Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného."— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_3.2.3.3. S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného umění (Renesance) 2 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

2 Cíl prezentace: Prezentace má seznámit žáky s vrcholným obdobím renesance z pohledu vývoje výtvarného umění v Evropě, zejména v Itálii.

3 R E N E S A N C E Slova renesance použil jako první Giorgio Vasari k označení období obrození antického umění v 15. a 16. stol. v Itálii (rinascitá dell´arte antica). V renesanci byl poprvé definován obraz jako plošný průřez optickým kuželem, jehož vrchol leží v oku diváka (L. B. Alberti, De Pittura, 1435).

4 Význačné rysy renesančního malířství Realismus v malířství se opírá o vědeckou teorii perspektivy. Realismus v malířství se opírá o vědeckou teorii perspektivy. Hledání ideálního lidského typu, ztělesnění představy dokonalého člověka, spojujícího tělesnou krásu s duševní ušlechtilostí. Hledání ideálního lidského typu, ztělesnění představy dokonalého člověka, spojujícího tělesnou krásu s duševní ušlechtilostí. Snaha po suverénním zvládnutí a dokonalém podání lidského těla ve všech pohybech a nejrůznějších úhlech pohledu. Snaha po suverénním zvládnutí a dokonalém podání lidského těla ve všech pohybech a nejrůznějších úhlech pohledu. Uplatnění šerosvitu a koloritu jako prostředků poetizace skutečnosti. Uplatnění šerosvitu a koloritu jako prostředků poetizace skutečnosti.

5 Malířství – vrcholné období (1500-1520) Leonardo da Vinci (1452-1519) Michelangelo Buonarroti (1475-1564) Raffael Santi (1483-1520)

6 Leonardo da Vinci se v mladém věku dostal do ateliéru malíře Andrey Verrocchia, který ocenil jeho talent a prosadil Leonardovo přijetí do malířského cechu. Po pěti letech působení v ateliéru svého učitele odešel do Florencie, kde působil jako vyhledávaný umělec. V roce 1482 vstoupil do služeb Francesca Sforzy v Miláně. Leonardo da Vinci vynikal v mnoha oborech. Byl inženýrem, hudebníkem, sochařem, psal traktáty o fyzice, botanice, anatomii a stavitelství. Je autorem mnoha vynálezů, které docenilo až 19. a 20. století. V jeho denících najdeme mnoho studií lidského těla, rostlin a technických nákresů. Jeho nejznámějšími malířskými díly jsou Mona Lisa, Madona ve skalách, Poslední večeře, Sv. Anna Samatřetí, Bitva u Anghiari a Sv.Jan Křtitel. Svůj život dožívá ve Francii, kde umírá r. 1519.

7 Leonardo da Vinci

8

9 Michelangelo Buonarroti patří vedle Leonarda da Vinci a Raffaela k tvůrcům vrcholné renesance. Stejně jako Leonardo se projevil jako schopný sochař, malíř, architekt i básník. Ovlivnili ho Donatelo a jeho současník Leonardo. Zpočátku žil v domě Medicejských ve Florencii, později přesídlil do Říma, kde žil až do konce života. Jeho zákazníky byli šlechtici a papežové. On sám se pokládal zejména za sochaře, ale jeho vrcholným malířským dílem byla výzdoba Sixtinské kaple na objednávku papeže Sixta V. Michelangelo byl výborným kreslířem a znalcem anatomie. Jeho nejznámějšími sochařskými díly jsou David a Pieta. Je autorem náhrobků papeže Julia II. a Lorenza Medici. Byl architektem mnoha významných staveb, podílel se na stavbě chrámu sv. Petra ve Vatikánu. Michelangelo umírá 18.2.1564.

10 Michelangelo Michelangelo

11 Raffael (Raffaelo Santi) byl vedle Leonarda da Vinci a Michelangela představitelem vrcholné renesance. Jeho prvním učitelem byl zřejmě jeho otec, svá učednická léta ale strávil u malíře Pietra Perugina v Perugii. Byl nejmladším z trojice geniálních umělců vrcholné renesance a Leonardo i Michelangelo mu byli vzorem. Po příjezdu do Florencie studuje anatomii, perspektivu a kompozici. V roce 1508 byl povolán papežem do Říma, aby vyzdobil jeho reprezentační místnosti tzv. stanze. Na tomto díle pracoval až do své smrti v r. 1520. Jeho nejznámějšími díly jsou obrazy Sixtinská madona, Triumf Galatey, Kladení Krista do hrobu, Disputace, Athénská škola a korunování P. Marie. Vrcholem jeho díla jsou fresky ve vatikánských komnatách.

12 Raffael Santi Raffael Santi

13

14

15 Díla vrcholné renesance předznamenala další vývoj výtvarného umění v Evropě. Na Leonardovy, Michelangelovy a Raffaelovy práce navázali další italští, němečtí i nizozemští umělci (Tizian, Tintoretto, Cranach a Bosch).

16 Použitá literatura: Použitá literatura: TOMAN, Rolf. Umění italské renesance. 1. vydání. Bratislava : Slovart, 1996. 464 s. ISBN 80-7209-252-9 Neumannová, M. PhDr. Slovník světového malířství. Praha: Odeon, 1991. 798 s. ISBN 80-207-0023-4. Neumannová, M. PhDr. Slovník světového malířství. Praha: Odeon, 1991. 798 s. ISBN 80-207-0023-4. BUCK, Stephanie ; HOHENSTATT, Peter. Raphael : Masters of Italian Art. Kőln : Kőnemann, 1998. 120 s. ISBN 3-8290-0255-6. KRISCHEL, Roland. Tintoretto : Masters of Italian Art. Kőln : Kőnemann, 2000. 140 s. ISBN 3-8290-2876-8 BERNARI, Carlo; DE VECCHI, Pierluigi. Tintoretto. 1. vydání. Praha : Odeon, 1980. 144 s. ISBN 01-527-80. BLAŽÍČEK, Oldřich. Michelangelo. 1. vydání. Praha : Odeon, 1975. 78 s. ISBN 73(45)(084.1).


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného."

Podobné prezentace


Reklamy Google