Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLudvík Horák
1
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0670 Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČísloIII/2 Zpracoval Petr FaltusICT 1 Název produktu Slovníček pojmů Zvuková karta Číslo produktu 8 Použito 16.12.2010 Základní škola, Znojmo, Mládeže VY_32_ZAZNAM_ICT1.08
2
Slovníček pojmů Zvuková karta
3
Zvuková karta je rozšiřující karta počítače pro vstup a výstup zvukového signálu, ovládaná softwarově.
4
Historie První pokusy o zvukový výstup z počítače byly realizovány většinou pomocí telefonního sluchátka nebo podobného zařízení s příslušným jednoduchým obvodem. Následovalo období, kdy součástí desky uvnitř počítače byl speciální čip, který se staral výhradně o zvuk a jehož výstup byl veden do televizotu, monitoru nebo externího zesilovače. Příkladem jsou počítače Sinclair ZX Spectrum 128, Commodore 64 nebo Commodore Amiga.
5
Typická zvuková karta obsahuje zvukový čip, který provádí digitálně-analogový převod nahraného nebo vygenerovaného digitálního záznamu. Tento signál je přiveden na výstup zvukové karty většinou 3,5 mm jack - sluchátkový.
6
Zvuková karta také má „line in“ konektor, do kterého je možné připojit kazetový přehrávač nebo podobný zdroj zvukového signálu. Zvuková karta tento signál digitalizuje a uloží na úložiště dat. Digitalizace se provádí pomocí vzorkování. V každém časovém intervalu se zjistí a zaznamená aktuální stav signálu neboli vzorek. Čím kratší je interval mezi vzorkováním, tím vyšší je vzorkovací frekvence, tím více vzorků bude pořízeno a tím bude výsledný záznam kvalitnější. Druhý faktor, který určuje kvalitu digitálního signálu, je počet použitých úrovní v každém ze vzorků. Nejčastěji používané vzorkovací frekvence: 11025 Hz (telefonní kvalita), 22050 Hz (rádio kvalita), 44100 Hz (CD kvalita), 48000 Hz, 96000 Hz. Počet bitů na jeden vzorek je většinou 8, 16 nebo 24.
7
Jeden z prvních výrobců zvukových karet pro IBM PC byl AdLib, který vyráběl zvukové karty založené na zvukovém čipu Yamaha. Toto byl v podstatě standard, až do doby než Creative Labs vyrobila zvukovou kartu Sound Blaster, která měla čip YM3812 a zvukový koprocesor, který Creative nazýval „DSP“, což byl první procesor na digitální signál. Několik roků uplynulo, než Creative vytvořil kartu, která uměla zároveň nahrávat a také přehrávat zvuk. Díky Sound Blasteru, první levné CD-ROM mechanice a vývoji video technologie začala nová éra počítačových multimédií. Uživatel si mohl spustit hudební CD, nahrávat dialogy do počítačových her nebo přehrávat filmy.
8
Barevné označení vstupů a výstupů zvukové karty Pink Lighty blue Lime green Black Silver Orange Analogový mikrofonní výstup Analogový vstup Analogový výstup pro hlavní stereo signál Analogový výstup pro zadní reproduktory Analogový výstup pro boční reproduktory S/PDIF digitální výstup.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.