Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadim Němec
2
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu..
3
NAŘÍZENÍ (ES) Č.561/2006 STANOVUJE PRAVIDLA PRO: D OBY Ř ÍZENÍ B EZPEČNOSTNÍ P ŘESTÁVKA D OBY O DPOČINKŮ
4
D OBY Ř ÍZENÍ
5
je doba trvání činnosti řízení (zaznamenává se tachografem nebo ručně) začíná okamžikem, kdy řidič začne řídit vozidlo po skončení jedné doby odpočinku nebo přestávce, do okamžiku, kdy začne další doba odpočinku nebo přestávka
6
Sledované doby řízení M aximální doba řízení D enní doba řízení T ýdenní doba řízení 2 -týdenní doba řízení
7
MAXIMÁLNÍ DOBA ŘÍZENÍ max. 4,5 hod. po ní musí následovat BEZPEČNOSTNÍ PŘESTÁVKA
8
Maximální doba řízení Maximální doba řízení smí být překročena pouze ve velmi výjimečných případech: hrozí-li nebezpečí pro cestující nebo náklad (např. pří výpadku topení nebo chlazení u chladírenských vozů) tzv. vyšší moc (např. kolona kvůli dopravní nehodě, stání na hranicích kvůli nečekané stávce celníků, přírodní katastrofa apod.) závada na vozidle
9
Řidič by měl tedy především dbát na to, aby doba řízení pokud možno nikdy a za žádné kombinace řízení a zastávek nepřesáhla 4,5 hodiny. Překročení musí řidič zaznamenat do záznamového listu nebo na výtisk z digitálního tachografu. Uvádí důvody překročení doby řízení.
10
Denní doba řízení Je celková doba řízení: mezi skončením jedné denní doby odpočinku a začátkem druhé denní doby odpočinku mezi denní dobou odpočinku a týdenní dobou odpočinku (tj. mezi dvěma denními odpočinky nebo mezi jedním denním a jedním týdenním odpočinkem
11
Denní doba řízení se nevztahuje na kalendářní, ale na tzv. plovoucí den, který zahrnuje časový úsek 24 hodin nezávisle na reálném čase kalendářního dne. Plovoucí den může začít v jednom kalendářním dni a pokračovat do dalšího kalendářního dne. Jeden plovoucí den obsahuje denní dobu řízení a denní dobu odpočinku.
12
DENNÍ DOBA ŘÍZENÍ nesmí přesáhnout 9 hodin nejvýše 2 x týdně může být prodloužena na 10 hodin 45 min 1 hod4,5 hod
13
Týdenní doba řízení je součet dob řízení během jednoho kalendářního týdne Týden (kalendářní týden) je období mezi 00.00 hod. v pondělí a 24.00 hod. v neděli.
14
Týdenní doba řízení V jednom kalendářním týdnu může být 6 denních dob řízení. 2 x týdně je max. 10 hodin………….. 20 hodin 4 x týdně je max. 9 hodin…………… 36 hodin max. 56 hodin
15
Zároveň musí být splněny požadavky na týdenní pracovní dobu (40 hodin plus přesčasy, popř. 48 hodin u více pracovních poměrů, resp. při prodloužení maximálně 60 hodin). Při maximálním využití týdenní doby řízení a prodloužení týdenní pracovní doby tedy řidiči zbývají pouze 4 hodiny na jiné práce (60 h - 56 h = 4 h).
16
2 - týdenní doba řízení Celková doba řízení za dva po sobě následující týdny nesmí přesáhnou 90 hodin. 1. týden 2. týden 56 hod 5O hod 56 hod 34 hod 40 hod 56 hod
17
B EZPEČNOSTNÍ P ŘESTÁVKA
18
je určena výhradně k zotavení řidiče doba, během níž nesmí řidič řídit ani vykonávat žádnou jinou práci(např. nakládat nebo vykládat náklad,provádět údržbu na vozidle a podobně) Bezpečnostní přestávky v řízení se řidiči započítávají do pracovní doby.
19
Po 4,5 hod. řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut, pokud mu nezačíná doba odpočinku. Tato přestávka může být nahrazena přestávkou v délce nejméně 15 minut, po níž následuje přestávka v délce nejméně 30 minut.
20
Přestávky v řízení může řidič trá vit : pouze ve stojícím vozidle (při stání na parkovišti, ale také např. při čekání na odbavení na hraničním přechodu, při čekání během nakládky nebo vykládky vozidla apod.), mimo vozidlo (i v trajektu nebo po železnici), v pohybujícím se vozidle, které řídí jiný řidič (na lehátku ve spací kabině nebo na sedadle spolujezdce).
21
Přestávky v řízení nesmí být považovány za denní odpočinek. Nahrazení přestávky v řízení odpočinkem možné, ale pouze za podmínky, že tento odpočinek trvá alespoň 3 hodiny a řidič v této době může volně disponovat svým časem.
22
45 min DOBA ŘÍZENÍ = max. 4,5 hod. !!!!!!!!!!! po ní musí být BEZPEČNOSTNÍ PŘESTÁVKA min. 45 minut 45 min 4 hod5 hod 4,5 hod
23
3 hod !!!!!!! Bezpeč. přestávku lze rozdělit na 2 části: - první je min. 15 minut - druhá je min. 30 minut 30 min 15 min 35 min 10 min 1,5 hod4,5 hod 3 hod1,5 hod
24
!!!!!!!!!!!! Pořadí přestávek NELZE měnit 15 min 30 min 15 min 3 hod 1,5 hod4,5 hod 3 hod
25
Kontrolní otázky: 1.Jak velká je maximální doba řízení? 2.Jak velká je denní doba řízení? 3.Jak velká je týdenní doba řízení? 4.Popiš kdy se musí udělat bezpečnostní přestávka? 5.Jak velká je doba bezpečnostní přestávky?
26
Použité zdroje: NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006, o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy. BŘEZINA, Jiří. Přehled předpisů v silniční nákladní dopravě. Ostrava: REPRONIS, 2012, ISBN 978-80-7329-230-7 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.