Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEva Müllerová
1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
2
Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 04_01_32_INOVACE_10
3
Řízení nákupu Předmět: Organizace výroby Ročník: 4. Jméno autora: Ing. Lenka Kandlerová Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Kandlerová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Prezentace seznamuje studenty s podstatou řízení nákupu. Zaměřuje se na plánování nákupu, výpočet spotřeby, jednotlivé kroky řízení nákupu a formy nákupu. Klíčová slova: Plán nákupu, výpočet spotřeby, metody výpočtu, potřeby, nákupní trh, všeobecné a specifické informace, poptávka, nabídka, objednávka, dodací list, typy nákupu.
4
Plánování nákupu Operativní plán nákupu se v podnicích realizuje zpravidla ve čtyřech základních krocích, a to jako: 1.výpočet spotřeby materiálu (S), 2.výpočet pojistné zásoby (Zp), 3.určení velikosti disponibilní zásoby na začátku plánovacího období (Zd), 4.výpočet potřeby dodávek jednotlivých druhů materiálu (D). V podstatě se řeší základní bilanční rovnice: D = S + Zp - Zd
5
Výpočet spotřeby Spotřebu můžeme zjistit pomocí následujících metod: a)programově orientované – vychází z kusovníků, norem spotřeby, dokladů o použití materiálu, b)spotřebně orientované – sledují pravidelný průběh spotřeby, trendové projevy ve spotřebě, sezonní kolísání, c)subjektivně orientované - znalecká ohodnocení, intuitivní odhady.
6
Řízení nákupu Úkolem nákupu je: ujasnění potřeb – situační analýza, stanovení velikosti a termínů potřeb, analýza nákupního trhu – získávání potřebných informací o trhu a dodavatelích, jejich hodnocení, realizace dodávky – obchodní písemnosti.
7
Ujasnění potřeb Podnik při ujasnění potřeb vychází z následujících kroků: a)analyzuje potřeby na odbytovém trhu (podněty k inovaci výrobku), b)vývoj produktu (koncepce, technický projekt, rozpracování technické přípravy výroby), c)rozdělení použitých sestav a podsestav (objem nákupu a rizika zajištění), d)definice potřeb (stanovení nových potřeb, shrnutí požadavků).
8
Analýza nákupního trhu Podnik získává informace o: nakupovaném zboží (datum nákupu a použití), tržní struktuře (nabídka, poptávka), vývoji trhu (sezónnost, změny, trendy), dodavatelích (materiál, servis, vztahy), cenách (cenové strategie, sledování cen). Kromě trhu analyzuje podnik také jednotlivé dodavatele. Sbírá informace všeobecné (podnikové), specifické (výrobek) a informace k servisní politice.
9
Hodnocení dodavatele Hodnocení dodavatele je u každého podniku jiné, protože si stanovují vlastní podniková kritéria, na základě kterých probíhá hodnocení. K nejčastějším kritériím patří: kvalita, cena, vedlejší náklady, termíny dodání, spolehlivost, technické schopnosti, dodavatelský servis, reklamace, komunikace, ostatní (místo, vztah k ŽP, dodržování předpisů o obalech atd.)
10
Zajištění dodávky Dodávka je předmětem obchodní korespondence, kam patří: 1.poptávka – hledáme vhodného dodavatele. 2.nabídka – odpověď na poptávku. 3.objednávka – zajišťuje realizaci nákupu. Zpravidla obsahuje: označení účastníků, výzvu k dodání, popis zboží, termín a místo dodání, závazky, formální a věcné podmínky obchodu. 4.dodací list – zajišťuje přejímku dodaného zboží.
11
Formy nákupu 1.bez skladování a) případové opatření (stroje, zařízení, obchodní zboží atd.) b) sladěné s výrobou (suroviny, pomocný materiál, polotovary atd.) 2.se skladováním a) spojené se zakázkou (suroviny, pomocný materiál, polotovary atd.) b) spojené s doplňováním zásob (suroviny, pomocný materiál, obchodní zboží atd.)
12
Použitá literatura Líbal, V.: Organizace a řízení výroby. Praha: SNTL 1979. Tomek, G. – Vávrová, V.: Řízení výroby a nákupu. Praha, Grada Publishing 2007. Wöhe, G.: Úvod do podnikového hospodářství. 1. vydání českého překladu. Praha, C.H.Beck 1995.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.