líbal, V.: Organizace a řízení výroby. Praha: SNTL 1979. Tomek, G. – Vávrová, V.: Řízení výroby a nákupu. Praha, Grada Publishing 2007. Wöhe, G.: Úvod do podnikového hospodářství. 1. vydání českého překladu. Praha, C.H.Beck 1995.


Stáhnout ppt "Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google