Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala Mgr. Dominika Valešková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala Mgr. Dominika Valešková."— Transkript prezentace:

1 Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala Mgr. Dominika Valešková

2 1. Úvod 2. Pěvecký sbor v MŠ 3. Organizační formy 4. Základy dirigování 5. Výběr písní 6. Lidové písně 7. Autoři písní pro děti 8. Použitá literatura a zdroje

3  Pěveckým sborem je svým způsobem každý dětský kolektiv v mateřské škole. Vždyť děti mají zpívat denně, zpěv má být součástí života dětí.  V některých mateřských školách působí pěvecké sbory. Ty pak pracují s dětmi, které mají výraznější předpoklady pro sborový zpěv; dětí,jejichž rodiče mají o tuto aktivitu zájem.

4  Tento učební materiál je připraven pro pedagogy, kteří denně s dětmi zpívají pro radost, věnují se hudebním činnostem, připravují rádi pro rodiče pěvecká vystoupení a dětský kolektiv vedou ke zpěvu s radostí. Zároveň je v několika kapitolách zpracováno téma práce s dětským sborem pro ty pedagogy, kteří chtějí v mateřské škole založit pěvecký sbor.

5  Pěvecký sbor v MŠ – specifická práce  Dětský kolektiv ve třídě MŠ má možnost zpívat denně.  Vystoupení – besídky pro rodiče, vítání občánků,  Klasický sbor - přípravný sbor koncertního sboru  Skupina dětí na zkoušce 1x týdně  Koncerty, soustředění, festivaly  Zázemí klasického sboru – nejčastěji občanská sdružení, spolupráce s rodiči

6  Školní sbor – třídní kolektiv – možnost zkoušet denně  Klasický sbor – 1x, 2x týdně  Sbor předškolních dětí – upřednostníme zpěv jednohlasý.  Nedělíme děti do hlasových skupin na soprány a alty.  Ideální čas zkoušek je v dopoledních hodinách.  Odpolední zkoušky nejsou ideální - únava dětí, těší se na rodiče.

7  Ideální forma práce se zpěváky je v kruhu.  Děti na sebe vidí, jsou v rovnocenném postavení.  Učitel má přehled o všech dětech.  Prostor v kruhu je možné využít pro motivační obrázky, pomůcky, dětské nástroje.

8 Základním úkolem dirigenta je zajistit:  Jednotný začátek, nástup  Tempo  Správný rytmus  Dynamiku  Výraz  Skladbu řídí dirigent v rámci taktové kostry. 2/4¾4/4

9  Nástupy jsou nejdůležitější. Je třeba soustředit pozornost zpěváků na sebe – zdvihnutím rukou, pohledem do očí,…  Teprve ve chvíli, kdy děti očekávají nástup zpěvu, dirigent udělá jasný přípravný a nástupný pohyb.  Dynamika se ukazuje různými způsoby – velikostí gesta, rázností  Praktické ukázky:

10  Při výběru písně musíme především vycházet ze zkušeností a hlasových možností dětí.  Dbáme na odpovídající tónový rozsah písně. Vhodné je zezačátku začít s písněmi říkadlového typu (na 2-3 tónech). Ideální jsou písně v rozsahu kvinty.  Pro malé děti jsou vhodné písně se stále se opakujícím rytmem.  Preferujeme melodie s obměnami durového kvintakordu, stupnicové řady.

11  Při výběru písní se řídíme i hudební formou a délkou písně. Vhodné jsou písně s jasnou formou, kde je stejně dlouhé předvětí, závětí (hudební otázka, hudební odpověď).  Píseň by měla být dětem blízká svým obsahem. Děti musí rozumět tomu, o čem zpívají. Teprve tehdy zazpívají s nadšením a prožitkem.  Sborový repertoár – vybudovat tzv. kmenový repertoár - skladby, které sboru „sedí“, jsou dětmi oblíbené.

12  V lidových písních je moudrost našich předků.  Děti skrze lidové písně poznávají životní hodnoty.  Ne nadarmo V 19. století sběratelé lidové slovesnosti věnovali spoustu energie zaznamenání lidových říkadel a písní. (K. J. Erben, F. L. Čelakovský)  Lidové písně jsou melodické, přehledné, rytmicky pravidelné.  Lidové písně mívají jasně členěnou hudební formu.

13  Lidové písně v rozsahu pěti tónů: Běží liška, Cib, cib, cibulenka, Holka modrooká, Maličká su, Ovčáci, čtveráci, Pec nám spadla, To je zlaté posvícení, Skákal pes, Šel tudy, Travička zelená;  Lidové písně v rozsahu šesti tónů: Kočka leze dírou, Prší, prší, Tancovala žížala, Šel zahradník do zahardy

14  Ilja Hurník např.: cyklus písní Zelená se zelinečka, Správná rodina Čtyřlístek Voda voděnka  Petr Ebennapř. Jarní popěvky, cyklus V trávě Zelená se snítka Kolotoč a hvězdy Deset dětských duet

15  Miroslav Raichlnapř. Písničky pro našeho pejska Jak se máme, co děláme Veselá teorie  Jan Málekcyklus Jarní popěvky  Eva Jenčková  Jitka Snížková  Jaroslav Uhlíř aj.

16  Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání, Marie Lišková, Raabe Praha 2006  Zkušenosti autorky z praxe


Stáhnout ppt "Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala Mgr. Dominika Valešková."

Podobné prezentace


Reklamy Google