Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,"— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0292 Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_MAT-FUNKCE-02 Tematický celek (sada): Funkce Téma (název) materiálu: Definiční obor a obor hodnot funkce Předmět: Matematika Ročník / Obor studia: 1./ Ekonomika a podnikání, Cestovní ruch, Informační technologie, Podnikání Autor / datum vytvoření: Ing. Bc. Jaroslava Horová/25.11.2012 Anotace: Žáci se seznámí s pojmy definiční obor a obor hodnot funkce a naučí se je určovat. Metodický pokyn: Určeno k prezentaci nebo samostudiu. 1

2  definiční obor funkce - množina všech hodnot nezávisle proměnné x – značíme D(f)  pro všechny hodnoty x z definičního oboru musí mít předpis funkce smysl – řešíme podmínky platnosti předpisu 2

3  Určete definiční obor funkce. Řešení 3

4  Určete definiční obor funkce. jmenovatel nesmí být roven nule – nulou nelze dělit 4

5  Určete definiční obor funkce. Výraz pod odmocninou musí být kladný a jmenovatel se nesmí rovnat nule. 5

6 MMnožina všech prvků y  B, z nichž ke každému existuje alespoň jeden takový prvek x  A, že [x,y]  f – obor hodnot H(f). oobor hodnot se obvykle obtížně určuje z předpisu funkce jjestliže určíme funkci inverzní f -1 pak platí: D(f) = H(f -1 ) oobor hodnot lze také odečíst z grafu funkce 6

7  Určete obor hodnot funkce. Řešení 7

8  Určete obor hodnot funkce. 8

9 9

10 1. Určete definiční obor a obor hodnot funkce. [D(f)=R; H(f)=  0,  )  2. Určete definiční obor a obor hodnot funkce. [D(f)=R; H(f)= (- ,0  ] 10

11 3. Určete definiční obor a obor hodnot funkce. [D(f)=R; H(f)=  0,  )  4. Určete definiční obor a obor hodnot funkce. [D(f) = R-  0  ; H(f)=R-  0  ] 11

12 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu.  RNDr. ČERMÁK, Pavel; Mgr. ČERVINKOVÁ, Petra. Odmaturuj z matematiky. Brno: DIDAKTIS spol. s.r.o., 2002, ISBN 80-86285-38-3.  PaedDr. KUBEŠOVÁ, Naděžda; Mgr. CIBULKOVÁ, Eva. Matematika - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN 80-86873-03-X.  PhDr. ŘÍDKÁ CSc, Eva; RNDr. BLAHUNKOVÁ, Dana; Mgr. CHÁRA, Petr. Maturitní otázky - matematika. Praha: Fragment, s.r.o., 2007, ISBN 978-80-253-0497-6.  RNDr. KLODNER, Jaroslav. Matematika pro obchodní akademie II. díl. Svitavy: neuvedeno, 2000, ISBN NEUVEDENO.  Není-li uvedeno jinak, jsou grafy vytvořeny v programu Funkce 2.01. 12


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,"

Podobné prezentace


Reklamy Google