Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOtakar Beneš
1
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 -Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TEMA: Slovo a jeho význam
2
Slovo a jeho význam
3
Slovo = skupina hlásek mající vlastní význam = jednotka slovní zásoby Co můžeme zjistit o slovu NOHEJBAL?
4
1) nohejbal – podstatné jméno, rod mužský, neživ., vzor hrad 2) nohejbal – sportovní hra Slovo má dva významy: 1)mluvnický (gramatický) – získává při zapojení slova do věty, vyjadřuje různé mluvnické kategorie 2)slovní (lexikální) – věcný, obsahový význam
5
Dělení slov z hlediska jejich významu lexikální (věcný význam- příslovce, citoslovce) lexikálně gramatická (význam věcný + gramatický) gramatická (mluvnický význam- předložky, spojky, částice)
6
Z hlediska počtu významu rozlišujeme slova: A)jednovýznamová (jednoznačná) = jeden význam -odborné názvy, citoslovce, vlastní jména B) Mnohovýznamová (mnohoznačná) = více významů, významy se vyvozují ze základního významu
7
Mnohoznačná pojmenování a) primární (základní) - oko (orgán), kohoutek (malý kohout) b) sekundární (odvozený, druhotný) - oko (v síti, pytlácké aj.), kohoutek (uzávěr vodovodu aj.) V SSJČ má slovo koruna a hlava 14 významů.
8
hra Která dvojice vytvoří, co nejvíce významů slova hlava? viz. slovník SSJČ
9
Homonyma (souzvučná slova) nejsou slova mnohoznačná. Významy homonym nemají spojitost, hlásková shoda je pouze náhodná. např. role – pole, divadelní role, svitek ( V SSJČ jsou uvedena v samotných heslových odstavcích.)
10
úkoly 1) Zjisti ve Slovníku spisovné češtiny, zda je slovo suchý jednovýznamové. 2) Zhodnoť slovo suchý z hlediska věcného a mluvnického významu. 3) Vyhledej ve Slovníku spisovné češtiny homonymum. Jak zjistíš, zda jde o homonymum?
11
klíč 1) 5 významů 2) lexikálně gramatické slovo věcný význam opak mokrého gramatický význam- přídavné jméno, vzor mladý 3) Slova jsou uvedena v samotných heslových odstavcích (např. slovo kolej).
12
Metodický list Zpracoval: Mgr. Naděžda Tománková Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace: Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva českého jazyka ZŠ. Probírané pojmy: slova jednoznačná, mnohoznačná, lexikální, lexikálně-gramatická, gramatická. Obsahuje hru, úkoly, klíč Předpokládaný přínos (výstup): rozšíření a upevnění učiva základní školy Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 30 minut Postup: Teoretický základ představuje definování učiva, hra a úkoly v materiálu jsou určeny k jeho pochopení a k procvičení. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě jako metodického materiálu.
13
zdroj MARIE SOCHROVÁ. Český jazyk v kostce. 1996. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 08-089- 8380-7200041-1.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.